ساخت سقف‌هایی مقاوم در برابر زلزله

پس از آمریکا، کشورهای هلند، کره جنوبی، بلژیک و آلمان نیز به فناوری تولید این پارچه و نیز ماشین‌آلات آن دست یافتند. موسی‌زاده با اشاره به اینکه شرکت تولیدی سیلک نیز از چند سال پیش به دنبال خرید ماشین‌آلات تولید پارچه‌های سه‌بعدی از کشورهای صاحب فناوری آن بود، اظهار کرد: پارچه‌های سه‌بعدی مصارف بسیار زیاد و متنوعی در صنایع مختلف از جمله هوا و فضا، نظامی، ساختمانی، انرژی، خودروسازی و...دارد از این‌رو هیچ کشوری از پنج کشور یادشده حاضر نشدند ماشین‌آلات تولید پارچه‌های سه‌بعدی را به ایران بفروشند. وی ادامه داد: این مساله موجب شد بخش تحقیق و توسعه شرکت سیلک، در یک بازه زمانی سه‌ساله با انجام تحقیقات گسترده و تلاش فراوان موفق به طراحی و ساخت فناوری و ماشین تولید پارچه‌های سه‌بعدی برای نخستین بار در کشور شود.

به گفته مشاور توسعه شرکت سیلک، با توجه به اینکه ماشین یادشده فناوری و دانش فنی بسیار پیچیده و پیشرفته‌ای دارد، بنابراین در هیچ نمایشگاهی از سوی کشورهای سازنده آن به نمایش درنمی‌آید. موضوعی که باعث شد محققان داخلی در ساخت این دستگاه در کشور کاملا متمرکز بر طراحی و تحقیق داخلی شوند و درنتیجه دستگاهی بسازند که به روش مهندسی معکوس و کپی از ماشین مشابه خارجی تولید نشده است.

وی افزود: تولید پارچه‌های سه‌بعدی از الیاف شیشه یک محصول استراتژیک به شمار می‌آید، چراکه ماده اولیه کامپوزیت‌هایی است که در ساخت بدنه هواپیمای ایرباس ۳۸۰، بدنه کشتی و قایق‌های تندرو، سقف‌های ساختمانی مقاوم در برابر زلزله بالای ۸ ریشتری، مخازن نگهداری سوخت و آب با مقاومت و عایق حرارتی بسیار بالا استفاده می‌شود. این فعال صنعتی کشور با اشاره به منحصربه‌فرد بودن دستگاه ایرانی تولید پارچه‌های سه‌بعدی، در مقایسه با مشابه خارجی آن گفت: ایران در این زمینه ماشینی تولید کرده که توانایی بافت پارچه با عرض ۴ متر و قطر ۴ سانت را دارد درحالی‌که مشابه بلژیکی این دستگاه قادر به بافت پارچه‌های به عرض ۲ متر و قطر حداکثر ۲ سانت است. همچنین به دلیل فناوری بالاتر، قیمت پارچه‌های سه‌بعدی تولید ایران ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از مشابه خارجی در بازارهای جهانی است. موسی‌زاده با بیان اینکه هرروز مصارف کامپوزیت‌های تولیدشده از پارچه‌های سه‌بعدی در جهان گسترده‌تر می‌شود، تصریح کرد: درواقع پارچه‌های سه‌بعدی تهیه‌شده از الیاف شیشه، محکم‌ترین ماده‌ای است که بشر تاکنون توانسته بسازد. ازاین‌رو کامپوزیت‌های ساخته‌شده از پارچه‌های سه‌بعدی، در صنعت ساخت خودروهای گران و لوکسی نظیر لامبورگینی هم مصرف گسترده‌ای دارد. این فعال صنعتی کشور همچنین به تولید سقف‌های ساختمانی از کامپوزیت نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه پارچه‌های سه‌بعدی از الیاف شیشه‌ای بسیار سبک است ازاین‌رو هنگامی‌که در ساخت سقف‌های ساختمانی به کار می‌رود وزن سازه را تا ۴۰ درصد کاهش داده و قیمت نهایی ساخت‌وساز را نیز به شدت پایین می‌آورد. به گفته مشاور توسعه بازار شرکت سیلک، مقاومت سقف‌های ساختمانی تهیه‌شده از پارچه‌های سه‌بعدی در مقابل زلزله بسیار بالاست و حتی می‌توان این میزان مقاومت را با تزریق بتن در میان آن باز هم افزایش داد. همچنین از سازه‌های تهیه‌شده از پارچه‌های سه‌بعدی، می‌توان در ساخت پل‌های عظیم مقاوم در برابر زلزله نیز بهره جست. این فعال صنعتی کشور همچنین به ساخت و طراحی کامپوزیت‌های دوبعدی برای پوشش گلخانه نیز اشاره کرد و گفت: کامپوزیت مورداستفاده در پوشش گلخانه عمری دائمی داشته، وزنش سبک و به شدت مقاوم است درحالی‌که قیمتش از انواع دیگر پوشش گلخانه که از پلی کربنات و پلاستیک تهیه می‌شود، ارزان‌تر است. موسی‌زاده با بیان اینکه مرکز تحقیقات ساختمان وابسته به وزارت راه و شهرسازی تست‌های پیچیده، گران و زمانبری را روی تمامی کامپوزیت‌های تولیدی شرکت سیلک انجام داده، اظهار کرد: صحت کامپوزیت‌های تولیدی شرکت سیلک مورد تایید کامل قرارگرفته و از یک سال پیش تاکنون برای تولید انبوه این محصولات، متصدیان شرکت سیلک به دنبال جذب مشارکت و نیز منابع مالی از صندوق‌های توسعه، صندوق نوآوری و شرکت‌های بانکی بوده‌اند.

وی افزود: با این‌حال تاکنون از سوی این مراکز استقبال چندانی از تولید انبوه کامپوزیت‌های یادشده در شرکت سیلک نشده و ازاین‌رو در بخش نقدینگی و تامین منابع مالی مشکلات زیادی داریم. این در حالی است که در صورت رفع مشکلات مالی، می‌توانیم علاوه بر بازار ایران در بازارهای بین‌المللی به‌ویژه در بازارهای منطقه‌ای نظیر عراق، سوریه و افغانستان حضور پررنگی داشته باشیم.