رشد تولید 40 درصدی در سایه تحریم‌ها

شرکت گلدستون یکی از تامین‌کنندگان تایرهای خودروسازان ایران از جمله ایران‌خودرو و سایپا است و از شرکت‌های بزرگ تایر در ایران و خاورمیانه به‌شمار می‌رود که هم اشتغال‌زایی قابل توجهی را ایجاد کرده و هم علاوه بر تامین نیاز داخل به خوبی به بازارهای صادراتی نیز راه یافته است.

 گلدستون در یک نگاه

مجتمع صنعتی آرتاویل تایر با برند لاستیک گلدستون در سال ۱۳۷۵ در شهر اردبیل راه‌اندازی شد. تولیدات اولیه این مجتمع شامل تایرهای سواری، کامیونی، اتوبوسی، وانتی و کشاورزی بایاس و سواری رادیال با ظرفیت ۳۰ هزار تن بود که با عرضه محصولات به بازار دیری نپایید که مورد استقبال بازار مصرف قرار گرفت و توانست در مدت کوتاهی ضمن عرضه محصولات خود به خودروسازان و توزیع در بازار مصرف داخل به ۱۰ کشور صادرات داشته باشد.

با توجه به اهمیت و نقش تولیدات داخلی در افزایش درآمد ملی و همچنین توسعه صادرات غیرنفتی و نیاز خودروسازان و به منظور حفظ و ارتقای سهم بازار داخل و خودروسازان و صادرات پروژه توسعه و افزایش تایرهای رادیال سواری اجرا شد و ظرفیت تولید روزانه تایر رادیال با برنامه‌ریزی و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده از فناوری روز به ۹ هزار حلقه در روز رسید. با توجه به سیستم حمل و نقل جاده‌ای کشور و نقش مهمی که کامیون ها و اتوبوس ها در حمل کالا و جابه‌جایی مسافر دارند و اکثر این کامیون ها و اتوبوس‌ها از تایرهای رادیال تمام سیمی استفاده می‌کنند و بیشتر این تایرها، وارداتی هستند، بنابراین شرکت مصمم به اجرای پروژه تولید تایر تمام سیمی باری، اتوبوسی و وانتی شد و بر اساس نیاز بازار داخل و صادرات ترکیب محصول پروژه را در ۱۸ طرح و ۹ سایز انواع تایرهای کامیونی، اتوبوسی و وانتی با ظرفیت ۲۵ هزار تن در سال نهایی کرد و با خرید فناوری از یک شرکت معتبر خارجی و تجهیزات ماشین‌آلات کاملا پیشرفته و به‌روز دنیا پروژه فعال و مراحل نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات انجام و در سال گذشته توسط رئیس‌جمهوری افتتاح شد. با اجرای این پروژه ظرفیت فعلی کارخانه به ۵۵هزار تن می‌رسد که دومین تولیدکننده تایر از نظر ظرفیت تولید در کشور است. لازم به یادآوری است که محصولات گلدستون بیش از ۳۰۰ نمایندگی فروش در سراسر کشور دارد.

 اشتغال ۱۶۰۰ نفری

علیرضا انصاری، مدیرعامل شرکت گلدستون در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: بر اساس مطالعات بازار و صادرات سال گذشته، پروژه تولید تایرهای سنگین ماشین‌آلات راهسازی در دستور کار قرار گرفت با خرید ماشین‌آلات، تجهیزات و قالب در حال حاضر دو سایز تولید شده و مراحل آزمایشی تست جاده را می‌گذرانند. انصاری با اشاره به ظرفیت و اشتغال این واحد عنوان کرد: با اجرای پروژه‌ها، ترکیب محصول این مجتمع شامل تولید انواع تایرهای سواری، کامیونی، اتوبوسی، وانتی، کشاورزی و راهسازی و تایرهای رادیال سواری و تایرهای تمام سیمی کامیونی، اتوبوسی و وانتی با ظرفیت ۵۵ هزار تن می‌‌شود. با اجرای پروژه‌ها برای ۴۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده که با احتساب نیروی انسانی پروژه تعداد کل نیروی انسانی به ۱۶۰۰ نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به روزکردن خط تولید مجموعه گلدستون عنوان کرد: طی چند سال اخیر بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات با خرید و نصب ماشین‌آلات مجهز و تمام اتوماتیک در تایرسازی، تجهیزات کیفی، نوسازی قالب‌ها، طرح‌های جدید و سیستم‌های تاسیساتی انجام شده است.

انصاری ادامه داد: همچنین با توجه به اهمیت تایر و اینکه تایر تنها نقطه‌ای است که تماس بین خودرو و جاده را برقرار می‌کند، در تمام شرایط رانندگی ایمنی خودرو و سرنشینان وابسته به همین نقطه تماس است؛ بنابراین تایر از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو این مجتمع استفاده از فناوری و ارتباطات در ساز و کار برنامه‌ریزی شده پایش روزانه و استفاده از نرم‌افزارهای متنوع در حوزه‌های مختلف به خصوص تاثیرگذار بر کیفیت را اجرایی کرده است.

 رشد ۴۰ درصدی تولید

مدیرعامل شرکت گلدستون در پاسخ به این پرسش که تحریم‌ها چه اثری روی تولید شرکت شما داشته است، عنوان کرد: اثرات تحریم‌های ظالمانه اعمال‌شده بر کشور بیشتر و شدیدتر متوجه صنعت تایر بوده است و از طرفی با محدودیت‌هایی در زمینه تخصیص و تامین به‌موقع ارز مواد اولیه وارداتی روبه‌رو بودیم که با برنامه‌ریزی انجام شده و با به‌کارگیری تمام توان در جهت تامین تایر مورد نیاز که لجستیک کشور وابستگی صد درصدی به آن را دارد، کار می‌کنیم. خوشبختانه با سیاست‌گذاری مناسب از همه این موانع گذشته ایم و در حال حاضر نیز با حداکثر ظرفیت تولید فعالیت می‌کنیم و تولید سه ماهه سال جاری حدود ۴۰درصد نسبت به مقطع مشابه سال قبل افزایش داشته است.

 سبد متنوع گلدستون

انصاری درباره ویژگی‌های خاص این شرکت عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی های گلدستون سبد متنوع محصولات است. تولید انواع تایرهای بایاس شامل سواری، اتوبوسی، کامیونی، وانتی و رادیال سواری و کشاورزی و راهسازی و تولید تایر تمام سیمی رادیال باری و اتوبوسی در ترکیب محصول این مجتمع قرار دارد. به لحاظ مزیت نسبی که موقعیت این مجتمع داشت و توجه به وسعت زمین کارخانه، سال گذشته پروژه ایجاد شهرک صنعتی در محل فعلی کارخانه در دستور کار قرار گرفت. با ایجاد شهرک ،بخشی از زنجیره تامین مواد مجتمع و حتی سایر شرکت‌ها تامین خواهد شد. از دیگر ویژگی این مجتمع تامین دو قلم مواد مصرفی تاثیرگذار بر کیفیت و کمیت تولید شامل دوده و نخ از شرکت‌های متعلق به گروه رازی است که این دو مورد و همچنین ایجاد شهرک صنعتی و ترکیب تولید متنوع برای انواع وسایط نقلیه از مزیت و ویژگی‌های منحصر به فرد این مجتمع است.

 صادرات به ۱۰ کشور دنیا

مدیرعامل شرکت گلدستون در ادامه با اشاره به ورود این مجتمع به بازار صادراتی عنوان کرد: با توجه به اینکه زمینه‌ساز شکوفایی و توسعه اقتصادی هر کشور توسعه صادرات آن شرکت است، از این‌رو شرکت از همان آغاز فعالیت نسبت به بررسی و مطالعه بازارهای صادراتی اقدام کرد و ظرف مدت کوتاهی با به‌دست آوردن بازارهای صادراتی به بیش از ۱۰ کشور از جمله عمان، نیجریه، عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه و اردن محصولات خود را صادر کرد و خوشبختانه توانست بازارهای مناسبی در کشورهای همسایه و منطقه آفریقا شناسایی و محصولات خود را به آن کشورها صادر کند.

انصاری با اشاره به مشکلاتی که طی چند وقت گذشته بر سر راه صادرات در کشور به‌وجود آمده است، گفت: گلدستون به درستی در زمینه صادرات فعالیت کرده و بازارهای هدف خود را رصد و شناسایی کرده بود، اما با تصمیم‌ها و بخشنامه‌های دولت مبنی بر ممنوعیت صادرات تایر از دو سال پیش مشکلات عدیده‌ای برای شرکت ایجاد شده است. این تصمیم‌ها و بخشنامه‌های دولتی، بازارهایی که با مشقت و هزینه‌های گزاف و تحمل بعضا ضرر و زیان قیمت‌های رقابتی به دست آمده بود، به علت عدم تعهدات و تحویل از دست رفت و به حیثیت و اعتبار شرکت لطمه وارد شد. از این رو با توجه به از دست دادن بازارهای صادراتی باید دوباره اطمینان مشتریان از دست رفته را جلب کرد. همچنین با ممنوعیت صادرات سهم کشور و سهم شرکت در خصوص بازارهای صادراتی به کشورهای رقیب واگذار شد که باز پس‌گیری آن بسیار دشوار به نظر می‌رسد و عملا باعث حضور رقبای خارجی و از دست رفتن سهم ما از بازارهای صادراتی شد.

وی با درخواست از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ما از وزارتخانه درخواست می‌کنیم برای آن دسته از تایرهایی که مازاد بر نیاز داخلی تولید می‌شوند یا اصلا مصرف داخلی ندارند و همچنین امکانات تولیدی به منظور صادرات برای آنها مهیا است، نسبت به لغو ممنوعیت صادرات اقدام کنند تا بتوانیم ضمن جلب تدریجی مشتریان از دست رفته با توجه به شرایط تحریم و محدودیت منابع ارزی با فروش تایرهای صادراتی و ارز حاصله بخشی از نیاز مواد اولیه و قطعات و تجهیزات را تامین کنیم.

 عبور از مشکلات

مدیرعامل شرکت گلدستون درباره مشکلاتی که بر سر راه تولید تایر در کشور وجود دارد، گفت: در سال گذشته به‌رغم مشکلاتی که برای صنعت تایر کشور ایجاد شده ازجمله افزایش قیمت مواد اولیه به واسطه افزایش نرخ ارز، عدم تخصیص ارز و تامین ارز، شرایط سیاسی کشور، مشکلات در حمل ونقل، مسائل ناشی از تحریم و شیوع ویروس کرونا توانستیم ضمن حفظ و افزایش تولید نسبت به مقطع مشابه سال ۹۷ افزایش ۱۵ درصدی در سال ۹۸ داشته باشیم، پروژه تولید تایرهای تمام سیمی رادیال باری به اتمام رسید و توسط ریاست جمهوری افتتاح شد. انصاری به افزایش نرخ ارز نیز اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری با تغییر ارز دولتی به نیمایی یکباره نقدینگی مورد نیاز برای تامین مواد اولیه وارداتی به حدود ۴ برابر افزایش یافت، طبیعی است که سرمایه در گردش حال حاضر جوابگوی این نیاز ارزی نیست و سیستم بانکی نیز قادر به تامین سرمایه در گردش مورد نیاز نیست. از طرفی تغییر نرخ ارز دولتی به نیمایی باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصول شده که ضروری است برای حفظ و بقای صنعت تایر بر اساس مستندات قیمت تمام‌شده قیمت‌ها اصلاح شود. وی تاکید کرد: این مجتمع باوجود تمام مشکلات موجود، جهت تامین لاستیک مورد نیاز کشور از هیچ کوششی دریغ نکرده است، ولی چنانچه چاره‌اندیشی در جهت تامین سرمایه در گردش از طریق تسهیلات بانکی با نرخ مناسب نشود و قیمت‌ها اصلاح نشوند با مشکل و ضرر و زیان مواجه خواهیم شد.

 حضور در بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت گلدستون درباره حضور این شرکت در بازار سرمایه عنوان کرد: شرکت از همان آغاز فعالیت در بورس حضور داشته و هم‌اکنون نیز در فرابورس حضور دارد و تقاضای ارتقا از بازار پایه زرد به بازار دوم بورس انجام شده است.

 برنامه‌هایی در جهت جهش تولید

مدیرعامل شرکت گلدستون با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید عنوان کرد: با توجه به گفته‌های مقام معظم رهبری به‌‌رغم تمامی مشکلاتی که در زمینه تخصیص ارز و تامین ارز مورد نیاز، تغییر ارز دولتی به نیمایی و افزایش سرمایه ۴ برابری و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و محدودیت منابع ارزی شرکت گلدستون قادر شد افزایش تولیدی معادل ۴۰ درصد نسبت به مقطع مشابه سال قبل برای سه ماهه سال‌جاری را ثبت کند. در ضمن در تنظیم بودجه تولید سال‌جاری افزایشی معادل ۲۵ درصد نسبت به تولید سال قبل به عنوان هدف پیش‌بینی شده است. انصاری همچنین به ارتقای کیفیت نیز تاکید کرد و گفت: در سال‌جاری در جهت ارتقای کیفی و افزایش ظرفیت پروژه توسعه تایرهای رادیال سواری و تایرهای SUV در حال اجرا است و در این راستا ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز خریداری شده و تعدادی از آنها به زودی به کارخانه خواهند رسید. با اجرای این پروژه تولید تایرهای سواری رادیال از ۹ هزار حلقه فعلی به ۱۲ هزار حلقه در روز خواهد رسید. در ضمن تولید سه سایز جدید تایرهای راهسازی در برنامه سال‌جاری قرار گرفته است.

p29 (2)

p29 (1)