به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، تسلا هم‌اکنون در تلاش است تا دو ایالت اوکلاهاما و تگزاس را در رقابت برای میزبانی از کارخانه جدید تسلا نگه دارد تا بتواند از این طریق، در ایالتی که معافیت‌های مالیاتی بیشتری به آن تخصیص می‌دهد، به توافق برسد. تاسیسات جدید قرار است به محلی برای تولید پیکاپ‌ها و شاسی‌بلند مدل وای‌تسلا بدل شود. تسلا به مقامات تگزاس اعلام کرده است که قصد سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری را برای ساخت کارخانه چهار تا پنج میلیون مترمربعی دارد؛ کارخانه‌ای که می‌تواند تا پنج هزار فرصت شغلی جدید را در این ایالت ایجاد کند. بااین‌حال تسلا به معافیت‌های مالیاتی دولت تگزاس نیاز دارد تا بتواند کسب‌و‌کار خود را در کارخانه جدید در سطح‌ رقابتی حفظ کند و از همین‌رو یک مکان جایگزین را در ایالت اوکلاهاما نیز در نظر گرفته است.

رویترز در تلاش برای گفت‌و‌گو با مقامات تسلا دراین‌باره موفق نشده است اما ایلان ماسک، رئیس اجرایی تسلا پیش‌تر نسبت به‌قصد این شرکت برای ساخت کارخانه در تگزاس اشاره‌کرد و این موضوع از سوی گروگ آبوت، فرماندار تگزاس نیز تایید شده بود. از طرف دیگر، شان کوپلان، وزیر بازرگانی دولت ایالتی اوکلاهاما نیز اعلام کرد تسلا همچنان در تلاش است تا بتواند کارخانه‌ای در این ایالت راه‌اندازی کند. وی در بیانیه‌ای گفت: «ما یک بسته تشویقی متقاعدکننده، متوازن و مهم‌تر از همه مسوولانه برای جذب تسلا به سرمایه‌گذاری در اوکلاهاما فراهم کرده‌ایم.»

اکنون، تنها کارخانه تسلا واقع در منطقه فرمونت کالیفرنیا مساحتی برابر با ۳/ ۵ میلیون مترمربع دارد و اگرچه تاسیساتی عظیم است، اما برای این شرکت در حال رشد کافی نیست. تسلا حتی اخیرا مجبور شده است تا در مجاورت این کارخانه نیز محصولات خود را تولید کند. ماسک پس ‌از آنکه مقامات دولت محلی آلمادا به مقامات آلمادا دستور دادند تا به دلیل شرایط قرنطینه ناشی از کرونا، دستور تعطیلی کارخانه را صادر کنند، با آنها به اختلاف خورده است. او تهدید کرده بود که کارخانه خود را به تگزاس یا نوادا منتقل کند، البته از آن زمان، این کارخانه بازگشایی شد.

پیش‌تر رویترز در خبری اعلام کرد که ارزش سهام شرکت تسلا به یک‌هزار دلار در هر سهم رسید و در این زمینه از تویوتا سبقت گرفت تا بتواند نام خود را به‌عنوان ارزشمندترین خودروساز جهان به ثبت برساند. این خودروساز طی سال‌های گذشته به‌طور پیوسته پله‌های صعودی در بازار سهام را پیموده و اکنون ارزشمندترین خودروساز جهان لقب گرفته است. در سال ۲۰۱۸ نیز ارزش سهام تسلا با یک رشد قابل‌توجه از چند خودروساز بزرگ دیگر سبقت گرفت که البته این رشد عمر چندانی نداشت و در سال سختی که پیش‌روی این خودروساز برقی بود، بخشی از ارزش سهام آن کاسته شد. اما روند صعودی ارزش سهام تسلا از سال گذشته آغاز شد و درحالی‌که شیوع کرونا بسیاری از خودروسازان را با چالش‌های جدی مواجه کرد، این روند برای سهام تسلا همچنان تا امروز ادامه یافته است.