سامانه‌ای برای شفافیت بازار آهن

برای حل این مشکل سامانه‌ای ایجادشده که به ادعای مدیرعامل آن با اعلام قیمت محصولات به‌صورت روزانه و لحظه‌ای در بازار آهن شفافیت ایجاد کرده است.

بهراد منتظری، مدیرعامل «آهن آنلاین» معتقد است: قوانین مالیات، بانک مرکزی و تجارت در چند سال اخیر به‌گونه‌ای بوده که باعث حذف دلال‌ها و واسطه‌ها و رشد کسب‌وکارهای شفاف شده است؛ مسیری که در کشورهای پیشرفته در سال‌های بسیار دور طی شده است. برای آَشنایی با این کسب‌وکار مجازی در حوزه فولاد و موانع پیش روی آن، گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با بهراد منتظری، مدیرعامل «آهن آنلاین» را در ادامه بخوانید.

 آهن آنلاین از کجا شکل گرفت؟

در بازار سنتی آهن، اطلاعات قیمتی شفاف وجود نداشت و به دلیل حضور واسطه‌ها و دلالان، قیمت‌ها به‌صورت سلیقه‌ای و توافقی اعلام می‌شد و بعضا در نقاط مختلف برای یک محصول یکسان، تفاوت قیمت وجود داشت. ازاین‌رو در سال ۱۳۸۶ به‌منظور شفاف‌سازی این بازار، آهن آنلاین را راه‌اندازی کردیم. در آن زمان اطلاعات قیمتی را به‌صورت روزانه در وب‌سایت قرار می‌دادیم. بعد از گذشت چند سال سیستم فروش را نیز به سایت اضافه کردیم. معتقدم این سامانه با ایجاد شفافیت بازار آهن را متحول کرده است.

 در حال حاضر فعالیت شما در چه جایگاهی قرار دارد؟

در حال حاضر درفروش اینترنتی آهن در کشور پیشرو هستیم و سامانه‌های مشابه دیگر که بعد از ما شکل‌گرفته‌اند با فاصله زیادی از ما قرار دارند. این سامانه به‌صورت رسمی ‌ثبت‌شده و بابت فروش‌ها مالیات پرداخت می‌کنیم.

آهن آنلاین فعلا تنها به‌صورت وب‌سایت و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و تمام ‌خدمات را از طریق وب‌سایت مجموعه و شبکه‌های اجتماعی به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. این سامانه حدود ۲۰۶ نفر پرسنل دارد که بیشترین میزان پرسنل را در میان سایت‌های فروش آهن در کشور داریم.

 مدل درآمدی آهن آنلاین چگونه است؟

این سامانه بر مبنای حذف واسطه و اعتبار مشتری شکل‌گرفته و به‌صورت مدل trader فعالیت می‌کند. به این صورت که محصول را از کارخانه تولیدکننده می‌گیریم و در زمان و با قیمت مناسب به خریدار تحویل می‌دهیم. در حقیقت مدل درآمدی ما به‌صورت بازرگانی بوده و وجه تمایز ما این است که یک واسطه شفاف هستیم و اعتبار خود را از مشتری می‌گیریم. درحالی‌که واسطه‌ها بیشتر طرف تامین‌کنندگان بوده و از شفافیت گریزان هستند.

 تعداد بازدیدها از این سامانه چه میزان است؟

در حال حاضر مرجع قیمت محصولات فولادی هستیم و روزانه حدود ۲۵ هزار بازدید از سایت داریم. تعداد بازدیدهای این سامانه نسبت به سال گذشته افزایش‌ یافته، ولی حجم معاملات صورت‌گرفته کاهش‌ یافته، ولی این کاهش بسیار کمتر از حد مورد انتظار ما بوده است. این کاهش به کمبود تقاضا در حوزه‌های تولیدی و ساختمانی برمی‌گردد.

 شفافیت چه تاثیری در فعالیت کسب‌وکارهایی مانند شما دارد؟

معتقدم هرچه شفافیت در کسب‌وکارها ایجاد شود بهتر است، زیرا باعث حذف واسطه‌ها و دلال‌ها در بازار می‌شود، برای مثال طبق قانون، سقف انتقال پول در شبکه بانکی تا ۵۰ میلیون تومان در روز است. این موضوع با توجه به بالا بودن تناژ آهن مورد معامله، محدودیت ایجاد می‌کند ولی ازآن‌جهت که در کسب‌وکارها شفافیت ایجاد می‌کند، برای ما مطلوب است؛ زیرا تمامی ‌تراکنش‌های ما از طریق حساب‌های رسمی ‌بوده و بابت آن مالیات پرداخت می‌شود.

خوشبختانه در سال‌های اخیر قوانین مالیات، بانک مرکزی و قوانین تجارت به‌گونه‌ای بود که در جهت حذف دلال‌ها و واسطه‌ها عمل شده است. این موضوع برای کسب‌وکارهایی مانند ما مزیت ایجاد کرده و باعث رشد ما شده است.

مهم‌ترین موضوع مدنظر ما اطلاع و شفافیت است که باعث می‌شود مشتریان با آرامش و اعتماد کامل در این سامانه فعالیت کنند. برای ایجاد شفافیت بسته به نوسانات قیمتی در بازار آهن، روزانه حداکثر تا ۲ بار سطح قیمت‌ها را در آهن آنلاین به‌روزرسانی کرده و قبل از هر تغییر قیمتی به مشتریان در سامانه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

 موانع و مشکلات پیش روی فروش آنلاین محصولات فولادی چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این است که تعدادی از افراد با استفاده از نام آهن آنلاین و جعل مهر و فاکتور ما مبادرت به فروش آهن کرده‌اند؛ در زمستان سال گذشته با حدود ۵/ ۱ میلیارد تومان فاکتور به این صورت مواجه شدیم. زمانی که چند ماه بعد برای ارائه ارزش‌افزوده و مغایرت‌گیری مراجعه کردیم با یکسری فاکتور مواجه شدیم که مربوط به فروش‌های ما نبود؛ ولی به نام ما صادرشده بود. تاکنون ۷ پرونده در این موردداریم که از این افراد شکایت کرده‌ایم و در چند مورد هم حکم قطعی قضایی علیه جاعلان صادرشده است. مشکل دیگر، سوء‌استفاده از برند ما در شبکه‌های اجتماعی و جلب مشتری با استفاده از برند ما بوده است.

همچنین برخی سازمان‌ها و نهادها، برای ما ایجاد مشکل می‌کنند، برای مثال شهرداری چند وقت پیش یکسری مشکلات برای یکی از ساختمان‌های ما ایجاد کرده بود که با مذاکراتی که با ایشان انجام دادیم مرتفع شد و همچنین اداره مالیات یکی از شهرستان‌ها بدون هیچ مستنداتی تیم اداری ما را درگیر یک پرونده‌ای کردند که اصلا هیچ ارتباطی به ما نداشته و عملا زمان که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کاری تیم آهن آنلاین بوده و هست را بسیار تلف کردند. این‌جور مسائل توسط یکسری افراد در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف و به علت وجود خلأهای قانونی انجام می‌شود که علاوه بر هزینه‌بر بودن، باعث هدر رفت انرژی و زمان برای کسب‌وکارهایی مانند ما می‌شود.