به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، به نقل از رویترز، در چنین شرایطی، مدیران این شرکت در حال پر کردن جیب خود از میلیون‌ها دلار به دلیل فروش ماهانه سهام هستند؛ سهمی که پس از افشای خبر پیشرفت‌های مودرنا در تولید واکسن کرونا ارزش آن سه برابر شده است. فروش سهام این شرکت توسط مدیرعامل آن، شرکت‌های تحت تملک او و برخی از صندوق‌های دیگر بین ژانویه تا ۲۶ ژوئن ارزشی برابر ۲۱ میلیون دلار داشته است.

افسر ارشد مالی این شرکت نیز با نقد کردن بخش اعظم سهام خود توانسته است تا از ماه ژانویه تاکنون مبلغ ۳۵ میلیون دلار را به دست آورد.

اما برخی از کارشناسان بازار سرمایه به رویترز می‌گویند که این نقد کردن پرمنفعت می‌تواند انگیزه‌های قدرتمند برخی از مدیران صنایع بیوتکنولوژی را توضیح ‌دهد که چرا خبر برخی پیشرفت‌ها در تولید دارویی که شاید هرگز ساخته نشود یا مجوز ساخت نگیرد را منتشر و آن را مهم جلوه می‌دهند. درواقع افشای اخبار امیدوارکننده درزمینه تولید ساخت واکسن کرونا می‌تواند موجب شود تا سرمایه‌گذاران مبالغ بالاتری را برای خرید سهام شرکت‌ها بپردازند و یک امید واهی در میان عموم ترویج یابد.

این فروش‌ها توسط مدیران شرکت‌ها موجب شده است تا با تحریک امیدواری عموم بازار‌های سرمایه، فرصت‌های خوبی برای سودآوری این مدیران فراهم شود.

این در حالی است که ارزش سهام مودرنا در روز سه‌شنبه و پس از اعلام خبر اینکه آخرین مراحل آزمایشی واکسن کرونای این شرکت به تأخیر خواهد افتاد، با کاهش ۴/ ۹ درصدی مواجه شد. این شرکت که با موسسه ملی سلامت نیز همکاری می‌کند قرار بود فاز سوم آزمایش واکسن خود را با ۳۰ هزار مورد داوطلب در روزهای آتی انجام دهد. بااین‌حال مودرنا اعلام کرد که تغییراتی را در این برنامه اعمال کرده است که تاریخ آغاز مراحل نهایی آزمایش واکسن را به تاخیر می‌اندازد. هنوز مشخص نیست این تاخیر تا چه تاریخی خواهد بود. پس ‌از آنکه مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که تاریخ آغاز این آزمایش حتی با تاخیر نیز در ماه جولای خواهد بود، ارزش این سهم تا عصر روز سه‌شنبه توانست تا پنج درصد از ریزش خود را جبران کند. مودرنا یکی از چند شرکت داروسازی است که برای ساخت واکسن کرونا مجوزهای لازم را دریافت کرده است؛ ویروسی که تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ واکسن در سراسر جهان در مراحل مختلف توسعه قرار دارند و ۱۷ مورد از آنها هم‌اکنون در مراحل آزمایشی هستند.

پیش‌بینی می‌شود که اگر همه چیز به خوبی و براساس انتظارات پیش برود، واکسن تولید شرکت مودرنا می‌تواند برای توزیع عمومی از ماه دسامبر یا اوایل سال ۲۰۲۱ آماده شود.