رنج‌های بتن آماده از بی‌تدبیری مسوولان

محرم کریمی، دبیر انجمن صنفی تولید بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته بتنی کشور با بیان اینکه بتن بعد از آب پرمصرف‌ترین ماده در جهان است، گفت: طی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ حدود ۵۵ میلیون تن سیمان در کشور تولیدشده که ۶ میلیون تن آن صادر، ۲۰ میلیون تن به‌صورت کیسه‌ای و ۲۹ میلیون تن به‌صورت فله‌ای در کشور مصرف‌شده است. از این ۲۹ میلیون تن فله‌ای حدود ۴ میلیون تن در پروژه‌های عمرانی و ۲۵ میلیون تن آن در واحدهای تولید بتن آماده مصرف ‌شده است.

کریمی بابیان اینکه ۲۵ میلیون تن سیمان فله‌ای تولیدشده در ۷۲ میلیون مترمکعب واحد تجاری، مسکونی و اداری مصرف شده است، تاکید کرد: درآمد حاصل از ۵۵ میلیون تن سیمان تولیدشده، ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در ۲۵ میلیون تن استفاده‌شده در واحدهای تولید بتن آماده گردش مالی ۱۸ هزار میلیارد تومانی داشته است.

دبیر انجمن صنفی تولید بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته بتنی کشور افزود: به‌‌رغم گردش مالی بالای صنعت سیمان در بتن آماده این محصول در کشور ما به علت  عدم نظارت و اجرای صحیح به محصول نهایی  بی‌کیفیت مبدل می‌شود، اگرچه ما در بخش بتن آماده شاهد شرکت‌های زیرپله‌ای نیستیم، اما نظارت بر کیفیت این محصولات به‌درستی شکل نمی‌گیرد و درنهایت شاهد استحکام غیرقابل‌قبول در پروژه‌ها هستیم.

بر اساس گفته‌های کریمی، برای تولید بتن استاندارد تفاهم‌نامه‌ای بین اداره استاندارد استان تهران، نظام‌مهندسی استان و انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده به امضا رسیده و همه کارخانه‌های تولیدکننده با «خود بازرسی» موظف به تولید بتن استاندارد شدند و تاکنون ۲۹ کارخانه به علت رعایت نکردن این موضوع تعطیل ‌شده‌اند و نشان استاندارد ۳۱ کارخانه نیز باطل‌ شده است.

وی بیان کرد: طبق استاندارد ملی ۶۰۴۴ برای تهیه بتن آماده در کارخانه‌های تولیدکننده بتن، باید از سنگ‌دانه شماره ۳۰۲ و سیمان استاندارد ۳۸۹ استفاده شود و آب موردنیاز آن نیز باید آب شرب باشد در غیر این صورت بتن از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل بتن آماده عدم‌شناخت آن توسط عوام و متخصصان است، تاکید کرد: یکی از ساختارهای فیزیکی بتن آماده فساد آنی است. این محصول در صورت نادیده گرفتن زمان به یک محصول بی‌کیفیت و بی‌ارزش مبدل می‌شود که به‌هیچ‌عنوان کاربردی نیست. زمانی که بتن‌های آماده در میکسر‌ها ریخته می‌شود مدت‌زمانی که برای استفاده از این مواد در نظر گرفته‌ شده، تنها ۶۰ دقیقه است، این در حالی است که در چند ماه گذشته بسیاری از این کامیون‌ها از سوی پلیس‌ راهنمایی و رانندگی متوقف شده‌اند. به گفته کریمی طبق تصمیمی که در شورای‌عالی ترافیک برای این خودرو‌ها گرفته‌شده، از ۶ صبح تا ۱۱ شب ممنوعیت تردد برای این کامیون‌ها وجود دارد، این در حالی است که بسیاری از آنها بیش از ۶ تن ظرفیت دارند و برخورد با این کامیون‌ها باید مانند برخورد با مواد فاسدشدنی یا مواد سوختی باشد که متاسفانه به این موضوع هیچ توجهی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای پیگیری این موضوع، مصوبه‌ای از سازمان برنامه‌وبودجه دریافت کردیم و این مصوبه را در شورای فنی استان تهران ارائه دادیم، ادامه داد: طبق مصوبه شورای فنی استان تهران، این کامیون‌ها می‌توانند مانند مواد فاسدشدنی در شهر تهران تردد کنند، اما از سال گذشته این ابلاغیه وارد شورای ترافیک شهر تهران شده که متاسفانه به‌هیچ‌عنوان برای این موضوع اقدامی صورت نگرفته است.

کریمی با اشاره به اینکه استفاده از بتن در ساخت‌وسازها درصورتی‌که از مواد فاسد تهیه شود بسیار مشکل‌ساز خواهد شد، افزود: باید تمامی دستگاه‌ها این موضوع را جدی بگیرند، چراکه اگر کوچک‌ترین مواد بتنی فاسد در ساخت‌وسازها استفاده شود، شاهد تلفات جانی زیادی در بسیاری از مواقع حساس خواهیم شد. باید شهرداری و شورای‌عالی ترافیک هر چه سریع‌تر این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و میزان ساعات تردد تراک‌میکسر‌ها را در طول شبانه‌روز افزایش دهند. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده گفت: به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم مانع فاسدشدن بتن‌ها بیش از یک ساعت شویم، چراکه نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا استفاده از بتن زمان خاصی دارد که در صورت عبور از این زمان، این ماده فاسد می‌شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده ایران در نهایت گفت: اکنون ۱۵۰ کارخانه تولید بتن آماده جزو زیرمجموعه انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده ایران است و بیش از ۱۲ هزار کارگر در این واحدها مشغول کار هستند.