پیشنهادی به‌صرفه برای اجرای پروژه‌های مسکن

یکی از شرکت‌های موفق درزمینه تولید قالب‌های فلزی بتن با تمامی متعلقات شرکت «سازه‌گستر مدحت» است؛ این شرکت در سال ۱۳۸۰ با هدف گسترش صنعت ساختمان‌سازی و ترویج استانداردسازی در این صنعت تاسیس و هم‌اکنون باگذشت نزدیک به دو دهه با متمرکز کردن فعالیت‌های خود بر صنعت ساختمان‌سازی، راه‌سازی، طراحی و ساخت کلیه تجهیزات قالب فلزی بتن و متعلقات قالب‌بندی و همچنین تمامی فعالیت‌های جانبی این صنعت مجموعه‌ای را متشکل از گروه‌های اجرایی مختلف برای کلیه اهداف تشکیل داده است.

مدیرعامل شرکت سازه‌گستر مدحت بابیان اینکه ایران به‌عنوان یکی از کشورهای زلزله‌خیز شناخته‌ می‌شود، گفت: به همین دلیل مساله ایمن‌سازی ساختمان‌ها در مقابل زلزله در اولویت کار انبوه‌سازان قرار گرفته است. علی مدحت با بیان اینکه  سیستم ساخت به روش قالب تونلی یکی از بهترین روش‌های ساخت‌وساز صنعتی است، افزود: مانند دیگر روش‌های ساخت صنعتی در چهار معیار کاهش زمان، کاهش هزینه، ارتقای کیفیت و امنیت کارکنان توجیه‌پذیر است. سیستم ساخت سازه بتنی به روش قالب تونلی از حدود ۴۵ سال پیش مورد استفاده انبوه‌سازان در جهان بوده است. سیستم قالب تونلی یکی از بهترین روش‌های ساخت‌وساز صنعتی است و از ابتدا در کشورهایی که زلزله‌خیز بودند،  مورد توجه قرار گرفت. همچنین در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ترکیه، مالزی و… به‌ویژه برای  احداث ساختمان‌های بلندمرتبه مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت سازه‌گستر مدحت بابیان اینکه شرکت از سال ۱۳۹۵ اقدام به تولید انواع سیستم‌های قالب‌بندی پلای وود مطابق با نمونه‌های خارجی شد، ادامه داد: این شرکت در پروژه بزرگ نیروگاه اتمی بوشهر، با بومی‌سازی سیستم‌های قالب‌بندی پلای وود در رقابت با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قالب‌های پلای وود موفق به دریافت تاییدیه کیفیت شد.

به گفته وی در این سیستم دیوارها و سقف با یکدیگر و به‌صورت پیوسته آرماتوربندی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی می‌شوند که یکپارچگی کل سازه را در پی خواهد داشت به همین دلیل سیستم سازه‌ای مقاوم در برابر بارهای جانبی در ساختمان‌های ساخته‌شده به این روش از نوع دیوار باربر بتن مسلح است. این سیستم دارای یک مکانیزم حمل بار متشکل از بتن مسلح RC دیوار برشی است و عموما در ساخت‌وساز واحدهای مسکونی استفاده‌شده است.

مدحت در خصوص مزایای قالب تونلی خاطرنشان کرد: مزایای استفاده از قالب تونلی شامل شاخصه‌های فنی کنترل دقیق‌تر اجرا و کیفیت در مقایسه با استانداردها، مقاومت مناسب در برابر زلزله به سبب یکپارچگی سیستم سقف و دیوار، اجرای اتصال صحیح سقف به دیوار و عدم تشکیل درز اجرایی، کیفیت بالای سطح بتن (بتن برای نازک‌کاری فقط به گچ نازک احتیاج دارد)، ایجاد خیز منفی مناسب در سقف‌ها و باربر بودن تمام دیوارهای بیرونی و داخلی است.

این مدیرعامل در ادامه افزود: مزایای مرتبط با شاخصه‌های اقتصادی این تونل‌ها شامل کاهش پرت مصالح، بازگشت سریع‌تر سرمایه، طول عمر بالای سازه به علت یکپارچگی سقف و دیوار و کیفیت اجرایی ساختمان، کاهش هزینه‌های ساخت، سرعت اجرایی بالا به دلیل اجرای همزمان دیوار و سقف، کاهش نیروی انسانی به دلیل جابه‌جایی مکانیزه قالب‌ها در نتیجه آن کاهش هزینه‌ها، ایمن بودن این سیستم به لحاظ کاهش حوادث نیروی‌انسانی، کاهش آرماتوربندی نسبت به سیستم قاب ساختمانی بتنی (حدود ۳۰درصد)، کاهش حجم عملیات نازک‌کاری، محدودیت‌های سیستم قالب‌بندی تونل فرم، بالا بودن سرمایه‌گذاری اولیه برای تهیه قالب‌ها، در شروع عملیات تجهیز کارگاه، هزینه سنگینی برای تهیه ماشین‌آلات و خرید عمده مصالح و... است.

مدیرعامل سازه‌گستر مدحت با بیان اینکه این قالب‌ها در پروژه‌های مسکونی کوچک به دلیل هزینه اولیه زیاد توجیه ندارد، تاکید کرد: به‌جز محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای در خصوص سازه‌های با سیستم دیوارهای باربر، محدودیت سازه‌ای دیگری بر این سیستم متصور نیست. اجرای این پروژه‌ها ازلحاظ مکانی محدودیت خاصی ندارد، اما در مناطق مسطح برای سهولت در جابه‌جایی و کار ماشین‌آلات توصیه می‌شود. در حال حاضر امکان اجرای این روش تا ۱۶ طبقه در ایران و در سایر کشورها تا حدود ۶۰ طبقه منعی ندارد.

مدحت در مقایسه اجرای سازه به روش تونل فرم و به روش سازه بتنی معمولی گفت: حجم آرماتور مصرف‌شده در سازه‌های تونلی فرم در پروژه‌هایی با دهانه‌های مشابه ۳۰ درصد کمتر از قاب بتنی ساده است و در سازه‌های تونلی تمام ستون‌های سازه حذف و محدودیتی که ابعاد بزرگ ستون در سازه ایجاد می‌کند، رفع می‌شود. همچنین در سیستم قالب تونلی عملیات آرماتوربندی، مونتاژ قالب و بتن‌ریزی هر ۴۰۰مترمربع زیربنا در ۷۲ ساعت انجام می‌شود و این عملیات در سازه قاب بتنی طی ۲ الی ۳ هفته است. وی گفت: استفاده از این سیستم برای پروژه‌های بزرگ مانند شهرک‌سازی‌ها، برج‌ها و ... بسیار مناسب و توجیه‌پذیر است و در مواردی که به دنبال تیپ‌سازی هستیم، می‌توانند مفید باشند (سرعت ‌بالا اجرایی) از طرفی قابلیت تکرار بالای قالب‌ها می‌تواند استفاده از آنها را در بلندمدت توجیه‌پذیر کند و سودآوری زیادی را به ارمغان آورد.مدحت در ادامه افزود: این شرکت در حال حاضر در پروژه‌های بزرگ مسکن ملی که در شهرهایی مانند تبریز، مشهد و فعال است، اقدام به عرضه این محصول کرده است. همچنین شرکت برای اولین بار موفق به صادرات این سیستم به عراق شد.

وی در نهایت گفت: در سال ۱۳۹۴ بعد از مصوب شدن جایگزینی نیوجرسی‌های بتنی به‌جای گاردریل‌ها در آزادراه‌ها و جاده‌های برون‌شهری، شرکت سازه‌گستر مدحت به‌صورت عمده اقدام به تولید قالب‌های نیوجرسی در سایزهای مختلف کرد. در گام بعدی با الزام استفاده از مفصل چدنی، واحد ریخته‌گری شرکت اقدام به طراحی و تولید مفصل‌های نیوجرسی بر اساس استاندارد MN۵ کرد و موفق به دریافت تاییدیه از وزارت راه و شهرسازی شد و در حال حاضر سازه‌گستر مدحت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های مفصل نیوجرسی در ایران است.