مرگ رویای بایتون

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از وب‌سایت فیوچرکار، یارانه‌های سخاوتمندانه دولت چین به سازندگان خودروهای برقی در این کشور طی سال‌های اخیر، اشتیاق شرکت‌های متعددی را برای توسعه ناوگان برقی در این بازار به خود جلب کرده است که شناخته‌شده‌ترین آنها بایتون، نیو و زپنگ موتور هستند. با این‌حال نفوذ به بزرگ‌ترین بازار خودرویی جهان؛ جایی که تسلا، غول تولید خودروهای برقی جای پای محکمی در آن دارد نشان داده است که کاری جرات‌مندانه برای استارت‌آپ‌های جوان در این عرصه باشد.

شرکت خودروسازی بایتون که امیدوار بود بتواند شاسی‌بلند ام-بایت برقی را در سال جاری به بازار چین برساند، اعلام کرده است که در نظر دارد عملیات خود را از اول ماه جولای به مدت ۶ ماه به حالت تعلیق درآورد. دیو بوکو، سخنگوی بایتون دراین‌باره می‌گوید تقریبا تمامی کارکنان این شرکت در سراسر جهان برای مدت ۶ ماه از مشاغل خود مرخص می‌شوند. هیات‌مدیره و سطوح بالای مدیریتی بایتون به دنبال آن هستند تا در این مدت راهی را برای پیشبرد اهداف شرکت پیدا کنند.

بایتون در نظر دارد تا بتواند نقشه‌ راهی را در این مدت برای عملکرد کسب‌وکار در بازار چین بیابد. بااین‌حال منابع داخلی و خارجی خبر می‌دهند که احتمال اینکه بایتون بتواند از این وقفه جان سالم به درببرد و فعالیتش را از سر بگیرد بعید است. دو سال پیش، بایتون توانسته بود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه را از چند سرمایه‌گذار اصلی جذب کند که یکی از آنها شرکت خودروسازی فاو چین بود. این دور از جذب سرمایه برای حمایت مالی از تولید انبوه، بخش تحقیقات و توسعه و توسعه محصول شاسی‌بلند برقی ام-بایت تخصیص داده شد.

بایتون توانست پس از نخستین رونمایی از طرح مفهومی خودروی ام-بایت در سال ۲۰۱۸ و در نمایشگاهی در لاس‌وگاس، توجه جهانیان را به خود معطوف کند. این خودرو که در داخل کابین خود به پنل کاربری ۴۸ اینچی مجهز شده بود تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای سرنشینان در استفاده از مجموعه‌ای کامل از امکانات اطلاعاتی و کاربری فراهم می‌کرد.

بایتون همچنین در زمینه تولید پیشرانه‌ها، ترمز‌ها و سیستم کمک به راننده نیز با بوش، شرکت سازنده قطعات آلمانی همکاری خود را آغاز کرد. به‌علاوه در آگوست سال ۲۰۱۸ نیز این شرکت اعلام کرد قصد دارد تا همکاری را با استارت‌آپ آئورا برای استفاده از فناوری خودران آن در تولید خودران‌های بایتون در آینده کلید بزند. این شرکت در همان سال نیز خبر داد مقر جهانی خود را در شهر نانجینگ چین، یک مرکز تحقیق و توسعه در سیلیکون ولی و نیز یک مرکز طراحی را در مونیخ راه‌اندازی کرده است. با این‌حال به نظر می‌رسد رویای بزرگ بایتون را برای تولید خودروهای نسل آتی و خودران باید تمام ‌شده دانست.