راهبردهای حیاتی برای رونق ساخت‌وساز

 تغییرات اجتماعی وسیع، منجر به ایجاد پیچیدگی در تمایلات و شاخص‌های تقاضای مسکن شده و تحولات اقتصادی، نگرانی‌ها و دغدغه‌های بی‌شماری را برای فعالان و ذی‌نفعان این صنعت ایجاد کرده است. همین امر سازمان‌های فعال در این حوزه را نیز با چالش‌های جدید، فرصت‌ها و تهدیدهای متنوع و بعضا ناشناخته مواجه کرده است.

بی‌شک سازمان‌های ریشه‌دار در این صنعت، با تکیه بر تخصص خود، تلاش می‌کنند ضمن درک بهتر و دقیق‌تر از شرایط محیطی، جریان عملیاتی خود را به نحوی هدایت کنند که اخلالی در روند بقای سازمان و تامین تقاضای بازار مصرف ایجاد نشود. حال مهم‌ترین پرسش این است که در این برهه زمانی که دارای حساسیت سرنوشت‌سازی برای صنعت ساختمان تلقی می‌شود، فعالان صنعت، چه راهبردهایی را مورد نظر قرار داده‌اند؟

در همین راستا مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس با اشاره به عملکرد شرکت گفت: بیش از دو دهه از عمر این شرکت در صنعت ساختمان ایران می‌گذرد؛ در این مدت با وجود فراز و نشیب‌های فراوان که دامنگیر صنعت ساختمان کشور بوده، این شرکت تلاش کرده در کنار ارائه خدمات مهندسی، اعتماد شهروندان و ساکنان محصولات خود را فراهم کند. نتیجه ۲۰ سال سازندگی این مجموعه، احداث ۱۳ هزار واحد ساختمانی، امنیت خریداران و ایجاد مناطق شهری با سطح کیفی مناسب برای زندگی بوده است.

مصطفی فلاحی در خصوص قلمرو فعالیتی این شرکت افزود: عمده محدوده جغرافیایی عملکرد تولیدی این شرکت در شهر تهران و شهر جدید پردیس متمرکز بوده و بیشتر عملیات ساخت و شهرسازی در فاز ۳ شهر پردیس توسط این شرکت اجرا و مدیریت شده است، اما با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های کلان مجموعه، در مناطق جغرافیایی متعددی همانند استان مازندران و شهر سمنان هم پروژه‌هایی احداث‌شده یا در حال اجرا هستند. سبد محصولات شرکت نیز مشتمل بر طیف وسیعی از کاربری‌های مختلف همانند مسکونی، اداری، تجاری، مذهبی، زیرساختی و بزرگراهی است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس با تاکید بر ‌ضرورت رعایت حقوق مصرف‌کننده، ادامه داد: این شرکت همواره «حقوق مصرف‌کننده» را در اولویت قرار داده و با رعایت اصول اقتصادی مترقی و مدیریت صحیح بر منابع سرمایه‌ای خود و به‌رغم تلاطم‌های اقتصادی متعدد که فشارهای مضاعفی را به صنعت ساختمان وارد کرده، از منافع «سهامداران» با جدیت مراقبت کرده و ایجاد ارزش‌افزوده می‌کند؛ از سوی دیگر در توسعه روزافزون صنعت ساختمان ایران، حضوری فعال و الگوساز دارد.  وی اضافه کرد: رونق و بقای تمامی‌کسب‌وکارها، به‌طور مستقیم به وجود و میزان اطمینان ذی‌نفعان به آن بستگی دارد. بخشی از مشکلات امروز این صنعت، به کاهش اعتماد خریداران مربوط است؛ عدم اعتماد آنها به مباحث کیفی، قیمت تمام‌شده، تحویل بهنگام، رعایت اصول مهندسی، مکان‌یابی صحیح و نظایر آن باعث کندی روند واگذاری شده که این به معنای اخلال در گردش سرمایه در صنعت است. نتیجه این شرایط، ایجاد رسوب غیرمولد سرمایه و رکود و کاهش سهم بازار سازمان‌های ناموفق بوده است؛ با این حال  عملکرد این مجموعه همیشه در مسیر اعتمادزایی با ذی‌نفعان، ایفای تعهدات قانونی، پایبندی به مسوولیت‌های اجتماعی و انجام وظایف مهندسی بوده است.

فلاحی با اشاره به رویکردهای راهبردی شرکت افزود: ارائه خدمات و کیفیت برتر در طراحی، ساخت و بهره‌برداری با رویکرد الگوسازی و پیشتازی در صنعت به عنوان یک مزیت رقابتی برای این شرکت به عنوان یک راهبرد شناخته می‌شود. حفظ زیبایی، تداوم قدرت بنا و تناسب شاخص‌های معماری آنها با شرایط جدید زندگی شهروندان، شاهد این مدعا هستند؛ این شرایط، تکلیف و ملاک عمل در تمامی ‌طرح‌های در حال احداث و مطالعه این شرکت است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس  در ادامه افزود: تمرکز بر مدیریت صحیح زمان و رعایت تعهد دوره تحویل یکی دیگر از رویکردهای کیفی شرکت در دستور کار است؛ این مهم از دو منظر واجد اهمیت است، اول آنکه مطول شدن دوره ساخت، منجر به افزایش قیمت تمام شده می‌شود و ضرر و خسارت ناشی از آن مستقیما شرکت و مصرف‌کننده را درگیر می‌کند و از جنبه دیگر هم مقوله حیاتی تعهد کامل به خریداران است که به عنوان یک مسوولیت اجتماعی و اعتباری دارای اهمیت است. رعایت منافع خریداران، ذی‌نفعان و سهامداران، رویکرد اساسی دیگری در مدیریت مبتنی بر بهره‌وری است، زیرا باعث تقویت توان سرمایه‌گذاری و کاهش میزان ریسک می‌شود. این مهم منجر به توجه بیش از پیش به مفهوم مدیریت قیمت تمام شده می‌شود که به عنوان یک ماموریت مهم در مدیریت سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود.

در نهایت هم اساسی‌ترین رویکرد راهبری این مجموعه، تاکید بر نیاز مصرف‌کنندگان و انعطاف‌پذیری در قبال تغییرات بازار به عنوان اصل بنیادین در مدیریت بقای سازمان است که اهتمام ویژه به ارائه سبد محصولات به منظور تامین نیازهای مصرف‌کنندگان در محدوده‌های محلی و فرامنطقه‌ای را ایجاب می‌کند. فلاحی با اشاره به شرایط و تحولات اقتصادی در صنعت ساختمان تاکید کرد: برآیند کلی شرایط حاکم بر صنعت ساختمان شامل مجموعه‌ای از تهدیدات و فرصت‌ها است. بنابراین تداوم رشد موثر سازمانی نیازمند کسب شناخت این شرایط و ایجاد آمادگی درون سازمانی برای استفاده بهینه از تمامی ‌فرصت‌ها و کاهش اثرات و تبعات منفی تهدیدات است.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده، در حال حاضر در محدوده عملکردی این شرکت حجم وسیعی از ساخت و ساز در حال انجام است که منجر به افزایش عرضه می‌شود، اما در بخش تقاضا تمایلات آشکاری متناسب با عرضه مشاهده می‌شود. اما این به معنای اشباع بازار نیست. اگر مطالعات سطح ملی نمایشگر وضعیت تناسب و حتی افزایش میزان عرضه نسبت به تقاضا است، اما به واسطه ناهمگن بودن پراکنش عرضه، در مناطقی چربش تقاضا وجود دارد. از این رو باید گفت فعالیت در صنعت ساختمان صرفا یک اقدام فنی و مهندسی نیست، بلکه مجموعه ای از اقدامات اجتماعی و اقتصادی را هم می‌طلبد تا کل فرآیند ساخت توسط مطالعات همه‌جانبه و به دور از احساسات سوداگرانه پشتیبانی شود.

این فعال صنعت ساختمان با اشاره به تحولات صنعت در سال‌های آتی تصریح کرد: محیط اقتصاد دریای آرام نیست و اگر سازمانی فاقد برنامه‌ریزی در تلاطمات اقتصادی باشد، بی‌شک مهم‌ترین اشتباه در کسب و کار را مرتکب شده است. بدیهی است که باید برای مقابله با نوسان بازار و کاهش اثرات منفی آمادگی لازم را ایجاد و نقشه‌راه تدوین کرد. واقعیت امروز در این صنعت دلالت بر ناهمگنی عرضه دارد؛ مدیریت قیمت تمام شده باید به دقت انجام پذیرد تا انتظار از تداوم میزان بالای سودآوری، معمول و منطقی شود.

وی تصریح کرد: زمین به عنوان اصلی‌ترین نهاده ساخت در مناطق پرکشش به شدت کاهش یافته است، تمایلات سرمایه‌گذاری و مصرف تغییر یافته و هنوز افراد غیر متخصص یا با سرمایه اندک در صنعت حضور دارند که تاب و تحمل تغییرات اقتصادی را ندارند. در عین حال این حقیقت در صنعت ساخت هم تاکید دارد که یکی از مهم‌ترین پایه‌های اقتصادی تولید مسکن در کشور است، گردش روان و مولد سرمایه در آن کل نظام اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ ضمن آنکه همیشه تقاضا وجود دارد، اما پیش‌بینی وضعیت قیمت بازار به جهت تاثیرپذیری آن از شاخص‌های پیچیده اقتصادی کلان کشور و بازارهای موازی و جایگزین، صرفا در صورت تثبیت یا تغییرات قابل پیش‌بینی فاکتورهای متفاوت از جمله نرخ ارز موضوعیت داشته است.

 براین‌اساس بنگاه‌های اقتصادی حرفه‌ای همواره باید با استفاده از تکنیک‌های روز از جمله علوم آینده‌پژوهی سناریوهای محتمل و غیرمحتمل را مدون و آمادگی مدیریت و هماهنگ‌سازی شاخص‌های قابل کنترل و شاخص‌های غیرقابل کنترل را داشته باشند.

p29 (1)