حرکت بازار فولاد به سمت تعادل و رونق

فولاد هرمزگان به‌عنوان قطب چهارم تولید فولاد در کشور از جمله شرکت‌های بزرگ فولادی است که در این شرایط به قوت قبل به تولید ادامه می‌دهد و افزایش تولید از اهداف ترسیم شده این شرکت در سال جهش تولید است.فولاد هرمزگان در سال گذشته توانست با رشد ۳/ ۱ درصدی در تولید تختال گام مهمی در تحقق رونق تولید بردارد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز با توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی، بهینه‌سازی مصارف عمده و ارتقای زیرساخت‌های پشتیبانی فنی تولید بتواند از طریق تولید اقتصادی، با کیفیت و پایدار محصول نهایی تختال ارزش‌آفرینی برای مشتریان دست یابد.

به گفته فرزاد ارزانی، مدیر عامل فولاد هرمزگان، با توجه به هماهنگی ایجاد شده از سوی وزارت صمت، انجمن فولاد و بورس کالا پیش‌بینی می‌شود بازار فولاد به سمت تعادل پیش برود و همچنین رونق بازار متصور است.وی ضمن بیان این مطلب که فولاد هرمزگان هیچ مشکلی به لحاظ فروش داخلی و صادراتی نخواهد داشت، بر افق مثبت در این زمینه تاکید کرد.

ارزانی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» همچنین افزایش ظرفیت تولید از ۵/ ۱ به ۲ میلیون تن زیر سقف و احداث یک واحد تولید ورق عریض به ظرفیت سالانه ۲/ ۱ میلیون تن را از جمله طرح‌های توسعه این شرکت برشمرد و برنامه‌های جامع فولاد هرمزگان در مورد شناسایی بازارهای هدف، پیش‌بینی قیمت فولاد در بازار‌های جهانی، نقشه راه برای دستیابی به محصول نهایی و مشکلات پیش‌روی صادرات این شرکت را تشریح کرد.    

 برنامه‌ریزی جامع فروش و شناسایی صحیح بازارهای هدف

شرکت فولاد هرمزگان همواره سعی کرده با به کارگیری رویکردهای بهبود مستمر و استراتژی‌های توسعه بازار، در راستای جلب نظر مشتریان گام بردارد ؛ در سال ۹۸ این شرکت به دلیل تدوین برنامه‌ریزی جامع فروش و شناسایی صحیح بازارهای هدف، روند صعودی مطلوبی را در مقایسه با سال‌های گذشته در بازارهای داخل و صادرات تجربه کرد.

به گفته مدیرعامل فولاد هرمزگان، در حالی که پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای انواع محصولات فولادی در بازارهای جهانی تا چند ماه آتی با کاهش روبه‌رو شود، اما فولاد هرمزگان با توجه به شرایط پیش‌رو، سناریو‌های مختلفی را برای برون‌رفت از این امر تهیه و در دستور کار خود قرار داده است.

وی در ادامه افزود: انتظار می‌رود با ارائه تسهیلات و مشوق‌های صادراتی بیشتر از سوی دولت، حمایت‌های لازم از صادرات محصولات فولادی به بازارهای جهانی به عمل آید، اما تقاضای بازار داخل برای فولاد نسبت به بازارهای جهانی کمتر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تقاضای محصول اسلب در ماه‌های آینده روند کاهشی نداشته و تامین نیاز نوردکاران کشور با مشکلی مواجه نشود. این در حالی است که میزان فروش دو ماهه فروردین و اردیبهشت فولاد هرمزگان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد قابل‌قبولی برخوردار بوده و پیش‌بینی می‌شود روند مذکور برای ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

 تاثیر جدی ویروس کرونا برعرضه و تقاضای محصولات فولادی در بازار جهانی

با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا و تحت‌تاثیر قرار گرفتن اقتصاد جهان، آثار بلندمدت اقتصادی آن در ماه‌های آتی پدیدار خواهد شد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان معتقد است: شیوع ویروس کرونا در بین کشورهای دارای بازارهای عمده محصولات فولادی از قبیل چین و در ادامه به علت گسترش آن در اروپا، آمریکا و هند و تاثیرگذاری آن بر مصرف‌کننده‌های محصولات فولادی و کارخانه‌های فولادساز، طبیعتا سبب افزایش بحران‌های ایجاد شده در بازارهای فولاد خواهد بود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد اروپا نسبت به سال قبل چند میلیون تن افت را تجربه کند. چین، موجودی محصولات فولادی بازار خود را در سطح یک ماه ازکل تولید فولاد خود نگه داشته، چرا که رکود بازارهای جهانی و احتمال اختلال در زنجیره عرضه بر رشد اقتصادی چین اثر منفی خواهد داشت. به طور کل تقاضای فولاد طی دو ماه گذشته کمتر شده و تقاضای سنگ‌آهن در چین نیز تحت تاثیر کرونا در حال ضعیف‌تر شدن است. از طرفی فشار هزینه‌ها می‌تواند همه چیز را در درازمدت تغییر دهد. تعطیلی‌ها و تعمیرات ناخواسته یک گزینه موقتی است و خریداران مواد اولیه بیش از پیش به هزینه‌ها توجه خواهند داشت و باید منتظر تغییرات در تولید فولاد و بررسی میزان نیاز مواد اولیه براساس اهداف تولیدی کمتر باشیم.

 پیش‌بینی کاهش قیمت اسلب صادراتی ایران در ماه‌های آینده

رکود بازارهای جهانی، کاهش تقاضا، افزایش موجودی انبارهای فلزات اساسی و روند کاهشی قیمت جهانی محصولات فولادی و ایجاد محدودیت در حمل‌ونقل به‌ویژه حمل دریایی محصولات فولادی به بازارهای جهانی ازجمله مهم‌ترین آثار شیوع این ویروس است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان تاکید کرد: با وجود مدیریت نسبی این بیماری در هفته‌های اخیر، رشد بازارهای صادراتی محصولات فولادی چشم‌انداز مثبتی از خود نشان نداده‌اند. بخش قابل توجهی از صادرات، حمل دریایی فولاد کشور به‌صورت محصولات نیمه نهایی نظیر اسلب و بیلت است که قیمت هر تن محصول اسلب صادراتی ایران در بنادر خلیج‌فارس (فوب) روند کاهشی داشته است، اما این افت در قیمت صادراتی اسلب ایران به مراتب کمتر از افت قیمت صادراتی ورق گرم چین است. هرگونه تغییر در قیمت ورق می‌تواند بازار محصول اسلب را تحت‌تاثیر قرار دهد. وی در ادامه گفت: بیماری کووید- ۱۹ از چین آغاز شد و نخست اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داد که درنتیجه کاهش تقاضای داخلی برای ورق گرم، قیمت‌های صادراتی این محصول، به طور چشمگیری افت کرده است. این در حالی است که بازارهای اصلی اسلب و بیلت ایران عمدتا کشورهای جنوب شرق آسیا هستند که بیماری کووید- ۱۹ در این کشورها هنوز به مرحله بحرانی نرسیده است. بنابراین، تقاضا برای خرید اسلب ایران هنوز افت قابل‌ملاحظه‌ای پیدا نکرده است.

 بازارهای صادراتی ایران در جنوب شرق آسیا را غالبا کشورهای در حال توسعه‌ای تشکیل می‌دهند که احتمال شیوع این بیماری در هفته‌های آتی در این بازارها، (با تاخیر نسبت به چین) بسیار محتمل است، از این رو پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آتی قیمت اسلب صادراتی ایران (عمده صادرات دریایی محصولات زنجیره فولاد ایران به چین و کشورهای جنوب شرق آسیاست) با کاهش ملموسی مواجه شود.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان است و به همین دلیل تغییر در میزان تولید این کشور تاثیر زیادی روی بازار جهانی دارد. در نتیجه انتظار می‌رود شیوع ویروس کرونا در چین و تعطیلی شماری از کارخانه‌های فولادسازی، این صنعت را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کند. از این رو پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد اروپا نیز نسبت به سال قبل چندین میلیون تن افت را تجربه کند.

هر چند شرکت‌های فولادسازی چین اعلام کرده‌اند از نیمه دوم سال جاری قیمت فولاد در بازار داخلی این کشور ۹/ ۱ درصد رشد خواهد داشت که دلیل این امر پایان یافتن بحران ناشی از کرونا و انتظار افزایش تقاضا برای فولاد است. از سوی دیگر قیمت مواد اولیه هم در ماه‌های اخیر رشد داشته که هزینه تولید را افزایش داده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با بیان اینکه انتظار می‌رود بازار فولاد روزهای پرتنشی را در پیش داشته باشد، تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری و تشدید بحران کرونا در چین، فشاری برای افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی ایجاد شد؛ زیرا این بزرگ‌ترین قطب فولادی جهان یا به دلیل محدودیت‌های تردد نمی‌توانست با حداکثر پتانسیل تولید کند یا اینکه اگر تولید می‌کرد به دلیل محدودیت در حمل‌ونقل امکان صادرات آن وجود نداشت. با توجه به مسائل فوق و سیاست‌های صادراتی محصولات فولادی کشور که در حال حاضر در سطح وزارت صمت مطرح است برنامه‌ها باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که از حداکثر پتانسیل تولیدی واحدهای فولادی کشور استفاده شود تا نیاز بازارهای داخل و صادراتی تامین شود.

 نداشتن اسکله اختصاصی از مشکلات اصلی صادرات فولاد هرمزگان

وی گفت:‌طی سال‌های اخیر صنعت فولاد ایران ثابت کرده که توانسته حتی با وجود محدودیت‌ها، حضور موثری در بازارهای بین‌المللی داشته باشد. البته باید اذعان کرد که وجود تحریم‌ها کار را برای صادرکنندگان فولاد ایران دشوار کرده، اما برای کاهش اثرات سوء تحریم‌ها، شرکت فولاد هرمزگان بیش از پیش نسبت به واکاوی و شناخت وضع موجود از طریق بررسی عوامل محیط درونی و بیرونی اقدام کرده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان معتقد است: با توجه به اقدامات صورت‌گرفته، شرکت فولاد‌هرمزگان در سال گذشته از عملکرد قابل قبولی در زمینه صادرات برخوردار بوده و این شرکت برای بهبود فاکتورهای قیمت، کیفیت و پایداری در تامین محصول، گام‌های زیادی برداشته است. فولاد هرمزگان همواره با اخذ گواهینامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی، کیفیت خود را به سطح مطلوب جهانی ارتقا داده و از این طریق توانسته برند خود را در سطح جهانی مطرح کند تا جایی که سال گذشته با توسعه بازارهای جدید صادراتی به رشد قابل‌قبولی در زمینه فروش دست یافت.

به گفته ارزانی، دولت در رقابت‌پذیری صنعت فولاد نقش اساسی دارد؛ بنابراین در اولین گام باید قوانین و مقررات صادرات به نحوی تبیین شوند که منافع صادرکنندگان نیز در آن لحاظ شود و نوسانات اقتصادی آن را دچار چالش نکند. در گام دوم نیز باید زیرساخت‌ها بهبود یابند. هم اکنون یکی از عمده مشکلات فولاد هرمزگان نداشتن اسکله اختصاصی است که با توجه به مشکلات اسکله‌های موجود، صادرات این شرکت را با وقفه مواجه کرده است، از این رو تسهیل و تجهیز پایانه‌های ارتباطی نظیر بنادر و خطوط ترانزیتی ازجمله موضوعات مهمی است که دولت باید مدنظر قرار دهد.

بوروکراسی و قوانین محدودکننده دولتی، سود بالای تسهیلات بانکی و دشواری در اخذ تسهیلات فوق، از جمله موانع پیش روی صادرکنندگان به شمار می‌رود، از این رو دولت علاوه بر رفع آن موانع باید با پرداخت مشوق‌های صادراتی، اعمال معافیت روی حقوق و عوارض دولتی مرتبط، پرداخت یارانه حمل، ارائه معافیت‌های گمرکی و تخصیص ارز دولتی برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات روز دنیا و ... به حمایت از صادرکنندگان بپردازد.

 حرکت به سمت محصولات نهایی، نقشه راه شرکت فولاد هرمزگان

توسعه بازارهای صادراتی، تامین پایدار و رفع نیازهای نوردکاران کشور، بازاریابی و فروش محصولات کیفی، توسعه محصولات جدید و تکمیل زنجیره ارزش با رویکرد اصلاحات در خطوط تولید موجود و افزایش تولید و همچنین توسعه خطوط جدید تولیدی از جمله ورق عریض و حرکت به سمت محصولات نهایی، نقشه راه شرکت فولاد هرمزگان برای تحقق چشم‌انداز پنج‌ساله آینده این شرکت است. مدیرعامل فولاد هرمزگان با تاکید براین هدف‌گذاری‌ها تاکید دارد: این روند نیز به طور مستمر در بازارهای بالقوه و بالفعل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ از‌این‌رو انتخاب استراتژی توسعه بازارهای صادراتی، غفلت از تامین نیاز بازار داخل نیست بلکه تامین نیاز بازار داخل در نقشه استراتژی شرکت فولاد هرمزگان همواره از اهداف و یک شاخص اساسی محسوب می‌شود به گونه‌ای که فروش و عرضه محصول اسلب طی سال‌های گذشته در بازار داخل هر سال نسبت به دوره قبل با رشد قابل‌توجهی مواجه بوده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه با اشاره به مشکلات مالی نوردکاران داخلی طی دو سال گذشته تصریح کرد: شرکت فولاد هرمزگان، نقشه استراتژی فروش خود را معطوف به تامین پایدار محصول اسلب و پاسخگویی حداکثری به نیاز نوردکاران داخلی نکرده و بستر مناسبی را برای افزایش ظرفیت تولید آنها و استفاده از ظرفیت‌های خالی نوردکاران به‌وجود آورده است؛ از این رو تنها راهکار موجود برای عبور از بحران ایجاد شده هم‌افزایی و مشارکت فولادساز با نوردکار برای استفاده حداکثری از ظرفیت خالی آنها و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای طرفین است. به گفته مدیرعامل فولاد هرمزگان، تامین نیازهای شرکت‌های نوردکار به محصول اسلب ویژه و خاص برای تحویل به صنایع پایین دستی کشور همواره مدنظر فولاد هرمزگان بوده که این امر موجب صرفه‌جویی ارزی، خودکفایی، عدم‌وابستگی به محصولات خارجی، کاهش واردات و لزوم رونق تولید در صنایع کشور خواهد شد. از سوی دیگر فروش محصول اسلب کیفی به بازار داخل نیز برای شرکت باعث سودآوری، افزایش درآمد و ارتقای تکنولوژی خطوط شرکت خواهد شد که تولید کپسول‌های گاز CNG، مخازن صنعتی، قطعات صنعتی با کربن بالا، ورق‌های رویه خودرو ناشی از نورد اسلب‌های کیفی و ... از جمله این دستاورد‌ها است.

p29 (1)