شوک برگزیت بر ساختار غول محصولات مصرفی جهان

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از فایننشال تایمز، شرکت یونیلیور اعلام کرد که قصد دارد با هدف یکپارچه‌سازی، بازوی هلندی خود را در شرکت بریتانیایی بگنجاند و به میراث اولیه شکل‌گیری شرکت یونیلیور پایان دهد. این شرکت بیش از ۹۰ سال قبل، از ادغام شرکت هلندی مارگارین «یونی» و شرکت بریتانیایی صابون‌سازی «لیور برادرز» تشکیل شده بود و ترکیبی از دو اسم را در خود داشت. این گروه تولیدکننده کالاهای مصرفی که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها به لحاظ سرمایه بازاری در انگلستان است، اعلام کرد این تغییر و تحولات باعث می‌شود خرید و فروش سهام آن تسهیل و با سرعت بیشتری انجام شود. در واقع به دلیل ساختار پیچیده دوگانه شرکت یونیلیور، نحوه تقسیم و پرداخت‌های قبل بسیار دشوار بود. نیلز اندرسن، رئیس هیات مدیره این شرکت گفت: «ما در نظر داریم سرعت تغییرات پرتفوی را تسریع کنیم و یکپارچه‌کردن ساختار شرکت، موجب انعطاف‌پذیری بیشتری برای کسب سهام می‌شود. این موضوع بسیار مهمی است که پیش‌بینی می‌کنیم باعث رشد فزاینده و پویایی کسب و کار ما پس از این همه‌گیری خواهد شد.» وی افزود: «ساختار شرکت منسوخ شده است.» طرح ادغام بازوی بریتانیایی در بخش هلندی شرکت که دو سال پیش از سوی پاول پولمن، مدیرعامل سابق ارائه شده بود به دلیل مخالفت سهامداران کنار گذاشته شد. سهامداران باید برای کنار گذاشتن این ساختار دوگانه، طرح جدیدی را تصویب می‌کردند. این موضوع از سوی دولت انگلستان به عنوان «رای اعتماد» مورد استقبال قرار گرفت. برای تصویب این طرح، به رای موافق نیمی از سهامداران شرکت هلندی و ۷۵ درصد از افرادی که دارای سهام بریتانیا هستند نیاز است. این پیشنهاد احتمال جدایی بازوی غذایی یونیلیور را از بخش‌های زیبایی و مراقبت‌های شخصی آن افزایش می‌دهد.  یونیلیور اعلام کرد در حال حاضر «هیچ برنامه‌ای» برای جداسازی این بخش‌ها ندارد و در نظر دارد در لیست شاخص‌های «اف ‌تی ‌اس ‌ای ۱۰۰» و «ای‌ای‌اکس» هلند بماند و سهام آن همچنان در بورس‌های لندن، آمستردام و نیویورک معامله شود. شاخص‌ «فوتسی ۱۰۰»  یا همان شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشال تایمز، یک شاخص بازار سهام متشکل از ۱۰۰ شرکت بورس لندن با بالاترین ارزش بازار است و شاخص «ای‌ای‌اکس» هلند، یک شاخص بورس از شرکت‌های هلندی یورو نکست آمستردام را شامل می‌شود که قبلا به نام بورس اوراق بهادار آمستردام شناخته می‌شد.  آلن ژوپ، مدیرعامل، گفت که این شرکت قبل از اعلام این اقدام از سهامداران نظرخواهی نکرده بود.

پس از عملکرد ضعیف یونیلیور تحلیلگران از این طرح استقبال کردند. به تازگی گزارش شده بود که شیوع ویروس کرونا باعث آسیب به مقدار فروش این شرکت در سه ماه نخست سال‌جاری شده و بخش‌های غذایی و بستنی را تحت تاثیر شدید قرار داده و موجب شده است سهام این شرکت در هلند با ۲/ ۱ درصد افزایش به ۷۴/ ۴۷ یورو برسد و در انگلستان با ۷/ ۰ درصد رشد به ۴۷/ ۴۳ پوند افزایش پیدا کرد. این تغییر باعث می‌شود تا در صورت لزوم شرکت یونیلیور قادر باشد دارایی‌های خود را آسان‌ترافزایش دهد.

مارتین دبو، تحلیلگر گروه مالی جفریس، گفت شرکت یونیلیور برای فروش برخی از مشاغل خود به شرکت خدمات مالی «کی‌کی‌آر» در یک معامله ۸/ ۶ میلیارد یورویی در سال ۲۰۱۷، به ده‌ها مورد معاملات درون‌سازمانی احتیاج پیدا کرد، زیرا برخی شرکت‌ها زیرمجموعه بریتانیایی و برخی متعلق به بازوی هلندی شرکت بودند. وی ادامه داد: این امر به متقاعد کردن مدیریت مبنی بر نیاز به ساده‌سازی کمک شایانی کرد.

آلوک شارما، وزیر تجارت انگلستان گفت از دیدن طرح شرکت یونیلیور برای تبدیل شدن به یک شرکت کاملا بریتانیایی، «خوشحال» شده و آن را «یک رای اعتماد صریح به انگلیس» خوانده است. دولت هلند از یونیلیور خواسته بود پس از برگزیت، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، به دنبال ثبت یک شرکت تک‌ملیتی هلندی باشد. دولت هلند با برداشتن مالیات بر سهام شرکت‌های بزرگ سعی کرد نظر این گروه را جلب کند، اما این معافیت مالیاتی پس از اعتراض عمومی در سال ۲۰۱۸ برداشته شد.

اریک ویبس، وزیر امور اقتصاد هلند گفت یونیلیور در اواسط ماه مه دولت هلند را از قصد خود آگاه کرد. ویبس گفت که از این تصمیم یونیلیور بسیار ناراحت شد و در ادامه افزود: دولت برای حفظ فعالیت‌های یونیلیور و ماندن آن درهلند «گفت‌وگوهای فشرده» بسیاری انجام داده است.

بزرگ‌ترین سهم درآمدی یونیلیور به محصولات زیبایی و مراقبت‌های شخصی تعلق دارد که در سال ۲۰۱۹ مبلغ گردش مالی آن ۹/ ۲۱ میلیارد یورو را به خود اختصاص داد و پس از آن بخش غذایی این شرکت که در هلند مستقر است، با ۳/ ۱۹ میلیارد یورو و محصولات بهداشتی و شوینده‌ها با ۸/ ۱۰ میلیارد یورو بیشترین گردش مالی را برای این شرکت ایجاد کردند.

این شرکت از سال ۲۰۱۱ سومین تولیدکننده کالاهای مصرفی جهان پس از شرکت‌های پروکتر اند گمبل و نستله محسوب می‌شود و همچنین از سال ۲۰۰۹ تاکنون بعد از پروکتر اند گمبل و لورئال، رتبه سوم بزرگ‌ترین شرکت‌ آرایشی و بهداشتی جهان را به خود اختصاص داده است.