تلاش برای‌ خانه‌دار کردن کم‌درآمدها

کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند افزایش قدرت خرید و کاهش قیمت مسکن و تولید مسکن مناسب سه راهکاری است که دولت به کمک انبوه‌سازان می‌تواند برای بهبود وضعیت بازار مسکن اتخاذ کند. شرکت سرمایه‌گذاری مسکن منطقه غرب یکی از شرکت‌های فعال در تامین املاک دهک‌های اقشار کم‌درآمد است.

 این شرکت با ماهیت نمایندگی و با مرکزیت کرمانشاه در سال ۱۳۷۴ شروع به فعالیت کرده و بر اساس سیاست‌های شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و بانک مسکن به‌عنوان سهامداران عمده در سال ۱۳۸۶ از نمایندگی به شرکت مستقل تبدیل و در ساخت مجتمع‌های تجاری اداری و آموزشی فعالیت کرده است.

این شرکت تاکنون بالغ ‌بر ۲۵۰۰ واحد مسکونی برای  اقشار کم‌درآمد جامعه که جزو دهک‌های پایین و متوسط هستند، ساخته است. سرمایه ثبت‌شده شرکت ۱۰۰ میلیارد ریال و شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن سهامدار اصلی این شرکت و حوزه‌های تحت پوشش این شرکت استان‌های کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام است.

 بابک کاشمری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن منطقه غرب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد:  با توجه به برنامه و سیاست کلی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و به‌تبع آن شرکت سرمایه‌گذاری مسکن منطقه غرب در خصوص ایجاد واحدهای مسکونی برای همه اقشار ازجمله میان درآمدی و ... پروژه مسکونی- تجاری منزه کرمانشاه با زیربنای خالص ۱۲۵۰۰ مترمربع در قالب ۷۲ واحد مسکونی و ۶ واحد تجاری در سال ۹۸ به اتمام و به مرحله تحویل و بهره‌برداری رساند. همچنین این شرکت در سال ۹۹ در حال ساخت پروژه ۵۵ واحدی شکریه همدان به مساحت زمین ۲۳۰۰ مترمربع با زیربنای ۱۱هزار مترمربع است.

وی گفت: سرمایه‌گذاری مسکن منطقه غرب در سال‌جاری در حال مذاکره با صاحبان یک قطعه زمین با مساحت ۱۸هزارمترمربع در شهرک فرهنگیان کرمانشاه که دارای پتانسیل ساخت حدود ۸۶ هزار مترمربع مسکونی است بوده و در این خصوص در حال انجام مراحل اداری آن در شهرداری منطقه مربوطه هستیم.

کاشمری افزود: سرمایه‌گذاری مسکن منطقه غرب با توجه به شناخت نیازهای مردم و هماهنگی با وضع درآمد و خواسته‌های آنها توانسته در این بازار جایگاه بسیار مناسبی کسب کند؛ این اعتماد که حاصل شفافیت در ارائه خدمات به مشتریان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های شرکت محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که پروژه‌های شرکت در همان مراحل ابتدایی و پیشرفت حدود ۴۰ درصدی در روند اجرا و ساخت با استقبال مردم برای پیش‌خرید واحدهای مسکونی و تجاری روبه‌رو می‌شود. سرمایه کنونی شرکت صد میلیارد ریال است که افزایش سرمایه شرکت با اقدام به ساخت پروژه‌های مرغوب و موردنیاز اکثریت مردم در دستور کار شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن منطقه غرب در ادامه در خصوص بازار مسکن خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی کشور و مواجهه با تحریم‌های ظالمانه، اکثر بازارهای سرمایه دچار نابسامانی شده و بی‌شک بازار مسکن نیز دستخوش این شرایط قرار گرفته است. به‌طوری‌که با افزایش قیمت مصالح و لوازم ساخت، بهای تمام‌شده و بهای فروش واحدهای مسکونی و تجاری ساخته ‌شده با افزایش روبه‌رو شده که به‌تبع آن با کاهش توان مردم در خرید واحدهای ساخته موجب ایجاد رکود نسبی در این بازار خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و بانک مسکن به‌عنوان سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری مسکن منطقه غرب و نیز در راستای افزایش تولید مسکن برای اقشار متوسط و میان‌درآمد جامعه در غرب کشور این شرکت نیز تلاش گسترده‌ای انجام داده است؛ به دلیل اتفاقی که در ماه گذشته در بازار مسکن افتاد که خیلی عجیب و کم‌سابقه بوده است؛ در ماه اخیر بعد از جهش قیمت مسکن در سال ۹۸ و اوج‌گیری در بهار سال گذشته انتظار می‌رفت که قیمت مسکن در سال‌جاری به ثبات نسبی برسد، مهم‌ترین عاملی که باعث شکل‌گیری این انتظار بود برمی‌گشت به اینکه ما اصلا تقاضای مصرفی در بازار مسکن نداریم، اما برخلاف انتظار در ماه گذشته در فاصله فروردین تا اردیبهشت ۹۹ قیمت مسکن ۴/ ۹ درصد افزایش پیدا کرده است. کاشمری خاطرنشان کرد:  این رقم اثر خود را چنان نمایش می‌دهد که ما تورم را در یک سال گذشته بررسی کنیم؛ ولی این بررسی نشان می‌دهد از اردیبهشت ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ چنین رشد قیمتی به لحاظ تغییرات ماهانه بی‌سابقه بوده است که این رشد قیمت به دلیل هیجان بازار سهام است. با توجه به اینکه بازار مسکن تنها از مسیر تولید می‌گذرد اگر دولت، از ظرفیت بخش‌خصوصی برای افزایش ساخت‌وساز در کشور استفاده کند می‌توان وضعیت عرضه و تقاضا را در بازار تعدیل کرد.