کارگران تایسون فودز قربانی  تولید

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از نیویورک‌تایمز، پس‌ازآنکه جان تایسون، رئیس هیات مدیره تایسون فودز، به‌طور علنی نسبت به کمبود عرضه هشدار داد، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در مورد باز نگه‌داشتن کارخانه‌های گوشت و مرغ فرمان اجرایی صادر کرد. این دستور رئیس‌جمهوری موجب ناراحتی و نگرانی کارگران تایسون فودز شد، چراکه بر اساس فرمان اجرایی ریاست جمهوری، این شرکت به‌جای تامین امنیت سلامت کارگران خود باید موجبات باز نگه‌داشتن کارخانه‌ها و تولید با حداکثر توان را اتخاذ می‌کرد.

 برای اینکه کارخانه‌ها بتوانند با حداکثر توان به کار خود ادامه دهند، کارگران تایسون فودز مجبور هستند شانه‌به‌شانه کار کنند به همین خاطر رعایت فاصله اجتماعی در این کارخانه‌ها غیرممکن است.

بسیاری از کارگران خطوط فرآوری این شرکت به دلیل ترس از دست دادن مشاغل به‌ندرت در مورد نگرانی و ناراحتی خود صحبت می‌کردند؛ اما بالاخره تعدادی از کارگران خواستار کاهش سرعت خطوط تولید و پردازش شدند تا قادر باشند پروتکل‌‌های بهداشتی را به کاربندند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

شرکت تایسون فودز، یک شرکت صنایع غذایی چندملیتی است که در زمینه فروش و توزیع گوشت و مرغ فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۳۵ توسط جان دبلیو تایسون راه‌اندازی شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت در ایالات متحده است و پس از شرکت برزیلی جی‌بی‌اس، دومین توزیع‌کننده گوشت گاو و مرغ در جهان به ‌شمار می‌آید. دفتر مرکزی آن در شهر اسپرینگ دی‌ل، آرکانزاس واقع‌ شده است و سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود.

به‌رغم اینکه تایسون فودز ادعا می‌کند یکی از مهم‌ترین اصول این شرکت «ایمن بودن سلامت کارگران در محیط کار» است اما فقط در یک واحد از کارخانه‌های طیور این شرکت ۵۷۰ مورد ابتلای کارگران به ویروس کرونا گزارش‌شده است و جواب تست کرونای بیش از ۷ هزار کارگر در کارخانه‌های تایسون در سراسر ایالات مثبت اعلام‌ شده است.

این در حالی است که تعدادی از کارگران نیز بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ فوت ‌شده‌اند. این شرکت به‌تازگی اعلام کرده است کارگرانی که به خاطر ترس از مبتلا شدن به ویروس کرونا در محل کار حضور پیدا نکنند و در خانه بمانند، مجازات می‌شوند.

کارگران این شرکت موادغذایی اعلام کردند که می‌خواهند به تامین مواد‌غذایی برای مردم ایالات متحده ادامه دهند، اما نمی‌خواهند سلامتی خود یا خانواده خود را فدای این کار کنند.از آنجایی ‌که خطوط پردازش کارخانه‌های طیور باید همچنان با سرعت بسیار زیاد به فعالیت خود ادامه ‌دهند، این امر کار از راه دور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای کارگران این شرکت غیرممکن ساخته و این موضوع موجب نگرانی آنها و خانواده‌هایشان شده است.