میلیاردر یک شبه

دنیای‌اقتصاد: ترور میلتون، بنیان‌گذار ۳۸ ساله شرکت نیکولا‌موتور، دانشجوی انصرافی روزهای نه‌چندان دور، به‌محض عرضه اولیه عمومی سهام شرکتش (نیکولا موتور) در بازار سرمایه، به مرد «میلیارد دلاری» بدل شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، شرکت نیکولا که در تولیدهای هیدروژنی و برقی فعالیت می‌کند، اندکی پس از عرضه اولیه ارزش ۳۷ دلاری در هر سهم را تجربه کرد و این به معنای آن است که ثروت خالص میلتون تنها بر اساس ارزش سهامی که در نیکولا دارد، برابر با ۵ میلیارد دلار است. تا پیش ‌ازاین عرضه اولیه، دارایی‌های او در نیکولا برابر با یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شد.

ثروت جدیدی که نصیب میلتون شده را شاید بتوان مهر تایید جدیدی بر افزایش  ارزش شرکت وی دانست. میلتون در ۲۹سالگی و پس از گفت‌و‌گو با رانندگان کامیون در شمال داکوتا این شرکت را تاسیس کرد. میلتون که دوستان وی، او را یک کارآفرین مادرزاد توصیف کرده‌اند، پیش از شرکت نیکولا، پنج کسب‌و‌کار دیگر را نیز راه‌اندازی کرده بود که البته دو پروژه از آنها شکست خورد، اما به گفته خود او، درس‌های مهمی به وی دادند.

وی در ماه آوریل به سی‌ان‌بی سی دراین‌باره گفت: «من برای دو بار هرچه داشتم از دست دادم. هیچ‌کس در سن من وارد روند تاسیس پنج شرکت نشده است که دو مورد از آنها نیز شکست‌خورده‌اند.»

میلتون و نیکولا از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده‌اند. او البته در مصاحبه اخیر خود تاکید کرد که هیچ‌گونه قصدی برای فروش سهام خود ندارد؛ چراکه این سهام تا یک سال آتی قابل‌فروش نیستند.

وی افزود: «هدف شماره یک من آن است تا دیدگاه خودم را در شرکت پیاده کنم. این هدف دشواری است و قرار است پنج سالی زمان ببرد.»

میلتون در شهر یوتا بزرگ شد و زمانی که نوجوان بود، مادرش به دلیل ابتلا به سرطان جان سپرد. یک سال پس از ورود به دانشگاه، ترک تحصیل کرد تا نخستین شرکت خود را تاسیس کند، شرکتی که در حوزه هشدار خطر و دزدگیر فعالیت می‌کرد و چند سال بعد نیز آن را فروخت. او پیش از اینکه نیکولا را تاسیس کند، شرکت خرده‌فروشی را راه‌اندازی کرد که با شکست مواجه شد.

در ماه آوریل، نیکولا یکی از شرکت‌هایی بود که در راستای برنامه حفاظت از کسب‌و‌کارهای کوچک، چک ۴ میلیون دلاری خود را از دولت آمریکا دریافت کرد.