صنعت آسانسور بدون متولی رسمی

این در حالی است که قربانیان نابسامانی صنعت آسانسور با مرگی فجیع می‌میرند، صحنه‌هایی که بعد از سقوط آسانسور ایجاد می‌شود، آنقدر وحشتناک است که در هیچ رسانه‌ای قابلیت انتشار ندارد. این صحنه‌ها را اگر مردم گاهی در موبایل‌ها دست‌به‌دست نکنند، کسی روحش خبردار نمی‌شود که آسانسورها تا این اندازه وحشتناک سقوط می‌کنند.

با این حال  صنعت آسانسور در ایران هیچ اتحادیه، تشکل صنفی و متولی رسمی ‌ندارد و بدتر از آن، در هر شهری، شرکت‌های مرتبط با آسانسور و پله‌برقی، زیرمجموعه یک اتحادیه صنفی غیرمرتبط هستند! به‌طور مثال در شهر ساری فعالان صنعت آسانسور زیرمجموعه اتحادیه موزاییک‌سازان، در شهر اهواز زیرمجموعه اتحادیه تانکرسازان و در شهر تهران زیرمجموعه اتحادیه سیم‌پیچی موتور قرار دارند!

به گفته مسوولان اتحادیه صنف آسانسور و تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران این مجموعه‌ها به‌ناچار وارد اتحادیه‌های ناهمگن شدند، چراکه در برخی شهرها تعداد اعضای آسانسور به‌اندازه‌ای اندک بوده که مجبور شدند وارد زیرمجموعه اتحادیه‌های غیر همگن شوند.

در همین راستا یک تولیدکننده و واردکننده قطعات آسانسور در کشور، صنعت آسانسور را  صنعت رو به رشد می‌داند و در این خصوص متذکر می‌شود: در حال حاضر، استاندارد‌های تولید قطعات آسانسور در ایران منطبق با استانداردهای اروپاست و به همین دلیل آسانسورهای تولیدی منطبق با این استانداردها به لحاظ کیفیت از تولیدات ایتالیایی و اسپانیایی بالاتر و از نظر قیمت یک‌چهارم مشابه اروپایی است؛ اما این استانداردها توسط برخی از تولیدکنندگان به چالش کشیده می‌شود.

به گفته فرید کورس، مدیرعامل شرکت سیگما آسانسور درحالی‌که شرکت‌های معتبر داخلی در صنعت آسانسور، در حال برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات خود به کشورهای آسیای میانه و همسایه هستند، شاهدیم برخی شرکت‌های سودجو در سایه نبود نظارت، به شرکت‌های چینی سفارش کپی از موتورهای آلمانی با یک‌چهارم قیمت را می‌دهند تا بتوانند آسانسوری تولید کنند که از نظر ظاهر هم‌تراز مشابه اروپایی، ولی از نظر کیفیت پایین‌تر از آسانسورهای درجه سه چینی است.

وی ادامه داد: در این شرایط، شرکت‌های معتبر آسانسور که به دنبال تولید آسانسور با قطعات مرغوب و باکیفیت هستند آسیب می‌بینند زیرا نمی‌توانند ازنظر قیمت با این شرکت‌های سودجو رقابت کنند. از سوی دیگر تولید و عرضه چنین آسانسورهایی احتمال بروز حادثه و تلفات جانی در ساختمان‌های سراسر کشور را افزایش می‌دهد.

این فعال صنعتی بابیان اینکه نبود متولی و تشکلی صنفی مستقل برای نظارت بر روند تولید و واردات قطعات آسانسور موجب شده تا به‌تدریج غیراستاندارد بودن آسانسورهای نصب‌شده در ساختمان‌ها به یک نگرانی عمومی‌ تبدیل شود، اظهار کرد: از چند سال پیش به دنبال اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تاسیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله‌برقی هستیم تا بتوانیم بر عملکرد ۳ هزار شرکت تولیدی و وارداتی آسانسور در کشور نظارت دقیق و علمی‌ داشته باشیم.

وی گفت: شرکت مهندسی بازرگانی سیگما فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده و هم‌اکنون با ایجاد نمایندگی‌های فروش و ارائه خدمات خود در سراسر کشور یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فروش و ارائه خدمات در صنعت آسانسور ایران به شمار می‌آید.

این فعال صنعتی گفت: تجارب بیش از دو دهه فعالیت در طراحی، نصب، تولید قطعات و امور بازرگانی در صنعت آسانسور در این شرکت منجر به تشکیل گروه شرکت‌هایی شد که هریک در زمینه مشخصی در صنعت آسانسور فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها دارای سازمان و هیات‌مدیره مستقل هستند و این مجموعه شرکت‌ها سیگما گروپ نامیده می‌شوند. نتیجه این هم‌افزایی، توان فراوان اجرایی، فنی- مهندسی، بازرگانی، مالی و مدیریتی است که امکان اجرای پروژه‌های بزرگ انبوه‌سازی و پروژه‌های ویژه صنعتی مثل کارخانه‌های سیمان، سیلوها، سدها، پتروشیمی ‌و ... را در حداقل زمان و باکیفیت مطلوب و با رعایت استانداردها میسر می‌کند.

به گفته کورس درحالی‌که سالانه به‌طور میانگین ۵۰ هزار دستگاه آسانسور در کشور نصب و راه‌اندازی می‌شود، ولی هیچ نهادی بر فرآیند تولید یا واردات آن دسته از قطعاتی که تولید داخلی ندارند و الزاما باید وارد شوند، نظارت و کنترلی ندارد.

این فعال صنعتی با اشاره به حوادثی که در چند سال اخیر به دلیل نصب آسانسورهای غیراستاندارد در ساختمان‌های کشور به وقوع پیوسته، تاکید کرد: تا زمانی که صنف تولیدکنندگان و واردکنندگان آسانسور در کشور ساماندهی نشوند، وقوع این حوادث در کشور بعید نخواهد بود.

وی که فارغ‌التحصیل رشته برق الکترونیک از دانشگاه علم و صنعت است، با اشاره به فعالیت بیست‌وچندساله خود در صنعت آسانسور کشور گفت: باوجودی که تولیدات آسانسور در ایران ازنظر کیفیت و قیمت کاملا قابل‌رقابت با مشابه‌های ایتالیایی و اسپانیایی است ولی در بازارهای جهانی، تولیدکنندگان وطنی به دلیل اینکه از یک استراتژی بلندمدت برای تولید و صادرات بی‌بهره بودند نمی‌دانند چطور باید بازارها را از آن خود کنند.

مدیرعامل شرکت سیگما آسانسور با اشاره به صادرات آسانسور این شرکت به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، عمان، افغانستان و ارمنستان گفت: اگر دولت با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت از فعالان صنعت آسانسور حمایت کند، قطعا شرکت‌های ایرانی می‌توانند با تولید آسانسور و قطعات آن به کشورهای مختلف، درآمدزایی و اشتغال‌زایی قابل‌توجهی را پدید آورند.