تنگناهای تولید ماشین‌آلات کشاورزی

حمیدرضا نامی، رئیس هیات مدیره انجمن ماشین‌های کشاورزی با بیان مطلب فوق افزود: بی‌تردید ترویج فرهنگ بهره‌گیری از ماشین‌آلات در مزارع، منتهی به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در کشور خواهد شد که افزایش بهره‌وری از منابع موجود و محدود را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مجوز فعالیت به اعضای این انجمن، همانند دیگر واحدهای صنعتی کشور، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب پروانه‌های بهره‌برداری و جوازهای تولید صنعتی اعطا شده، ادامه داد: اگرچه بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی تولید ماشین‌های کشاورزی کشور، تحت عضویت انجمن اتماک و تحت مدارک صادره رسمی از سوی وزارت صمت و مجوزهای پیچیده از وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه محصولات فعال هستند، اما تعداد زیادی واحدهای محلی کوچک بی‌نشان و غیراستاندارد، بدون دردسرهای اخذ مجوزهای قانونی تولید و بدون گرفتاری‌های مسوولیت کیفیت و قیمت کالا، گارانتی و خدمات پس از فروش و نیز دور از تعهدات مالیاتی و بیمه در کشور کالاهایی را تولید می‌کنند و به کشاورزان ارائه می‌دهند که موجب تحمیل خسارات و زیان‌های زیادی به کشاورزان می‌شوند و دولت هم هیچ‌گونه اقدام محدود یا کنترل‌کننده در این بخش ندارد.

نامی افزود: خوشبختانه به دلیل کیفیت مناسب محصولات تولیدی اعضای انجمن «اتماک» و ترجیح جامعه کشاورزان به استفاده از ماشین‌های کشاورزی داخلی، به دلیل دسترسی آسان‌تر به خدمات، لوازم‌ یدکی و تناسب بیشتر ماشین‌های داخلی با شرایط اقلیمی و روش‌های زراعی کشور، به‌طورکلی واردات این ماشین‌ها عمومیت ندارد، اما تراکتور و کمباین‌های با فناوری روز دنیا وارد می‌شوند که آسیب جدی به تولید داخل نمی‌زند.

وی در ادامه افزود: همان‌طور که مکررا، حل مشکل تامین مناسب مواد اولیه فولادی کارخانه‌ها را از دولت خواستار شدیم، متاسفانه تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی کشور که عمدتا جزو صنایع متوسط محسوب می‌شوند تحت تاثیر  تصمیم‌گیری  صنایع مادر عمدتا  دولتی یا شبه‌دولتی هستند.

نامی در ادامه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین رویداد اخیر افزایش بسیار زیاد بهای فولاد است که باعث افزایش بهای تمام‌شده تولید ادوات کشاورزی شده است، این در حالی است که توان اقتصادی کشاورزان به‌عنوان مشتریان ما، تحت تاثیر بهای مصوب گندم از سوی دولت کاهش ‌یافته و امکان خرید و بهره‌برداری از این ماشین‌آلات در مزرعه را از دست می‌دهد.

وی گفت: در این میان بانک کشاورزی نیز که به‌عنوان تسهیلگر اقتصادی کشاورزان سال‌ها موردحمایت دولت بوده است، در کسوت صرفا یک بانک اقتصادی، اقدامات حمایتی خود را محدودتر کرده و رغبتی به اعطای سهل و سریع تسهیلات به کشاورزان ندارد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن ماشین‌های کشاورزی گفت: با وجود مصوبات سال‌های قبل و اجبار شبکه بانکی کشور به تخصیص بخشی از اعتبارات و تسهیلات خود به حوزه کشاورزی، بانک‌های دیگر هم آنقدر غرق در فضای بانکی و مالی شهری هستند که برای این بخش حمایت‌پذیر روستایی، ارزش جدی قائل نیستند. اخذ مالیات ارزش‌افزوده از تولید ماشین‌های کشاورزی هم جزو مقولات مورد اعتراض بخش کشاورزی کشور است.

به گفته نامی درحالی‌که تمام نهاده‌های کشاورزی، عملیات کشاورزی و محصولات حاصله از پرداخت مالیات ارزش‌افزوده معاف هستند، ماشین‌آلات به‌عنوان تنها استثنای بخش کشاورزی مشمول و درگیر این مالیات است که بدیهی است فقط فشار اقتصادی آن بر کشاورز تحمیل می‌شود.

وی گفت: انجمن اتماک به‌عنوان یکی از ۱۵ عضو جامعه جهانی تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی، حائز شرایط حضور در بازارهای بین‌المللی شناخته ‌شده و با انجمن‌های متناظر خود در کشورهای دیگر تفاهم‌نامه همکاری دارد.

نامی در نهایت گفت: اگرچه این بخش صنعتی ارزش‌آفرین، در راستای استقلال غذایی و خودکفایی کشور حرکت می‌کند، اما در نگاه وزارت صمت، هیچ‌گاه اولویت نداشته و حائز اهمیتی مشابه صنایع خودرو و فولاد و پتروشیمی نبوده و نیست و هیچ‌گاه مشمول مشوق‌هایی نظیر بسته‌های حمایتی و تسهیلات ویژه نشده است. ایران و ترکیه در غرب آسیا، اصلی‌ترین تامین‌کنندگان ماشین‌های کشاورزی منطقه هستند.