دردسر جدید شرکت معدنی نوریلسک

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بی‌بی‌سی، این شرکت اعلام کرد کارکنانی که مسبب این موضوع بوده‌اند را از کار معلق کرده است و در حال حاضر نیز پمپاژ متوقف‌شده است. تمرکز اصلی شرکت استخراج معدن نوریلسک نیکل در زمینه تولید و ذوب نیکل و پالادیوم است و بزرگ‌ترین سایت عملیاتی آن در منطقه نوریلسک، در شمال روسیه واقع‌شده ‌است. دفتر مرکزی این شرکت که به نام نورنیکل نیز شناخته می‌شود در شهر مسکو قرار دارد. شرکت نورنیکل بزرگ‌ترین تولیدکننده نیکل و پالادیوم در جهان است و همچنین به‌عنوان یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر مس، در جهان به‌ شمار می‌آید. و تعدادی از خبرنگاران روزنامه مستقل روسی نووایا گازتا، فیلمی را تهیه ‌کرده‌اند که نشان می‌دهد آب کف‌آلودی در تندرا، دشت‌های بی‌درخت پوشیده از گل‌سنگ نواحی قطبی، روان است و منبع آن نیز مخزن کارخانه فرآوری است که در تالناخ در شمال شهر نوریلسک واقع‌شده است. این کارخانه متعلق به شرکت نورنیکل است.

خبرنگاران گفتند ماموران امنیتی سعی داشتند جلوی فیلم‌برداری آنها را بگیرند. تصور می‌شود فاضلابی که از کارخانه فرآوری شرکت نورنیکل پمپاژ شده حاوی فلزات سنگینی از قبیل «نیکل، کبالت و مس» و اسیدسولفوریک است. شرکت نورنیکل این موضوع را رد کرده است. نورنیکل در بیانیه‌ای اعلام کرد، کسانی که در این کارخانه مسوول بوده‌اند و موجب بروز این واقعه شده‌اند را به حالت تعلیق درآورده است؛ زیرا که این موضوع نقض آشکار قوانین عملیاتی در مخازن باطله کارخانه‌های این شرکت است. شرکت نورنیکل تحقیق درباره این اتفاق را با همکاری وزارت منابع طبیعی و وزارت امور اضطراری و رفع پیامد بلایای طبیعی آغاز کرده است. کمیته تحقیقات روسیه که جرائم جدی را بررسی می‌کند نیز تحقیقات خود را جداگانه در مورد این واقعه آغاز کرده است. به گفته نورنیکل، این پساب حاوی مواد سمی نیست به این دلیل که فاضلاب عملیات معدنی این شرکت نبوده بلکه آب «تصفیه‌شده‌ای» بوده است که برای جلوگیری از فشار بیش‌ازحد و سرریز آن از مخزن به خارج پمپ شده است. این شرکت اعلام کرد که این موضوع که این روش قابل قبولی نیست را می‌پذیرد. به گزارش نوایا گاز این فاضلاب وارد رودخانه «خارالاخ» شده است و این رودخانه نیز به دریاچه «پیازینو» جریان دارد. شرکت نورنیکل دارای کارخانه‌های بسیاری در داخل و اطراف شهر قطبی نوریلسک است. این شهر مدت‌ها است که به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین مکان‌های جهان شناخته

‌ می شود. ولادیمیر پوتانین، میلیاردر روس، با دارا بودن ۴/ ۳۰ درصد از سهام شرکت نورنیکل بزرگ‌ترین سهامدار آن است. این در حالی است که شرکت آلومینیوم‌سازی روسال که به‌عنوان دومین شرکت بزرگ آلومینیوم جهان شناخته می‌شود مالک ۸/ ۲۷ درصد از سهام نورنیکل است.