شرکت  گیلان ماشین پارس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در این حوزه فعال و در زمینه تولید و فروش محصولات متفاوتی در بخش خط تولید قرص و کپسول نظیر پرس قرص و بلیستر فعالیت می‌کند و صادرات دستگاه‌های تولید ماسک ۳لایه تمام اتوماتیک و خط تولید ضدعفونی به عراق و افغانستان و جمهوری آذربایجان را نیز در دستور کار خود دارد. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به ویژگی‌های ماسک استاندارد اشاره کرد و گفت: ماسک استاندارد باید تمام پرس باشد و از سیستم دوخت حرارتی یا لمینتی در تولید آن نباید استفاده نشود و حتما باید از سیستم آلتراسونیک بهره بگیرد. یک ماسک استاندارد باید از پارچه‌های مرغوب نظیر «ملت بلون» یا «اس ام اس» باند یا اسپان باند تولید شده باشد. از دیگر شرایط مرغوب بودن یک ماسک این است که از داخل ماسک به بیرون با فوت کردن نتوان شعله کبریتی را خاموش کرد و همچنین بخش لایه وسط ماسک که امر فیلتر را ایفا می‌کند، نباید با قرار گرفتن در معرض گرما و حرارت بسوزد و از سویی دیگر باید خاصیت ضدآب داشته باشد.

صادق حسنی در مورد هزینه تمام شده تولید هر عدد ماسک و میزان سودآوری آن در ایران گفت: چنانچه همه شرایط دخیل در امر تولید از جمله هزینه برق و مواد اولیه (مشروط به خرید از تامین‌کنندگان اصلی بجای واسطه‌ها) را در نظر بگیریم، بهای تمام شده تولید هر ماسک پزشکی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان و در ماسک‌های فیلتردار که به ماسک‌های N۹۵ نیز معروف هستند، حدود ۹ هزار الی ۱۱ هزار تومان است؛ مطابق با آخرین مصوبه‌ها نرخ فروش در ماسک‌های پزشکی ۴۱۰ تومان و در ماسک فیلتردار ۱۵ هزار تومان است البته این مبالغ در بازار آزاد برای ماسک‌های پزشکی تا ۱۷۰۰ تومان و برای ماسک‌های فیلتردار تا ۲۵هزار تومان است.

وی با اشاره به حمایت از تولیدکنندگان در این بخش و  نحوه گرفتن مجوز افزود: برابر با آخرین مصوبات هیات دولت در سال‌جاری تمامی ‌تعاونی‌ها و تولیدکنندگان می‌توانند برای راه‌اندازی خط تولید ضدعفونی و خط تولید ماسک اقدام به دریافت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی و بالاتر با نرخ تسهیلات کم از طریق بانک توسعه تعاون کنند. طبق آخرین تصمیمات گرفته شده توسط نهاد‌های ذی‌ربط با توجه به نیاز جامعه به اقلام محافظتی بهداشتی ضدعفونی تا زمان ریشه‌کن‌شدن ویروس کرونا و برگشت شرایط جامعه به حالت عادی هر شخص حقیقی یا حقوقی با داشتن یک سوله با فضای حدودی ۷۰ متر که شرایط مناسب و به دور از هرگونه آلودگی را داشته باشد، می‌تواند با پیگیری از وزارت صمت اقدام به اخذ مجوز فوری در مدت کمتر از یک هفته کند.

به گفته حسنی، در حال حاضر از سه روش در تولید ماسک استفاده می‌شود؛ روش اول کاملا دستی است و با استفاده از چرخ‌های خیاطی می‌توان ماسک تولید کرد. این روش در عین حال که نیاز به سرمایه بسیار کمی ‌دارد، اما دارای معایبی نظیر کمیاب بودن چرخ دوخت مخصوص این کار در بازار  و سرعت پایین و کیفیت دوخت پایین در تولید ماسک است. روش دوم که به روش نیمه اتومات معروف است به این شکل است که ابتدا توسط یک دستگاه «بدنه‌زن» اقدام به برش بدنه خالی ماسک در سایز تعریف شده می‌کنند و سپس توسط دستگاه «کش‌زن» اقدام به «پرس‌کش» به دو طرف ماسک می‌کنند. روش سوم که روش کاملا استاندارد و رایج در جهان است به‌صورت اتوماتیک و بدون دخالت انسانی صفر تا صد تولید ماسک انجام می‌شود.

مدیرعامل گیلان ماشین پارس، وجه تمایز و مزیت دستگاه تولید ماسک این شرکت را مطابق با نسخه‌های موجود جهانی، سیستم هشدار تعبیه شده در این دستگاه عنوان کرد و افزود: دستگاه‌های مشابه موجود در بازار امکان تولید ۲۴ ساعته را نداشته و بعد از چندساعت کار، نیاز به خنک شدن دارند. در این دستگاه‌ها هیچ‌گونه سیستم هشداردهنده‌ای وجود ندارد و در صورت عدم اطلاع اپراتور دستگاه از کار می‌افتد، در حالی‌که در دستگاه‌های تولید ماسک «ماشین پارس» سیستم هشدار قرار داده شده و بلافاصله با گرم شدن، دستگاه به صورت خودکار خاموش می‌شود تا جلوی آسیب به دستگاه گرفته شود.

حسنی ادامه داد: تولیدکننده با پارتیشن‌بندی و تعبیه یک کولر گازی می‌تواند با خنک نگه داشتن دستگاه امکان تولید ۷۲ هزار ماسک در روز به‌صورت متناوب و بدون وقفه فراهم کند، در واقع ما با نصب اینورتر در دستگاه و تابلوی برق پیشرفته شرایطی فراهم کرده‌ایم که امکان تولید با برق خانگی از طریق تبدیل برق تک فاز به سه فاز مهیا بوده که باعث کنترل سرعت و کاهش مصرف برق شود.

وی ادامه داد: برخلاف دستگاه‌های موجود در بازار، در دستگاه تولیدی شرکت گیلان ماشین پارس از سه بخش مجزا آلتراسونیک به جای یک بخش استفاده شده است؛ یعنی در بخش دوخت و برش و کش‌زنی از آلتراسونیک استفاده کرده‌ایم که کیفیت تولید را بسیار بالا برده و دوام بخش آلتراسونیک نیز افزایش پیدا می‌کند.

حسنی در پایان با بیان اینکه این دستگاه  مجهز به سیستم کنترلPLC  و سیستم نمایشگر لمسی دوزبانه (فارسی و انگلیسی) است، خاطرنشان کرد: با این سیستم تنظیمات به راحتی اعمال می‌شود؛ ضمن اینکه با قابلیت کنترل دقیق دستگاه تا یک صدم میلی‌متر برای تنظیم طول ماسک، این قابلیت به اپراتور داده شده که بدون نیاز به آچار طول ماسک را  کم و زیاد کند.