به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از نشریه اکونومیست، فروشگاه‌های این شرکت نیز مانند سایر کسب‌وکارهای غیرغذایی به خاطر شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شدند. حدود ۸۰ درصد از ۴۳۳ فروشگاه ایکیا در ۵۰ کشور جهان کار خود را متوقف کردند. فروشگاه‌های این شرکت در آلمان پس از دو ماه تعطیلی در اوایل ماه مه درهای خود را به روی مشتری‌ها گشودند.

پس از بازگشایی فروشگاه‌ها در چین، خریداران با شدت بیشتری به فروشگاه‌ها هجوم آوردند. تعطیلی‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در چین قبل از سایر کشورها شروع شد. به همین خاطر قبل از دیگر کشورها نیز این تعطیلات به پایان رسید و تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان چینی به فروشگاه‌های ایکیا سرازیر شدند. جسپر برودین، مدیرعامل گروه اینگکا گفت بسیاری از افراد پس از بازگشایی فروشگاه‌ها اجناس بزرگ و گران‌قیمت را خریداری کردند. گروه اینگکا، شرکت مادر بسیاری از فروشگاه‌های ایکیا است. این گروه پشتیبانی و اداره اغلب فروشگاه‌های ایکیا و همچنین مدیریت مراکز اینگکا را بر عهده دارد. مراکز اینگکا نیز اداره مراکز خرید و صندوق سرمایه‌گذاری‌اینگکا را مدیریت می‌کنند.

به گفته برودین در کمال تعجب، پس از بازگشایی مجدد فروشگاه‌های این شرکت در اروپا ازدحام مشتری‌ها بسیار زیاد بوده و «تلاش فراوانی برای کنترل جمعیت» انجام شده است. در آلمان، اتریش و سوئیس پس از باز شدن فروشگاه‌های این شرکت، مردم هجوم آوردند و صف‌های طولانی تشکیل شد. به همین دلیل در هر سه کشور محدودیت‌هایی در جهت رعایت فاصله اجتماعی اعمال شد که از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به اعمال محدودیت تعداد افراد مجاز در یک فروشگاه به‌طور هم‌زمان اشاره کرد. برای مثال فروشگاه‌های ایکیا در آلمان و اتریش برای هر مشتری ۲۰ مترمربع (۲۱۵ فوت مربع) فضا در نظر گرفتند.

چنین به‌نظر می‌رسد که پس از این ایام که مردم به‌دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا در خانه‌هایشان قرنطینه بودند، بیش از هر زمان دیگری متوجه کاستی‌هایی در وسایل خانه و آشپزخانه‌هایشان شده‌اند.

اطلاعات فروش آنلاین ایکیا نیز بیانگر همین داستان است. قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، فروش اینترنتی به سرعت درحال رشد بود. در سال گذشته فروش اینترنتی ۴۳ درصد و در مقایسه با سال ۲۰۱۸، ۱۰ تا ۱۱ درصد از کل فروش این شرکت را تشکیل داد. در چند ماه گذشته و در روزهای تعطیلی فروشگاه‌های ایکیا میزان فروش آنلاین این شرکت به ۶۰ درصد از کل فروش رسید. این غول لوازم خانگی قصد دارد در ماه ژوئن پنجاهمین فروشگاه خود را در آمریکا بازگشایی کند، از این‌رو ایکیا برای رسیدگی به سفارش‌های آنلاین و خدمات به مشتری‌ها، کارمندان خود را از مرخصی بازگردانده است.

با وجود هجوم جمعیت به فروشگاه‌های این شرکت در اروپا، برودین انتظار دارد فروش‌ها به‌صورت آنلاین ادامه یابد. نظرسنجی‌ها در اروپا نشان می‌دهد که ترجیح بیشتر مصرف‌کنندگان حتی پس از بین رفتن ویروس کرونا، به خرید آنلاین است. او همچنین اعلام کرد این شرکت دو هدفی را که قبل از شیوع ویروس کرونا تعیین کرده بود دنبال می‌کند. هدف نخست عبارت است از گسترش به مراکز شهر و هدف دوم ایجاد فضای سبز و دوستی با محیط‌زیست را مدنظر قرار داده است. درحال‌حاضر ۴۵ مرکز خرید اینگکا و همچنین یک فروشگاه بزرگ ایکیا در اروپا، چین و روسیه توسط مراکز اینگکا مدیریت می‌شوند. در راستای دستیابی به هدف نخست، این شرکت درحال بررسی و موقعیت‌سنجی ۲۵ مکان مختلف در شهرها است، از استودیوی برنامه‌ریزی اینگکا در شمال شرق منهتن آمریکا گرفته تا یک فروشگاه کوچک که بهار آینده در غرب لندن افتتاح خواهد شد. این شرکت قصد دارد در چند سال آینده فروشگاه‌های خود را در شهرهای بزرگ آمریکا گسترش دهد.

برای نیل به هدف دوم خود که همان ایجاد فضای سبز است، ایکیا زودتر از سایر رقبا سعی و تلاش خود را برای مهربانی بیشتر با محیط‌زیست آغاز کرده است و در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ با انجام اقدامات مثبت آب و هوایی سهم بسزایی در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشد. یعنی یکی از شرکت‌هایی باشد که بیش از مقداری که در فعالیت‌های خود باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود در کاهش آن تاثیر داشته باشد. برای این منظور، گروه اینگکا ۲/ ۲ میلیارد یورو معادل ۵/ ۲ میلیارد دلار در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده است. برودین با استناد به‌نظرسنجی‌ها گفت ۷۰ درصد از خریداران اظهار کرده‌اند که نسبت به وضعیت آب و هوا و محیط‌زیست بسیار نگران هستند.