هومن مشعشعی، مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شاهد با بیان اینکه جهش قیمت‌ها به سود سرمایه‌گذاران و سازندگان واقعی همچون ما نیست، به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: به دلیل اینکه قیمت‌ها تناسبی با درآمد مردم ندارد، شاهد رونق در خریدوفروش نیستیم. این اتفاق به سود دلال‌هایی است که در کوتاه‌مدت سرمایه خود را وارد این صنعت می‌کنند و با افزایش قیمت‌ها سود کلان به جیب می‌زنند. در سوی دیگر سازندگان و شرکت‌های حرفه‌ای و دارای صلاحیت صنعت ساختمان قرار دارند که اگرچه در ظاهر امر واحدهای ساخته‌شده آنها هم گران شده است، اما این شرکت‌ها به‌دلیل اینکه در چرخه ساخت‌وساز حضور دارند، به همان میزان باید هزینه بالایی برای خرید زمین و مصالح پرداخت کنند. ضمن اینکه خواب سرمایه برای شرکت‌هایی مانند ما بسیار مشکل‌ساز است.

وی ادامه می‌دهد: تفاوت بارز سرمایه‌گذاران و سازندگان واقعی با دلالان این است که گروه اول به‌واسطه ارزش‌افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند، به دنبال سود واقعی هستند؛ اما گروه دوم بدون ایجاد ارزش‌افزوده و صرفا با توسل به آشفتگی بازار، سودهای یک‌شبه می‌برند و سرمایه خود را از صنعت خارج می‌کنند.

مشعشعی با اشاره به اینکه قابل پیش‌بینی نبودن بازار مسکن سرمایه را فراری می‌دهد، می‌افزاید: در حال حاضر بسیاری از سازندگان واقعی دچار سردرگمی هستند که آیا در صورت ساخت‌وساز ظرف یک سال آینده قیمت مسکن افزایش می‌یابد یا کاهش خواهد یافت؛ بنابراین دست نگه می‌دارند. در چنین شرایطی قطعا بازار به سمت کاهش عرضه پیش می‌رود و این اتفاق تورم را در بخش مسکن و ساختمان افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شاهد در مورد طرح مالیات بر خانه‌های خالی خاطرنشان می‌کند: اگرچه اصل گرفتن مالیات از کسانی که واحدهای آماده را به بازار عرضه نمی‌کنند، درست و منطقی است، اما واقعیت اینجاست که اجرای این طرح به سازوکارهای بسیار دقیقی نیاز دارد. ضمن اینکه معتقدم بازار مسکن به یک‌راه حل همه‌جانبه نیاز دارد و استفاده از ابزار مالیاتی به‌تنهایی چاره‌ساز نیست.وی در ادامه با انتقاد از رویه شهرداری‌ها در زمان رکود می‌گوید: در شرایطی که صنعت در رکود به سر می‌برد، دولت و شهرداری باید با استفاده از ابزارهای موجود در جهت بازگرداندن رونق تلاش کنند؛ اما متاسفانه این روند در کشور ما برعکس است. به این معنا که هرزمانی رکود وجود دارد، تنها به‌صرف اینکه قیمت املاک افزایش‌یافته، عوارض صدور پروانه رشد می‌کند.مشعشعی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای خانه‌دار کردن دهک‌های میانی و پایین جامعه وجود دارد، می‌گوید: امروز فاصله بسیاری بین قدرت خرید و قیمت مسکن وجود دارد و دولت هم با توجه به این مشکل اقداماتی نظیر طرح اقدام ملی مسکن را اجرایی می‌کند؛ اما واقعیت این است که چنانچه علاج کلی برای بخش مسکن طراحی و اجرا نشود، به‌زودی تعداد دهک‌های فاقد مسکن آن‌قدر افزایش می‌یابد که هیچ منابع و طرحی قادر به حل مشکل آنها نخواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه هلدینگ عمران و توسعه شاهد در سال ۹۹ بخش ساخت‌وساز و همچنین طرح‌های کشاورزی مدنظر هلدینگ ما قرار دارد، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه در بخش تجاری آینده روشنی پیش‌بینی نمی‌شود، برنامه‌ای برای ساخت‌وساز در این بخش نداریم.