علی شیرکانی در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» به اقداماتی که برای روستاییان از جمله اقشار آسیب‌پذیر در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شده است اشاره کرد و افزود: در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا، از آنجا که به شدت نگران شیوع  وسیع و سریع این ویروس در مناطق روستایی و شهرهای نزدیک آن بودیم، برای اینکه حضور افراد را در کارگزاری های صندوق تاحد امکان کاهش دهیم،تلاش شد در گام نخست فرآیندهای بیمه‌ای را از حضوری به الکترونیک تغییر دهیم. وی تصریح کرد: از آنجا که در فرهنگ روستایی دید و بازدیدها و رفت‌و‌آمدها در محیط روستا و روستاهای اطراف هنوز وجود دارد و سفر به شهرها برای خرید مایحتاج زندگی و تهیه نهاده‌های تولید هنوز پابرجاست ، باعث شد این نگرانی به وجود آید که اگر فردی به این ویروس مبتلا شود و اطلاع نداشته باشد، دامنه انتقال بیماری به افراد دیگر روستا، افزایش یابد. در همین راستا  برای پیشگیری از شیوع وسیع این ویروس در روستاها، در صندوق تلاش شد تا اقداماتی را با جدیت در دستور کار قرار دهیم و آن را دنبال کنیم. شیرکانی افزود: دراین راستا درحوزه فرآیندهای بیمه ای با برقراری امکان دریافت آنلاین شناسه و پرداخت غیرحضوری حق بیمه، به بیمه‌شدگان اطلاع دادیم که  می‌توانند بدون مراجعه حضوری، نسبت به واریز حق بیمه و تمدید سوابق خود اقدام کنند و دیگر نیاز به مراجعه حضوری نیست.

شیرکانی به تمدید مهلت پرداخت حق بیمه افرادی که در اسفندماه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان پرداخت حق بیمه خود را نداشته‌اند، اشاره کرد و یادآورشد: در راستای حمایت از مردم در مقابل شیوع ویروس کرونا، برای آن دسته از بیمه‌شدگانی که در اسفندماه نتوانستند حق بیمه خود را بپردازند و دچار وقفه بیمه‌ای شده‌اند، مهلت سه ماهه‌ای در نظر گرفته شد که بتوانند تا خرداد نسبت به پرداخت حق بیمه اسفند ماه خود با همان نرخ های سال گذشته اقدام کنند.

به گفته او با توجه به مهلت داده شده ، افرادی که اقدام به واریز این مبلغ کرده باشند ، وقفه‌ای در سوابق بیمه ای آنها به وجود نخواهد آمد و جریمه‌ای شامل این افراد نخواهد شد.

او در عین حال تهیه بسته های آموزشی را از دیگر اقدامات این صندوق در مدت اخیر عنوان کرد و گفت: پس از تهیه محتواهای آموزشی ، آن را در اختیار کارگزاران صندوق قرار دادیم تا ازاین طریق نسبت به آگاه سازی جامعه هدف از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خود اقدام کنند. در همین راستا نیز حدود ۱۰ میلیون پیامک آموزشی به افراد تحت پوشش صندوق ارسال کرده و تلاش شد با کمک کارگزاران صندوق که در بیش از ۱۸۰۰نقطه روستایی حضور دارند، اطلاع رسانی و آموزش های لازم را در این زمینه انجام دهیم. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، توزیع مواد ضدعفونی کننده و لوازم پیشگیری از شیوع ویروس را در کنار ارسال محتوای آموزشی از طریق پیامک از دیگر اقدامات مهم صندوق در ماه های اخیر عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، با راه‌اندازی کمپینی برای مبارزه با این ویروس،توانستیم ارتباط  خوبی با بیمه‌شدگان صندوق در سراسرکشورایجاد کنیم. از آنها خواستیم در صورت ابتلای قطعی خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان به ویروس کرونا، این موضوع را از طریق پیامک به ما اطلاع دهند و با این شیوه  افراد مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی و براساس مقررات صندوق،از خانوارهایی که درگیر این بیماری شده‌اند، حمایت‌هایی انجام شد. به گفته وی، به این ترتیب برای آن دسته از افرادی که مبتلا قطعی به ویروس کرونا بوده اند درچارچوب قوانین و مقررات صندوق، تسهیلاتی را در نظر گرفتیم تا حمایت مالی هرچند کم را ازاین خانواده‌ها داشته باشیم تا آن دسته از مستمری‌بگیرانی که به این ویروس ابتلای قطعی داشته‌اند، این تسهیلات را دریافت کنند. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان وعشایردرحین حال حمایت از بازماندگان متوفیان کرونا را مورد تاکید قرار داد، افزود: تلاش شد به بازماندگان افراد فوتی براثر کرونا، تسهیلاتی داده شود تا از این بابت حمایت کوچکی از این خانواده‌ها صورت گیرد. شیرکانی با تاکید براینکه  از تمام ظرفیت‌های این صندوق برای اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و کمک به جامعه هدف صندوق برای مقابله با شیوع ویروس کرونا استفاده کردیم،خاطرنشان کرد: در این راستا با اتکا به بیش از ۱۸۰۰ کارگزار خود که از شبکه ارتباطی گسترده‌ای بهره‌مند هستند، مصمم هستیم برای کمک به روستاییان و عشایر تحت پوشش صندوق برای خروج از چالش شیوع کرونا استفاده کنیم و این روند تا بهبود شرایط ادامه خواهد یافت.