برنامه فولاد خوزستان برای تکمیل زنجیره تولید

شرکت فولاد خوزستان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولاد و همچنین دومین قطب تولید فولادخام در کشور و جزو بنگاه‌های پیشرو اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای است که در صنعت فولاد حضوری فعال دارد و محصولات این شرکت، همواره در رده‌های نخست صادرات غیرنفتی قرار دارد. فولاد خوزستان نخستین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به شمار می‌رود که به روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی در ۱۲ فروردین سال ۱۳۶۸ با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن شمش افتتاح رسمی شد. ظرفیت تولید این واحد بزرگ فولادسازی، طی سال‌های فعالیت خود با طرح‌های توسعه‌ای هم‌اکنون به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال رسیده است. در پایان فاز چهارم توسعه این شرکت، برآورد شده که ظرفیت تولید آن به ۲/ ۵ میلیون تن در سال برسد. شرکت فولاد خوزستان از سه واحد اصلی تولید برای عرضه محصولات میانی و نهایی تشکیل‌شده که شامل کارخانه‌های گندله‌سازی، کارخانه‌های احیای مستقیم و فولادسازی است. در واحد گندله‌سازی، گندله سنگ‌آهن از پودر تولید می‌شود. در واحد احیای مستقیم نیز گندله‌ها به آهن اسفنجی تبدیل‌شده و در بخش فولادسازی نیز از آهن اسفنجی شمش ۱ و تختال ۲ تولید می‌شود. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های فولاد خوزستان، تامین و تکمیل زنجیره تولید بوده است که با طرح‌های توسعه‌ای همواره این اولویت را به‌پیش برده تا بالادست و پایین‌دست صنایع خود را تکمیل کند. «دنیای‌اقتصاد» با مدیرعامل فولاد خوزستان درباره وضعیت این شرکت به گفت‌وگو نشسته است.

 اشتغال‌زایی ۱۱ هزارنفری

علی محمدی درباره اشتغال‌زایی این شرکت عنوان کرد: شرکت فولاد خوزستان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی در کشور، برای ۱۱ هزار نفر به‌صورت مستقیم و برای ۱۰۰ هزار تن به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است. در حال حاضر با تکیه‌بر توان داخلی و استفاده از نبوغ ایرانی با ظرفیت کامل به تولید شمش‌های فولادی بیلت، بلوم و اسلب می‌پردازد. محمدی در ادامه با اشاره به عملکرد فولاد خوزستان در سه ماه نخست سال‌جاری گفت: در سالی که به نام جهش تولید مزین شده است،‌ فولاد خوزستان توانست با تکیه‌بر توان داخلی برای نخستین‌ بار در ۳ ماه نخست سال با تولید یک‌میلیون و ۲۴ هزار تن شمش، از مرز تولید یک‌میلیون تن در فصل بهار عبور کند.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های شرکت برای سال‌جاری خاطرنشان کرد:‌ شعار محوری سال ۱۳۹۹ فولاد خوزستان تکمیل زنجیره ارزش و تحول در تولید محصولات خاص با تمرکز بر طرح‌های توسعه،‌ ایمنی، محیط‌زیست، بهداشت محیط کار و تقویت سرمایه‌های انسانی است و برنامه سالانه تولید، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش فولاد پیش‌بینی‌ شده است؛ مانند سال‌های گذشته، با اولویت تامین نیاز داخل درصدی از این‌ تولید به صادرات اختصاص دارد.  ضمنا در سال ۱۳۹۸ ارز حاصل از صادرات فولاد توانست، بخش قابل‌توجهی از نیاز ارزی کشور را تامین کند.

 طرح از سنگ‌آهن تا نورد

وی در ادامه افزود: شرکت فولاد خوزستان چندی است که طرح پیاده‌سازی از سنگ‌آهن تا نورد را در برنامه خود برای تکمیل زنجیره خود قرار داده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که در راستای تامین کل زنجیره تامین فولاد در این شرکت چه اقدام‌هایی قرار است انجام بگیرد، عنوان کرد: تکمیل زنجیره ارزش یکی از مهم‌ترین اهداف دنبال شده‌ مجموعه‌ فولاد خوزستان در سال‌های اخیر است. سرمایه‌‌گذاری در معادن و راه‌اندازی کارخانه‌ گندله‌سازی شهید سلیمانی سنگان در بالادست و تلاش برای مالکیت سهام فولاد اکسین در پایین‌دست، گام‌های اصلی است که فولاد باهدف تکمیل زنجیره‌ ارزش برداشته است.

 با عبور از دوران کرونا کاهش تولید نداشتیم

محمدی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین اقدام‌های شرکت فولاد خوزستان در دوران عبور از کرونا بیان کرد: مهم‌ترین اصل برای مجموعه فولاد خوزستان حفظ سلامتی جامعه و کارکنان است. با شیوع ویروس کرونا و لزوم انجام فاصله‌گذاری اجتماعی و عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی، اقدامات لازم انجام شد. تشکیل کمیته کرونا با حضور مدیران عالی و برگزاری مستمر جلسه‌ها، نخستین گام در این زمینه بود. اعطای مرخصی تشویقی به کارکنانی که درگیر بیماری‌های زمینه‌ای هستند، کاهش ساعات کاری کارکنان روزکار و اعطای پاداش جبران ساعات به کارکنان نوبت‌کار، تب‌سنجی مستمر هنگام ورود و خروج و اعطای بسته‌های سلامت در زمان‌بندی مختلف و به‌صورت متناوب ازجمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته است. این شرایط تا زمان غلبه بر این ویروس ادامه دارد. وی همچنین با اشاره به کمک شرکت فولاد خوزستان برای پیشگیری شیوع بیماری کرونا عنوان کرد: این مجموعه در راستای انجام مسوولیت اجتماعی برای پیشگیری از شیوع این ویروس بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال به ستاد بحران در استان کمک کرده و خط تولید ماسک تنفسی و گان بهداشتی را افتتاح کرد. همچنین باهمت همکاران و اراده‌ فولادی آنها، نه‌تنها کاهشی در روند تولید ایجاد نشد، بلکه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت در دو نوبت رکورد تولید روزانه و ماهانه ارتقا پیدا کرد.

 فولاد خوزستان تعیین‌کننده‌ قیمت پایه بیلت در جهان

مدیرعامل فولاد خوزستان همچنین با اشاره به برنامه‌های صادراتی این شرکت عنوان کرد: سال گذشته در بحث صادرات توانستیم با اولویت تامین نیاز داخلی کشور، بیش از ۵۰ درصد محصولات خود را صادر کنیم. این حجم از صادرات علاوه بر جایگزینی صادرات نفتی، ارزآوری چشمگیری برای کشور به همراه داشت و فولاد خوزستان را در میان صادرکنندگان نمونه‌ کشور جای داد.

محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به تولید سفارشی و مرغوبیت بیلت تولیدی فولاد خوزستان در بازارهای جهانی، این شرکت تعیین‌کننده‌ قیمت پایه این محصول به شمار می‌آید. از سویی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر جایگزینی اقتصاد نفتی یکی از بسترهایی که می‌تواند، ارز‌آوری قابل‌توجهی به همراه داشته باشد حوزه معدن و فولاد است. امسال هم با تامین اولویت داخل و حمایت از شرکت‌هایی که تولیدکننده محصولات نهایی در کشور هستند،‌ روند صادرات در این مجموعه ادامه دارد و سعی داریم با حفظ بازارهای هدف خارجی و متقاضیان، در این حوزه نیز دامنه فعالیت خود را حفظ و گسترش دهیم. مدیرعامل فولاد خوزستان همچنین با اشاره به مهم‌ترین کمبودهای زنجیره فولاد عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان فولادی تامین و قیمت‌گذاری سنگ‌آهن است. تکمیل زنجیره‌ ارزش در بالادست و مشارکت و مالکیت شرکت‌های فولادی در معادن سنگ‌آهن می‌تواند تا حدود بسیاری به ثبات تولید در محصولات فولادی کمک کند.

p28 (3)