آبان امسال خواهد بود. بنابر این گزارش از ۱۰۸ کارگزاری دارای مجوز رسمی سازمان بورس تنها ۵کارگزاری دارای سامانه معاملات آپشن  یا اختیار معامله هستند.

در حال حاضر گروه بانکی یکی از گروه‌های اصلی بازار سرمایه است که معاملات آپشن در آن روند رو به رشدی دارد. معاملات آپشن یکی از ابزارهای مالی است که در بورس وجود دارد. این معامله قراردادی دوطرفه بین خریدار و فروشنده است که بر اساس آن خریدار قرارداد ،حق دارد مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص خریداری کند یا بفروشد. فروشنده قرارداد اختیار معامله در مقابل دادن این حق به خریدار با دریافت مبلغ معینی هنگام عقد قرارداد و براساس مفاد آن آماده فروش دارایی مذکور است.

 دارنده قرارداد یا همان خریدار در اعمال حق خود مختار است و هیچ تعهد و الزامی برای خرید موضوع قرارداد ندارد، اما در صورت منصرف شدن از خرید و اجرای قرارداد، مبلغی را که در ازای این حق پرداخته است از دست می‌دهد. از طرف دیگر فروشنده در صورت تمایل خریدار مجبور به اجرای قرارداد است. تفاوت بازار نقدی و مشتقه به زمان اجرای قرارداد و تحویل کالا یا اوراق بهادار باز می‌گردد.

 در بازارهای نقدی  ابزارهای مالی نظیر کالاها یا اوراق بهادار بلافاصله و در یک لحظه معامله می‌شوند. به عبارت دیگر بازار آنی، بازاری است که در آن یک کالا یا اوراق بهادار خرید و فروش می‌شود و  بلافاصله تحویل کالا یا اوراق بهادار انجام می‌گیرد. البته گاهی اوقات در مورد برخی از کالاهای خاص در بازار نقدی، امکان دارد که معامله براساس قیمت جاری صورت گیرد، اما کالا طی یک ماه یا کمتر تحویل داده شود.

ولی در بازار مشتقات (آتی)، قرار معامله یا خود معامله در زمان حال انجام شده و تحویل، به آینده معین موکول می‌شود. در بازارهای آتی طرفین معامله توافق می‌کنند که کالای مشخصی را در زمان مشخصی در آینده با قیمتی معین معامله کنند. بنابراین پرداخت پول و دریافت کالا در آینده اتفاق می‌افتد اما در بازارهای آنی معاملات در زمان حال و بر اساس قیمت جاری بازار صورت می‌گیرد.