آن‌گونه که وی ارزیابی کرده، این فرآیند یک‌ ماه زمان می‌برد و پس از آن ایران آماده پذیرش گردشگران بین‌المللی خواهد بود. هرچند مساله شروع دوباره گردشگری خارجی هنوز در ستاد مقابله با کرونا در دست بررسی است، اما داشتن چنین چشم‌انداز نزدیکی برای از سرگیری پذیرش مسافران خارجی، این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا هتل‌ها و اقامتگاه‌ها آمادگی پذیرش مسافر تا یک ماه آینده را خواهند داشت؟ ازآنجا‌که اسکان ایمن و بهداشتی تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از انتقال ویروس و استقبال بیشتر مسافر دارد، در گفت‌وگو با مدیر ارشد مارکتینگ «جاباما» به ارزیابی میزان‌ آمادگی هتل‌ها و اقامتگاه‌های ایران از بعد رعایت و اعمال پروتکل‌های بهداشتی پرداختیم. همچنین بررسی این نکته که «جاباما» به‌عنوان پلت‌فرم گردشگری در زمینه اسکان مسافران، در ایفای نقش خود برای ایجاد زیرساخت‌های شکل‌گیری تعامل‌ میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بیرونی و تعیین چارچوب و قواعد حاکم بر این تعامل‌ها چه رویکردی را در پیش گرفته است.

 آمادگی کامل برای پذیرش میهمان زمان‌بر است

مدیر ارشد مارکتینگ «جاباما» با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌ها، مهم‌ترین دغدغه کنونی مسافران بحث نظافت و ضدعفونی هتل‌ها و اقامتگاه‌هاست، می‌گوید: تا حد زیادی اقامتگاه‌ها و هتل‌ها سعی کرده‌اند خود را با شرایط کرونا وفق بدهند تا دوباره جذب مشتری داشته باشند، اما نمی‌توان گفت جامعه میزبان آمادگی کامل را در این زمینه دارد. «راشا شیدماهر» با اظهار اینکه آمادگی کامل جامعه میزبانان برای پذیرش میهمانان زمان‌بر است، اضافه می‌کند: جامعه میزبان نیازمند آموزش در سطح کلان هستند و اکنون که دیگر نمی‌توان مردم را در خانه نگه داشت باید هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را در زمینه پروتکل‌های بهداشتی به‌روز کرد. البته وی با تاکید بر اینکه جاباما همچنان به مردم توصیه‌ می‌کند از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند، تصریح می‌کند: این تاکید جاباما در راستای حفظ سلامت میزبانان و میهمانان و به‌تبع آن ادامه حیات بلندمدت صنعت گردشگری است.صدا و سیما باید وارد حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی شود؛ البته جاباما نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده و در قالب کمپین‌هایی به‌عنوان بازوی کمکی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها برای نظافت و ضدعفونی و تهیه وسایل بهداشتی وارد عمل شده است. مدیر ارشد مارکتینگ جاباما همچنین یادآور می‌شود: به‌عنوان پلتفرم درحال ایجاد سازوکاری برای رسیدن به استانداردسازی و ایجاد بالانس بین پروتکل‌های وزارت بهداشت و توان میزبان‌ها هستیم تا آن را در قالب پروتکل بهداشتی-اقامتی به هتل‌ها و اقامتگاه‌هایمان ابلاغ کنیم. هنگام عملیاتی کردن پروتکل وزارت بهداشت باید به‌ چگونگی اجرای آن متناسب با توان مالکان اقامتگاه‌ها و هتل‌ها توجه کرد و جاباما با کمک مشاوران حوزه سلامت و بهداشت و با تکیه بر پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت درحال تدوین پروتکلی قابل اجرا و متناسب با توان، محل و نوع اقامتگاه و هتل است.

شیدماهر با اظهار اینکه هزینه‌کرد در زمینه مسوولیت اجتماعی در اصل نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود، توضیح می‌دهد: هزینه‌هایی که در غالب کمپین‌های مسوولیت اجتماعی و تسهیل‌گری انجام می‌دهیم غالباً برای کمک به جامعه میزبان است، با این‌حال باید در نظر داشت این نوع هزینه‌کرد و رفتارسازی مثبت برندها، در بلند مدت باعث افزایش قابل توجه میزان وفاداری مشتریان و در نهایت منفعت خود کسب‌وکار می‌شود.

 افزایش ۷۵ درصدی فروش هتل‌ها و اقامتگاه‌های جاباما در خرداد

مدیر ارشد مارکتینگ جاباما با اشاره به شروع دوباره سفرها، اظهار می‌کند: بیش از ۵۰ درصد از سفارش‌ها برای اقامتگاه‌ها و هتل‌های جاباما در شهرهای استان‌های شمالی کشور همچون رامسر، متل‌قو، چالوس، نوشهر، انزلی و ماسال بوده و پس از آن تهران، اصفهان، کیش و شیراز قرار دارند. شیدماهر آماری از اقامت‌های اخیر تعطیلات خرداد ماه در هتل‌ها و اقامتگاه‌های تحت پوشش جاباما ارائه می‌دهد و می‌گوید: فروش اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در هفته منتهی به تعطیلات نسبت به هفته‌ قبل حدود ۳۵ درصد و به نسبت دو هفته پیش (اواخر اردیبهشت) تقریبا ۷۵ درصد افزایش داشته، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بین ۲۵  تا ۳۰ درصد کاهش را تجربه کرده است. وی درعین‌حال از کاهش ۱۰۰ درصدی فروش هتل‌ها و اقامتگاه‌های جاباما در فروردین ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: همچنین اقامتگاه‌ها در اردیبهشت ۹۹ نسبت به سال قبل با کاهش ۵۰ درصدی فروش و هتل‌ها نیز با کاهش ۸۰ تا ۹۰ درصدی روبه‌رو شدند؛ میانگین قیمت سبد خرید (رزرو) اقامتگاه‌‌های جاباما در اسفند ۹۸ از ۵۷۰ هزار تومان به ۵۳۰ هزار تومان در اردیبهشت ۹۹ و ۵۸۰ هزار تومان در خرداد رسیده است. این وضعیت را در هتل‌های جاباما نیز از یک میلیون تومان در اسفند ۹۸ به ۸۵۰ هزار تومان در اردیبهشت و ۸۹۰ هزار تومان در خرداد شاهد هستیم.

 جاباما نقشی در قیمت‌گذاری هتل‌ها و اقامتگاه‌ها ندارد

مدیر ارشد مارکتینگ جاباما در پاسخ به این پرسش که چه پیش‌بینی‌ای از روند قیمتی اقامتگاه‌ها و هتل‌ها باتوجه‌به باز بودن مرزها و شروع سفرها دارد، می‌گوید: قیمت‌ها بر اساس استراتژی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و همچنین بر مبنای چرخه عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و جاباما به‌عنوان پلت‌فرم مارکت پلیس، نقشی در قیمت‌گذاری ندارد، اما می‌تواند با مدل‌هایی مانند تخفیف‌های موقت، سوبسید دادن به میزبانان و افزایش فروش برای اقامتگاه و هتل، به ثبات قیمت‌ها و جلوگیری از نوسان هیجانی آنها کمک کند. آنگونه که وی توضیح می‌دهد، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به‌طور معمول با افزایش تقاضا، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و پلت‌فرم جاباما فقط نمایش‌دهنده این تغییرات است و در کنار آن نیز نظارت می‌کند تا خدمات با همان قیمت اعلامی به میهمانان ارائه شود. بااین‌حال شیدماهر پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها بیش از این افزایش نمی‌یابند مشروط بر اینکه کسب‌وکارهای آنلاین گردشگری بتوانند تعداد اقامتگاه‌های استاندارد مطابق با پروتکل‌های بهداشتی کرونا را افزایش دهند؛ وگرنه باتوجه ‌به رشد بسیار زیاد تقاضا در مرداد و شهریور، با احتمال افزایش قیمت از سوی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها روبه‌رو خواهیم بود.