شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ بورسی طی سال ۹۸ در افزایش سرمایه بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌پذیر مشارکت کرده است که بر این اساس می‌توان به افزایش سرمایه در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اشاره کرد. همچنین برای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و جبران مخارج سرمایه‌ای و پیشبرد اهداف توسعه‌ای آنها شرکت در افزایش سرمایه در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به مبلغ ۱۲۱ میلیارد تومان و در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۱۱۰ میلیارد تومان و تامین منابع مالی برای احداث و بهره‌برداری از معدن جدید (طرح آنومالی D۱۹) از این جمله است.

محسن رضیعی، معاون اقتصادی مالی شرکت فولاد مبارکه با توجه به رشد قابل توجه سهام فولاد، در مورد سیاست‌های فولاد مبارکه برای افزایش سودآوری و ارزش سهام معتقد است: اقدامات و استراتژی‌ها در فولادمبارکه همواره با این‌ رویکرد پیش رفته است تا با بهره‌گیری از اصول و سیاست‌های ابلاغ ‌شده در قالب سند‌چشم‌انداز ۱۴۰۴ و همچنین مفاد برنامه اقتصاد مقاومتی، برنامه تحقق واقعی سیاست جهش تولید در کشور تدوین شده و در این خصوص برنامه‌های مورد اشاره از دو منظر تکمیل زنجیره ارزش و انجام سرمایه‌گذاری‌ها قابل بررسی و در حال پیگیری است.

به گفته وی، بر این اساس کار به نحوی پیش رفته است که در منظر اول ناظر بر تلاش‌های صورت‌پذیرفته در راستای تکمیل زنجیره ارزش گروه فولاد مبارکه است. معاون اقتصادی مالی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: برخی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت از جمله طرح توسعه فولاد هرمزگان که برای افزایش ظرفیت سالانه تولید از ۵/ ۱ به ۲ میلیون تن طراحی و اجرایی شده و تکمیل زنجیره ارزش کارخانه فولاد سفیددشت در قالب به بهره‌برداری رسیدن خط تولید تختال است، حاکی از برآوردهای دقیق فولاد مبارکه است و همین دو طرح مذکور می‌توانند ظرفیت تولید خام گروه فولاد مبارکه و به تبع آن کشور را حدود ۱۳ درصد افزایش دهند.

معاون اقتصادی مالی شرکت فولاد مبارکه گفت: به‌طور قطع اجرای تمامی طرح‌ها منجر به تامین و پوشش ظرفیت‌های بلااستفاده کارخانه‌های نورد فولادی در کل کشور خواهد شد که این خود، کمک فراوانی به زنجیره فولاد کشور خواهد کرد. رضیعی تاکید کرد: بهره‌برداری و افتتاح کنسانتره‌سازی سنگان نیز در زمره طرح‌هایی است که در راستای تحقق شعار از «سنگ تا رنگ» که در مجموعه فولاد مبارکه طراحی شده است، قرار می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه پیشبرد فازهای عملیاتی کارخانه الکترود گرافیتی اردکان در جهت کاهش ریسک تامین منابع تولید فولاد طراحی شده است؛ افزود: تحقق این طرح در راستای دستیابی به یکی از حیاتی‌ترین منابع تولید فولاد از طریق روش قوس الکتریک که همان الکترود گرافیتی است می‌تواند نقش مهمی در تکمیل زنجیره ارزش توام با کاهش ریسک در تداوم تولید فولاد کل صنعت فولادی کشور در سطح ملی و بین‌المللی ایفا کند.

معاون اقتصادی مالی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: مجموعه تمامی این طرح‌ها و ورود آنها به زنجیره تولید خود می‌تواند زمینه‌ساز شرایط بسیار مناسبی به لحاظ سودآوری و افزایش تولید این گروه صنعتی باشد.

به گفته وی، شرکت فولاد مبارکه با انجام مطالعات و بررسی‌های همه‌جانبه و در راستای تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در حوزه تولید فولاد، از هیچ کوششی در اجرای پروژه‌های تاثیرگذار در اقصی نقاط کشور دریغ نکرده و همواره به‌عنوان پیشران صنعت فولاد در کشور نقش حمایتی و سازنده خود را به نحو مطلوب ایفا کرده است.

رضیعی با اشاره به طرح شهید قاسم‌سلیمانی یا همان نورد گرم ۲ به عنوان مهم‌ترین طرح تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد محصولات فولادی، گفت: با اجرایی شدن این طرح علاوه بر ظرفیت‌سازی و پایداری بخشی در زنجیره فولاد و سودآوری بالا، بخش قابل ملاحظه‌ای از نیاز صنایع کشور به تامین ورق از خارج کشور مرتفع می شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر سرمایه‌گذاری‌ها در راستای استراتژی‌های بلندمدت و طرح جامع تحقق چشم‌انداز شرکت باشد، می‌تواند به حداکثرسازی ثروت سهامداران کمک فراوانی کند، گفت: از این‌رو شرکت فولادمبارکه با ارزیابی محیط رقابتی پیرامون خود، فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری را شناسایی و در زمان مناسب اقدام کرده است که کیفیت پرتفوی حال حاضر شرکت موید این مهم است.

معاون اقتصادی مالی شرکت فولاد مبارکه در مورد میزان تخصیص منابع مالی فولاد برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، تصریح کرد: طی سال ۹۸ شرکت فولاد مبارکه اصفهان در افزایش سرمایه بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌پذیر مشارکت کرده است که بر این اساس می‌توان به افزایش سرمایه در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اشاره کرد. همچنین افزایش سرمایه در شرکت فولاد سفیددشت واقع در استان چهارمحال و بختیاری به مبلغ ۲۷۵ میلیارد تومان برای اصلاح ساختار مالی شرکت و جبران مخارج سرمایه‌ای واحد احیا و آهن‌سازی این شرکت، افزایش سرمایه در شرکت نوین الکترود اردکان به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان برای استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید و تقویت سرمایه شرکت و افزایش سرمایه در شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان به مبلغ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح ساختار سرمایه و جبران مخارج سرمایه‌ای از دیگر اقدامات در این حوزه است که به ثبت رسیده است.

رضیعی افزود: از مهم‌ترین اقدامات در منظر سرمایه‌گذاری‌های فولادمبارکه، افزایش سرمایه در شرکت فولاد هرمزگان و افزایش سرمایه این شرکت به میزان ۶۷/ ۶۶درصد از محل سود انباشته و اصلاح ساختار سرمایه و جلوگیری از خروج وجه نقد از این شرکت بوده است. اصلاح ساختار سرمایه با توجه به الزامات قانونی مربوط به کفایت سرمایه، یکی از دلایل افزایش سرمایه بورس کالای ایران به میزان ۵۰ درصد از محل سود انباشته بوده است.

وی به سود ناشی از فعالیت‌های فولاد مبارکه و چشم‌انداز متصور برای سهامداران اشاره کرد و گفت: ترسیم چشم‌انداز سودآوری فولاد مبارکه در سال ۹۹ را می‌توان در دو بخش بررسی و عنوان کرد که بخش اول مربوط به فعالیت‌های عملیاتی بوده که خوشبختانه در همین ماه‌های نخست سال‌جاری به‌رغم شیوع کرونا شاهد رکوردزنی در بیشتر خطوط تولیدی شرکت بوده‌ایم که از جمله می‌توان به رکوردهای مربوط به تعداد ذوب در واحدهای فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، میزان تولید آهن اسفنجی، میزان تولید در مجتمع فولاد سبا، تولید گندله و رکورد حمل ریلی مواد اولیه از مجموعه سنگان اشاره کرد.

معاون اقتصادی مالی شرکت فولاد مبارکه گفت: در گروه فولاد مبارکه انجام سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی در مسیر درستی تعریف شده و سیاست شرکت در این زمینه نیز، حفظ و توسعه متوازن این سرمایه‌گذاری‌ها در تکمیل زنجیره ارزش خود است. براین اساس به سهامداران فولاد مبارکه نوید می‌دهیم که این رکوردزنی‌ها تا پایان سال ۹۹ تداوم‌ یابد و روند صعودی را در بخش تولید و سودآوری شرکت شاهد باشیم.

رضیعی تاکید کرد: در راستای طرح‌ها و شرکت‌های غیربورسی نیز تلاش بر این است با انجام مطالعات بنیادی و بررسی‌های همه‌جانبه راه ورود به بورس اوراق بهادار را برای این قبیل شرکت‌ها هموار کنیم تا همچنان شاهد افزایش ارزش سهام و ثروت سهامداران فولاد مبارکه به شکل اطمینان‌بخش و تاثیرگذار باشیم.

وی در مورد قرار گرفتن نام مجموعه‌هایی همچون فولاد مبارکه در فهرست شرکت‌های سهام عدالت و چالش‌های پیش روی این مجموعه‌ها از لحاظ مدیریتی و توزیع منابع گفت: تا قبل از شروع روند آزادسازی سهام عدالت، ۱۹/ ۳۰درصد از سهام شرکت متعلق به سهام عدالت (شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی) بود که خوشبختانه طی سالیان گذشته سودآوری مناسبی هم برای سهامداران سهام عدالت داشته و توانسته است نقش بسزایی در بالا بردن ارزش این سبد در کنار سایر سهام ارزنده موجود داشته باشد.

معاون اقتصادی مالی شرکت فولاد مبارکه افزود: با توجه به اینکه دولت، دو روش مستقیم و غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت توسط مردم پیشنهاد کرده‌اند؛ بنابراین با توجه به بررسی اطلاعات بازار سرمایه در روزهای اخیر، شاهد رفتار هوشمندانه مردم در مدیریت سهام عدالت بوده‌ایم که این هوشیاری در کنار سیاست‌گذاری‌های کارشناسانه و دقیق سازمان بورس اوراق بهادار تهران که به‌صورت گام‌به‌گام برای کاهش ریسک انتقال سهام به اجرا گذاشته شده است، می‌تواند اطمینان قابل قبولی را به سهامداران فولاد مبارکه و سایر سهامداران شرکت‌های سبد سهام عدالت در خصوص فقدان چالش و تغییرات محسوس از بابت اصول حاکمیت شرکتی ارائه کند.