استان یزد، قطب اصلی صنعت کاشی و سرامیک در ایران قلمداد می‌شود و این صنعت نقش مهمی در اقتصاد این استان بر عهده ‌دارد. واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک با تولید محصولات خاص خود در این صنعت تحول ایجاد کرده و در مسیر صادرات نیز پیشرفت کرده‌اند.شرکت امرتات سرام از شرکت‌هایی است که با تولیدات خاص در صنعت کاشی و سرامیک، در این صنعت گام‌های بلندی برداشته است. این شرکت با خط تولید جدید، قصد دارد که وارد حوزه‌های تازه‌ای در این صنعت شود.  این شرکت که در سال ۱۳۹۰ در شهرستان اشکذر استان یزد افتتاح شد با به‌روزترین فناوری‌ها در حال تولید کاشی و سرامیک است.  شرکت امرتات سرام‌ دارای دستگاه‌های برش خشک و تر، اسکوار و بسته‌بندی، پولیش، پخ‌زنی سرامیک برای پله، شیشه موزاییکی، بسته‌بندی سرامیک موزاییکی، کوره‌های پخت لعاب‌های تزئینی و ... است. این مجموعه علاوه بر تولید به واحدهای دیگر کاشی و سرامیک نیز سرویس‌ می‌دهد.

 از سرامیک‌های لوکس تا تولید به درخواست مشتری

جهت‌گیری تولیدات کارخانه امرتات سرام، عموما محصولات لوکس و باکیفیت بالا است، البته بنا بر خواست مشتریان؛ همچنین محصولاتی متوسط همراه باقیمت‌های رقابتی مناسب، در این مجموعه تولید می‌شود تا پاسخگوی نیاز مشتریان باشد. این کارخانه به‌عنوان تکمیل‌کننده دکور در کنار محصولات تولیدکنندگان معتبر همواره به بازارهای اروپا، آسیای میانه، قفقاز، روسیه، عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادرات داشته است.

این مجموعه علاوه بر تکمیل سبد کالایی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، کاشی بین کابینت، سیگاری، گل‌های دکوری از جنس سرامیک یا شیشه و همچنین چینی‌آلات بهداشتی با دکور کوتینگی را برای رفع نیاز فروشندگان از محصولات وارداتی، تولید می‌کند که در مقایسه با کالاهای مشابه خارجی از کیفیت بالا و قیمت مناسبی برخوردار است.سینا گلکاری‌حق، نایب‌رئیس هیات مدیره امرتات سرام در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: شرکت امرتات سرام، نخستین و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ سرامیک‌های لوکس دکوراتیو و پولیش و چینی دکوراتیو در ایران است. این شرکت با بهره‌گیری از نانوتکنولوژی و بهره‌گیری از علوم مهندسی سرامیک و متالوژی، مکانیک و برق، با آبکاری فلز در شرایط خلأ سرامیک و چینی بهداشتی نسبت به تولید محصولات دکوراتیو که در مقابل خوردگی و سایش مقاوم هستند، اقدام کرده که این نوع تولیدات در خاورمیانه کم‌نظیر است.وی همچنین با اشاره به میزان اشتغال‌زایی شرکت عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند و با راه‌اندازی خطوط جدید در سال جاری نزدیک به صد نفر در این مجموعه مشغول به کار خواهند شد.

نایب‌رئیس هیات مدیره امرتات سرام به راه‌اندازی خط تولید جدید این شرکت اشاره کرد و گفت: فاز جدید این واحد راه‌اندازی خطوط تولید سرامیک‌های مینیاتور پرسلانی است که قابل‌ استفاده در استخرها و بخش‌های خارجی ساختمان است. پیش‌بینی می‌شود که ظرف ماه آینده این محصولات به بازار داخل و خارج و به‌ویژه کشورهای همسایه عرضه و صادر شود.

 عدم ثبات قیمت‌ها و از دست دادن بازار

نایب‌رئیس هیات مدیره امرتات سرام همچنین به عدم ثبات قیمت‌ها در بازار اشاره کرد و گفت: بی‌ثباتی قیمت‌ها، اصلی‌ترین نقش را در از دست دادن بازار به نفع رقبا بازی می‌‌کند و باوجود اجتناب‌ناپذیر بودن این امر، شرکت‌هایی که بیشترین کنترل را روی فرآیند تولید و تامین مواد اولیه خوددارند، به تصاحب سهم بیشتری نائل می‌شوند. یکی از ویژگی‌های این شرکت‌ها، استفاده از تکنیک برون‌سپاری در فرآیند تولید مواد نیمه‌ساخته و غیرحساس توسط تامین‌کنندگان و تولید مواد اولیه حساس توسط خود مجموعه است.

گلکاری‌حق در ادامه خاطرنشان کرد: وجود نیروهای آکادمیک در مجموعه امرتات سرام، دستیابی به فناوری‌های موردنیاز را برای رسیدن به این موضوع ممکن می‌کند. استفاده از این رویکرد قدرت چانه‌زنی،کاهش قیمت تمام‌شده و جلوگیری از نوسانات را در طول زنجیره تامین تا حد بالایی ممکن می‌کند.

وی ادامه داد: به‌طورکلی این شرکت با شناسایی الگوهای جدید در سبک تولید، نسبت به فرصت سنجی و پیاده‌سازی آنها با توجه به امکانات داخلی چه از لحاظ نیروی انسانی و چه فناوری‌های وابسته اقدام می‌کند و همچنین نیم نگاهی به بازارهای محصولات دیگر که از فناوری مشابه بهره می‌برند، دارد. برای مثال به دلیل وجود لایه نشانی فلز در شرایط خلأ روی سرامیک، این شرکت نسبت به تولید چینی بهداشتی و شیشه‌های طلایی و نقره‌ای اقدام کرده است که این امر موجب شده برای مشتریان و عمده‌فروشان فعلی در جهت ورود به بازارهای جدید فرصت‌هایی ایجاد شود و هم‌زمان پیوند شرکت با مشتریان را عمیق‌تر می‌کند.

گلکاری‌حق به دوران تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به تحریم‌ها، این فرصت به وجود آمد که بخش‌هایی از کوره‌های این واحد در خود کارخانه ساخته ‌شده و خطوط دیگری نیز به تولید آن اضافه ‌شده است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک وجود دارد، گفت: باوجود تحریم‌ها و عدم ارتباط بانکی با کشورها، صادرات عمده به کشورهای اروپایی تضعیف‌ شده است. از سوی دیگر، نوسان نرخ ارز و کمبود مواد اولیه، امکان برنامه‌ریزی و اجرای روش‌های مدیریتی جهت کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش تولید را از تولیدکنندگان گرفته است. در ضمن عمده مشکلات این صنعت مربوط به سرمایه در گردش و ارتباط بین‌بانکی بین کشورهاست که سبب تضعیف سیاست‌های مالی شده است.