نسل جدید پیکاپ‌های «آمیکو»

شرکت آمیکو به‌عنوان نمونه‌ای از تلاش بخش خصوصی برای جایگزین‌سازی محصولات داخلی با نمونه‌های خارجی مدت‌ها است که وارد جرگه تولیدکنندگان موفق شده است. این شرکت چند مدل جدید ارائه کرده و به‌دنبال نوآوری‌های دیگری در تولید خودروهای تجاری و پیکاپ است.

 تلاش برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل

نیاز به به‌روزرسانی تکنولوژی از موضوعات مهم در صنعت حمل‌ونقل است؛ به کارگیری انواع خودروهای  سنگین از مواردی است که بخش مهمی از لجستیک کشور به آن وابسته است. در حالی که با وجود تحریم‌ها کشور برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل خود نمی‌تواند از برندهای خارجی استفاده کند، اما گروه صنعتی  آمیکو   توانسته با ارائه سبد محصولات کامل نیاز خودروهای سبک و سنگین را در بخش‌های مختلف برطرف سازد.

آمیکو  فعالیت صنعتی  تولیدی خود را در سال ۱۳۶۸ با تاسیس شرکت صنعتی آذر موتور در منطقه جلفا (مرز بین کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه) انتخاب  و ثبت جهانی برند آمیکو (AMICO) که علامت اختصاری (Azar Motor Industrial CO) است، شروع  کرد.

آمیکو طی مدت  ۳۰ سال از احداث اولین واحد صنعتی اقدام به توسعه و تاسیس شرکت‌ها و موسسات متعدد کرد که تراکتور و ادوات کشاورزی، انواع موتور سیکلت، تولید آبگرمکن خورشیدی (با هدف استفاده از انرژی سالم و رایگان خورشید)، انواع کولرهای گازی، کلاه ایمنی موتور سیکلت، انواع باتری ( از  ۵/ ۲ آمپر تا ۲۲۰ آمپر)، انواع پانل‌های سقفی و دیواری ساندویچ پانل بخشی از تولیدات این شرکت به شمار می‌روند.

همچنین این گروه صنعتی اقدامات دیگری نیز در کارنامه دارد که تولید انواع رنگ‌های پودری الکترواستاتیک، تولید دستگاه‌های رنگ پاش الکترواستاتیک، خودروهای دیزلی سبک، سنگین و بنزینی دوگانه سوز (بنزین، گازCNG)، تاسیس دانشگاه تکنولوژی آمیکو برای پرورش نیروهای کاربردی  و علمی با  هدف پرهیز از مدرک‌گرایی از آن جمله‌اند.

شرکت ارس خودرو دیزل بزرگ‌ترین شرکت تولیدی گروه آمیکو با داشتن تکنولوژی تولید و مونتاژ انواع خودروهای تجاری و سواری، با اعمال روش‌های مهندسی خرید، توانسته با استفاده از محصولات، قطعات و تکنولوژی برندهای معروف اروپایی، آمریکایی و آسیایی، با دریافت گواهی‌های ۸۸گانه استاندارد ایمنی آلایندگی برای محصولات دیزلی برای محصولات دوگانه‌سوز (بنزین و گاز) از موسسات  بین‌المللی همانند  TUV  و  VCA و همچنین از سازمان محیط‌زیست ایران، محصولات خود را از نظر کیفی و ایمنی و آلایندگی در ردیف خودروهای معروف اروپا قرار دهد.

 راه‌اندازی ۵۵ مرکز تاسیس خدمات پس از فروش

آمیکو با تاسیس بیش از  ۵۵  مرکز سرویس خدمات پس از فروش در اغلب استان‌های کشور و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دوره‌ای به آنها و افزایش دوره گارانتی محصولات شرکت از ۳۰ هزار به  ۲۰۰ هزار کیلومتر و از یک سال به سه سال برای خودروهای دیزلی و همچنین از ۳۰ هزار به ۴۰ هزار  و از یک سال به دو سال در خودروهای بنزینی در  داخل کشور، توانسته خدمات قابل قبولی را به مشتریان عرضه کند.

احداث مراکز آموزش کاربردی خودروها با برخورداری از امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی و ارائه آموزش‌های فنی در زمینه تعمیرات و نگهداری خودروها برای کارکنان و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش، گامی دیگر برای ارتقای کیفیت محصولات و خدمات از طریق افزایش سطح دانش و تخصص کارکنان است.

این گروه  با بهره‌گیری از نیروی متخصص با نگاه جامع به تکنولوژی روز دنیا می‌کوشد تا برند خود را در سطح بین‌المللی و به‌ویژه در زمینه خودروسازی توسعه دهد و ابقا کند. شرکت‌های گروه توانسته‌اند ضمن عرضه کالاهای کیفی منطبق با استانداردهای داخلی و بین‌المللی و با دریافت انواع گواهی‌های ملی و بین‌المللی پله‌های موفقیت را به‌عنوان یک برند ملی و فراملی یکی پس از دیگری طی کنند. آمیکو علاوه بر ثبت علامت استاندارد ایران روی کلیه محصولات تولیدی  خود، با  تاسیس آزمایشگاه‌های  پیشرفته  و مجهز به منظور انجام فرآیند تست، کنترل کیفیت  و اطمینان از انطباق محصولات تولیدی با استانداردهای روز دنیا، موفق به اخذ  مجوز رسمی  و تایید صلاحیت  به عنوان همکار از موسسه استاندارد شد.

 آمیکو در مسیر توسعه

پس از گذشته ۳۰ سال فعالیت شرکت همچنان حرکت  روبه جلو دارد؛ به گونه‌ای که در سال ۹۹ برنامه‌ریزی گروه صنعتی آمیکو برای تولید خودروی پیکاپ «آسنا»  به‌عنوان اولین محصول و استراتژیک ترین محصول گروه صنعتی با تمام توان  و قدرت و با تیراژ انبوه در دست اقدام است.

وحید محمدی، رئیس سازمان فروش آمیکو می‌گوید: در بخش خودروهای دیزل خودروی ۲۶۳۱ کمپرسی ۱۰ چرخ به‌دلیل  نوع محصول، توانایی‌ها و امکاناتی که روی خودرو با موتور یورو پنج EV است، به‌دست متخصصان داخلی توانمندسازی و داخلی‌سازی شده است. این خودرو دومین محصول استراتژیک سال۹۹ آمیکو به شمار می‌رود. در کنار این دو محصول، گروه صنعتی آمیکو  روی چند پروژه دیگر خودروهای پیکاپ و سواری هم در حال  مطالعات اولیه است و پیش‌بینی می‌شود  تا پایان سال‌جاری اقدامات مفیدی در این خصوص از سوی آمیکو صورت پذیرد. گروه صنعتی آمیکو همچنین در سال جاری در نظر دارد تا پیکاپ آسنا اتوماتیک را نیز به تولید انبوه برساند.

 نوآورانه‌های گروه

وی گفت: در زمینه محصولات جدید، خودروی پیکاپ ۲۱۸ اسب بخار با یک موتور بسیار قدرتمند جدید با همان پلت‌فرم  روی  بدنه و اتاق فعلی  قرار می‌گیرد.

به گفته وی، هم اکنون خودروهای جدید پیکاپ‌ها نیز در برنامه شرکت قرار دارد  تا بتواند پیکاپ نسل سوم را با تغییراتی کامل در چهره و موتور تولید و عرضه کند.  آسنا و پیکاپ اتوماتیک به ترتیب نسل اول و دوم پیکاپ‌ها هستند.

محمدی، رئیس سازمان فروش آمیکو تصریح کرد: گروه صنعتی در سال‌جاری با اینکه به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی برای ورود قطعات اولیه و سی‌کی‌دی با مشکل مواجه است؛ اما این توانمندی همیشه در گروه صنعتی آمیکو بوده و حتی  تقویت شده،  به‌گونه‌ای‌که با داخلی سازی ۱۸ تا ۲۰ درصد قطعات  آغاز شد  و هم‌اکنون در زمینه پیکاپ داخلی‌سازی  به ۳۸ درصد رسید.

این گروه در زمینه خودروهای سنگین نیز با شیوه داخلی‌سازی قطعات پیشرفتی و حرکتی رو جلو دارد و امید است تا پایان امسال داخلی‌سازی قطعات خودروهای دیزل شرکت  به ۳۰ تا ۴۰ درصد برسد.

رئیس سازمان فروش آمیکو افزود: به‌دلیل اینکه هم اکنون میزان فروش آمیکو  نیز  نسبت به سال گذشته بیشتر شده است در زمینه تولید نیز افزایش را نسبت به دو سال گذشته  شاهد خواهد بود.  محمدی با توجه اینکه امسال جهش تولید نام‌گذاری شده است، تاکید می‌کند: گروه صنعتی آمیکو نیز  این جهش را در زمینه تولید و عرضه محصولات تجربه خواهد کرد؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود شاهد رشد ۵ برابری در این زمینه نسبت به سال‌های ۹۷ و ۹۸  خواهد بود.

 حرکت رو به جلوی آمیکو در شرایط انحصار  

محمدی معتقد است: هم‌اکنون با توجه به اینکه تولیدکنندگان خصوصی بسیاری در کشور در زمینه خودروسازی در حوزه‌های سبک و سنگین مشغول فعالیت هستند؛  اما آمیکو همواره به لحاظ نوع‌آوری و کیفیت پیشتاز بوده، زیرا شرایط این گروه صنعتی با تدابیر اندیشیده شده  همواره به گونه‌ای است که یگ گام به جلو داشته است.

تمام خودروهای تولید گروه صنعتی آمیکو بر اساس استاندارد یورو ۵  و با توجه به استانداردهایی که در کشور تعریف شده، تولید می‌شود. همچنین  از دی‌ماه سال‌جاری نیز ۸۵ استاندارد برای همه خودروهای این گروه لحاظ خواهد شد.

 به گفته رئیس سازمان فروش آمیکو، اکنون با قطعه‌سازان بسیاری که در کشور از سابقه خوبی  برخوردارند، مذاکره کرده است تا همکاری‌های مشترک تولیدی در زمینه  قطعات درجه یک و پرمصرف  داشته باشد.