شرکت «موننکو» در اکثر پروژه‌های زیرساختی کشور فعالیت دارد. طبق ارزیابی‌ها موننکو یکی از  بزرگ‌ترین مهندس مشاور ایران است و ۱۱۰۰ مشاور دارد که با این شرکت همکاری دارند. «نفت، گاز و پتروشیمی»، «راه آهن»، «معدن»، «برق» و «مخابرات» فیلدهایی هستند که شرکت موننکو در آنها فعالیت دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم پروژه‌هایی که موننکو به‌طور مشخص در سطح کشور در آنها فعالیت دارد، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است که به گفته مدیرعامل این شرکت معادل بودجه عمرانی کشور در سال است. البته فعالیت‌های اقتصادی موننکو تنها به داخل کشور محدود نیست و این شرکت در کشورهای مختلف هم پروژه‌هایی را به جریان انداخته است. طبق اعلام شیرانی اکثر پروژه‌های این شرکت پروژه‌هایی هستند که با تامین اعتبار منابع بانک‌های جهانی انجام می‌شود.

از دیگر اقداماتی که در دستورکار موننکو در دوران کرونا قرار گرفته قرارداد تازه‌ای است که با کشور آذربایجان و در اوج دوران کرونا بسته شده است. سال گذشته هم این شرکت موفق شد بزرگ‌ترین پروژه کنیا را دست بگیرد که شامل طراحی دو‌سوم زیرساخت شبکه برق آینده کنیا است. موننکو همچنین با توجه به نیاز به دانش مدیریت، بحث «مشاور مدیریت» را به سبد خدمات خود اضافه کرده است. بر این اساس موننکو مشتریان خارجی و داخلی را راهنمایی ‌می‌کند تا بتوانند مشکلات‌شان را حل کنند.

 استراتژی موننکو

مدیرعامل شرکت موننکو با اشاره به اینکه باید از دو دریچه استراتژی‌های سال ۱۳۹۹ موننکو را مورد بررسی قرار داد اضافه کرد: نگاه را باید با توجه به واقعیت‌های جامعه تعریف کرد. از باب انجام کار هم، استراتژی توسعه دورکاری را آغاز کرده‌ایم. البته موننکو از ۵ سال پیش این برنامه را در نظر داشت که همکاران‌ این مجموعه به صورت فیزیکی با کار درگیر نشوند، اما به دلیل اینکه از سمت همکاران برای دورکاری رغبتی نشان داده نشد، این پروژه عملیاتی نشد. شیرانی در ادامه اظهار کرد: کرونا که آمد این تمایل از سمت همکاران نشان داده شد. بنابراین در کنار اینکه مدیریت موننکو علاقه‌مند بود که این اتفاق بیفتد، این‌بار هم همکاران با فرآیند دورکاری همسو شدند و خوشبختانه این سیستم برقرار شد. او افزود: در فروردین ۱۳۹۹مقایسه‌ای بین عملکرد مهندسی‌‌‌‌‌‌‌‌ شرکت با فروردین سال‌های ۹۸ و ۹۷ انجام شد. طبق پارامتر تعریف شده، سال ۱۳۹۷ پارامتر مهندسی موننکو ۷۲۰ بود. در سال ۱۳۹۸ این عدد به ۴۷۰ رسید. اما این عدد در فروردین سال ۱۳۹۹ با وجود دورکاری به ۹۵۰ رسید. به این معنا که عملکردمان دو برابر سال قبل و ۵/ ۱ برابر سال ۱۳۹۷ افزایش داشته است. به گفته شیرانی این آمار با آمارهایی که مراجع بین‌المللی درخصوص شرکت‌هایی که از سیستم‌های درست دورکاری استفاده کرده‌اند و موفق بوده‌اند همخوانی دارد. مدیرعامل شرکت موننکو معتقد است: این موضوع کمک می‌کند کاهش هزینه‌ها اتفاق بیفتد.

 سازوکار سیستم دورکاری

مدیرعامل شرکت موننکو گفت: در سیستمی که برای چینش دورکاری تعبیه کرده‌ایم، ابزارهایی باید تامین شود. اولین ابزاری که باید مورد استفاده قرار گیرد فراهم آوردن محیط چت است. مهم‌ترین کار این است که بتوانید با همکارتان در دورکاری محاوره داشته باشید. واتس‌اپ می‌تواند محیط خوبی برای برقراری ارتباط در ایام دورکاری فراهم کند، اما در فعالیت‌هایی که با حجم بالای اطلاعات مواجه هستید به محیط مجازی نیاز دارید که بتوانید کارهای تکنیکی بیشتری در آن انجام دهید. او افزود: نرم‌افزاری که در این زمینه امتحان خود را پس داده «اسلک» است  و  شرکت موننکو نیز از اسلک استفاده می‌کند. مزیت این نرم‌افزارها این است که ایمیل‌ها به راحتی قابل دسترس است. همچنین تلفن‌های موننکو به دلیل اینکه آی‌پی‌پیس بوده به خانه‌ها منتقل شده و تمام تلفن‌ها هم در این نرم‌افزارها ضبط است. شیرانی ادامه داد: همچنین تمام ویدئو کنفرانس‌هایی که انجام می‌شود هم در این نرم‌افزارها ضبط می‌شود بنابراین تمام اطلاعات مرتبط در یک بستر گردهم آمده است. از نظر امنیت اطلاعات هم به دلیل سازوکارهایی که در این نرم‌افزارها تعبیه شده است نگرانی وجود نخواهد داشت. مدیرعامل شرکت موننکو در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی قانون کار است. شما زمانی که برای موننکو کار می‌کنید، طبق قانون کار ۴۴ ساعت در هفته باید به سرکار بیاید. این سیستم ساعت محور است و کار محور نیست، اما در سیستم دورکاری سیستم تغییر می‌کند. بنابراین همکاران باید بپذیرند به‌جای ساعت‌محور بودن کار محور شوند.

شیرانی با اشاره به اینکه با برخی دانشگاه‌ها صحبت شده که این نرم‌افزارها را داخل بسازیم، گفت: نمونه اول این موضوع با همکاری دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده است.

شیرانی درمورد فرمول قراردادها در دوران دورکاری موننکو گفت: نحوه قراردادها هم این‌گونه شده که کارمند می‌پذیرد لیستی از کارهای موردنظر را در خانه انجام دهد و ما به ازای ساعت کاری به آنها حقوق می‌دهیم. این دورکاری می‌تواند شامل اضافه کاری باشد و هم مانع از رفت‌وآمد در شهر بزرگی مانند تهران می‌شود و می‌توان با وقت کافی در منزل کار را پیش برد.

 فرصت‌سازی کرونایی

شیرانی با گفتن این جمله «برای اجرای پروژه‌ها آینده را می‌بینیم» تاکید کرد: شرایط اقتصادی کشور به هر حال نامساعد است و برآورد ما از خارج از کشور هم این است که تا قبل از پایان شهریورماه اتفاقات خوبی نخواهد افتاد. اما اعتقاد داریم که در همین اتفاقات تلخ فرصت‌هایی وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از این شرکت‌های خارجی، صاحبانی با متوسط سن‌ بالا دارند و با شیوع کرونا شرکت‌هایشان کارآمدی سابق را ندارد. به همین دلیل شرکتی که چندین میلیون دلار ارزش داشته، با افت محسوسی در قیمت شرکت‌ها مواجه شده‌ است. شیرانی ادامه داد: یکی از خدمات شرکت موننکو فرصت‌سازی و معرفی چنین شرکت‌هایی به فعالان اقتصادی ایران است. موضوعی که در سال ۱۳۹۹ می‌تواند در سبد موننکو حضور پررنگی داشته باشد، «مشاوره مدیریت» است، زیرا موننکو تکنولوژی و دانش مدیریت را می‌شناسد، بنابراین در این فضا امیدواریم که اتفاقات خوبی بیفتد. شیرانی اظهار کرد: مهم‌ترین بخشی که باید امسال به آن کمک کنیم، بخش مخابرات و ITC است. گزارشی که موننکو برای بررسی تاثیرات کرونا بر زیرساخت‌های مطالعه تهیه کرده است نشان می‌دهد در این شرایط بستر اصلی دنیا روی ICT می‌چرخد. ما باید نگاه‌مان به بخش‌های مخابرات و تکنولوژی‌های اطلاعات را تغییر دهیم که تاکنون به آنها بها نداده‌ایم. در ادامه موننکو برنامه‌هایی برای بخش‌هایی مانند خط مترو و بنادر در نظر گرفته است.