متخصصان حوزه درمان، دارو و تجهیزات پزشکی هریک متناسب با حوزه تخصصی خود سعی در پاسخ به نیازهای موجود و رفع کمبودهای ناشی از آن دارند. یکی از این موارد جابه‌جایی ایمن و ایزوله بیماران عفونی و مبتلایان به ویروس کروناست. در این راستا شرکت فناوری و دانش‌بنیان «ایرانیان همگام»  برای نخستین‌بار در کشور «برانکارد ایزوله انتقال بیماران عفونی و کرونایی» را تولید و عرضه کرده است. این شرکت که در ابتدای فعالیت خود اقدام به واردات محصولات مصرفی و تجهیزات پزشکی می‌کرد، تصمیم گرفت که در کنار این کار، وارد حوزه تولید نیز شود؛ بنابراین شرکت ایرانیان همگام از اردیبهشت ۱۳۸۷ با رویکرد دانش‌بنیان و به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان حوزه‌های پزشکی و سلامت فعالیت خودش را آغاز کرد. سال ۱۳۸۹ نیز کارخانه ایرانیان همگام با زیربنای ۵۰۰ متر و با ظرفیت تولید هزار دستگاه در ماه ایجاد شد و امروز بسته به نوع محصول، از ۳۰ دستگاه تا ۵۰۰ دستگاه در ماه امکان تولید تجهیزات پزشکی مختلف موجود در سبد کالایی خود را دارد. شرکت ایرانیان همگام در زمینه تولید انواع تشک مواج، تشک بستری، تشک فوم هوشمند، پمپ سرنگ، پمپ سرم، نبولایزر دارو و برانکارد ایزوله فعالیت دارد؛ همچنین واردکننده جدید‌ترین تکنولوژی ضدعفونی‌کننده هوا به روش پلاسما و ضدعفونی‌کننده سطوح است. این شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کنار توسعه فعالیت‌های تولیدی خود، از سال ۱۳۸۹ نمایندگی کمپانی Airinspace فرانسه را در ایران برعهده گرفته است.

 برانکارد ایزوله، محافظ کادر درمان و اطرافیان بیماران عفونی

مدیرعامل شرکت فناوری و دانش‌بنیان ایرانیان همگام درباره تولید جدیدترین محصول خود با نام برانکارد ایزوله انتقال بیماران عفونی و کرونایی می‌گوید: وظیفه اصلی این برانکارد، محافظت از اطرافیان و کادر درمانی در زمان جابه‌جایی بیماران عفونی یا کرونایی است. حمیدرضا دهقان منشادی با بیان اینکه این برانکارد قابلیت کار یکسره بدون برق تا حداقل ۱۲ ساعت را دارد، اضافه می‌کند: برانکارد ایزوله علاوه بر دارا بودن فیلتر هوای ورودی برای بیمار، دارای فیلتر هوای خروجی دستگاه است که هوای آلوده بازدم بیمار را تصفیه کرده و به بیرون هدایت می‌کند که این  عملکرد موجب ایجاد فشار منفی در داخل محفظه می‌شود. وی با یادآوری اینکه در سال ۹۶ از برانکارد ایزوله در کنگره کنترل عفونت رونمایی کرده بودند، تصریح می‌کند: با شیوع ویروس کرونا، شرکت ایرانیان همگام ظرفیت تولید برانکارد ایزوله را که در پیشگیری از ویروس کرونا نیز کارآیی دارد، افزایش داده است تا بتواند در زمینه مقابله با انتشار و گسترش بیشتر این بیماری و حمایت از کادر درمانی کشور قدم کوچکی بردارد.همزمان با شیوع کرونا در اسفند ۱۳۹۸ و باتوجه‌به نیاز جامعه به ایزوله‌سازی، تمام خط تولید و واحد R&D خود را شبانه‌روزی به ساخت برانکارد ایزوله فشار منفی برای ایزوله مراکز درمانی و بیمارستانی اختصاص داده‌ایم. مدیرعامل شرکت فناوری و دانش‌بنیان ایرانیان همگام با تاکید بر اینکه تولید برانکارد ایزوله نیاز کشور به واردات را قطع کرده و سبب صرفه‌جویی ارزی خواهد شد، اظهار می‌کند:‌ هم‌اکنون این برانکارد صادرات ندارد و با‌ توجه ‌به شرایط داخلی کشور به کمک هم‌وطنان آمده تا بتواند قدری در کنترل این بیماری و جلوگیری از شیوع آن موثر باشد. وی ظرفیت کنونی تولید برانکارد ایزوله انتقال بیماران عفونی و کرونایی را ۱۰۰ دستگاه در ماه بیان می‌کند و می‌گوید:‌ از زمان شروع تولید انبوه این محصول تاکنون ۳۰۰ دستگاه ‌آن را به‌فروش رسانده‌ایم.

 مشکلات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی

دهقان منشادی با اشاره به مشکلات تولید در ایران به‌واسطه تشدید تحریم‌ها و همچنین محدودیت‌های ناشی از کرونا، توضیح می‌دهد: در ابتدای شیوع بیماری و به‌دنبال آن تعطیلی تمام بازارها، نخستین مشکل ما در تامین مواد اولیه بود. وی پس از دشواری تامین مواد اولیه، حفظ سلامت کارکنان خط تولید کارخانه ایرانیان همگام را مهم‌ترین دغدغه و چالش شرکت بیان می‌کند و ادامه می‌‌دهد:‌ سومین مشکل پیش‌روی ما، محدودیت‌های موجود برای ارائه خدمات نصب و راه‌اندازی و آموزش محصولات در دوره شیوع کروناست. مدیرعامل شرکت فناوری و دانش‌بنیان ایرانیان همگام، همچنین به افزایش نرخ دلار نیز به‌عنوان مشکل بزرگ دیگر تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی گریز می‌زند و تاکید می‌کند:‌ افزایش نرخ دلار بیشترین آسیب را به مجموعه تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی وارد می‌کند؛ چراکه مشتری این صنف، مراکز درمانی دولتی هستند که با توجه ‌به کمبود بودجه برای بازگشت پول اقلام خریداری شده دچار مشکل هستند و پس از چند ماه اقدام به تصفیه حساب می‌کنند. وی ادامه می‌دهد:‌ با توجه ‌به سرعت افزایش نرخ ارز، حجم سرمایه تامین‌کنندگان کاهش یافته و قدرت کافی برای جایگزینی مواد اولیه را از دست می‌دهند.

دهقان منشادی درباره کند شدن تخصیص ارز در حوزه تجهیزات پزشکی و در اولویت بودن تولیدکنندگان برای دریافت ارز در راستای تامین مواد اولیه نیز اظهار می‌کند:‌ اقلام شرکت ایرانیان همگام، مشمول دریافت ارز دولتی نیست و برای تامین مواد اولیه از ارز سنا استفاده می‌کنیم که اختلاف زیادی با قیمت بازار ندارد.