ساختمان‌هایی که بیش از 100 سال عمر مفید دارند

محسن علمی، مدیر عامل شرکت سرعت خانه ساز به عنوان یکی از شرکت‌های سازنده خانه‌های چوبی به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ۵۲ درصد از اقتصاد ایران به بخش عمران وابسته است. وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر ۴۷ هزار میلیارد تومان را جذب بخش عمران و ساخت‌وساز کرد، ادامه می‌دهد: زمانی که در طرح مسکن مهر به عنوان یک شرکت صنعتی ساز فعالیت می‌کردیم، بیش از ۱۵۰ نفر توسط شرکت به طور مستقیم فعالیت می‌کردند، اما امروز وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که تعداد پرسنل ما به کمتر از ۱۰درصد رسیده است. علاوه بر اینکه با طرح مسکن مهر رونق کسب وکار ایجاد شد، صنعتی‌سازی هم در کشور ما خودش را به عنوان راهکار نهایی ساخت خانه با کیفیت مطرح کرد. دولت می‌خواست با جلوگیری از رشد نقدینگی تورم را کنترل کند اما امروز نه تورم کنترل شد و نه رونق اقتصادی حاصل شد. مدیر عامل سرعت خانه ساز در ادامه به بیان یکی از اتفاقات ناگوار و بی‌توجهی مسوولان در قبال شرکت‌های بخش خصوصی می‌پردازد و می‌گوید: در سال ۹۲ به دنبال آتش‌سوزی بیش از یک میلیارد تومان از سرمایه کارخانه از بین رفت. در همان زمان نامه‌نگاری‌های زیادی با مسوولان داشتیم، اما دریغ از یک جلسه و یک اظهار تاسف خشک و خالی. متاسفانه بی‌توجهی به تولید باعث شده تا بسیاری از تولیدکننده‌ها راه دلالی را در پیش بگیرند.

 ابزارهای تشویقی برای تولید وجود ندارد

وی با بیان اینکه ابزارهای تشویقی برای تولیدکننده وجود ندارد، اضافه می‌کند: در کشوری مانند آلمان اگر شاهد اقتصادی پویا هستیم، این اتفاق حاصل توجه به بخش خصوصی است. در این کشور به محض اینکه یک واحد تولیدی به نهاد مربوطه خودش تماس بگیرد و مشکل را اعلام کند، سه کارشناس اقتصادی، مالی و فنی به کارخانه اعزام و تا حل نهایی مشکل در محل کارخانه مستقر می‌شوند. حمایت از تولید به این معناست نه اینکه حتی در فروش زمین توسط دولت به شرکت‌های بخش‌خصوصی، قیمت‌هایی چند برابری ارائه شود.

 تسهیلات ۳۰ ساله با سود نیم‌درصد در امارات

وی در ادامه با بیان اینکه مسوولان میانی صنعت ساختمان حتی حاضر نیستند زمانی را برای برگزاری یک جلسه تعیین کنند، می‌افزاید: یکی از شهرک‌های صنعتی امارات از ما دعوت کرده که در این شهرک تولید سازه‌های چوبی را انجام دهیم و جالب اینکه حاضرند تسهیلات ۳۰ ساله با سود نیم درصد به ما پرداخت کنند. علمی‌ در مورد کیفیت سازه‌های چوبی این شرکت عنوان می‌کند: تکنولوژی که ما مورد استفاده قرار می‌دهیم، هم‌اکنون در کشورهای صاحب نام این سازه‌ها مانند آمریکا، سوئد و فنلاند به کار گرفته می‌شود و اگر سازه‌ها بر این اساس ساخته شود، حداقل عمر مفید آن بیش از ۱۰۰ سال خواهد بود.

علمی‌ با بیان اینکه موضوعاتی مانند موریانه و آتش‌سوزی در ساختمان‌های چوبی مرتفع شده است، می‌افزاید: با وجود اینکه استرالیا یکی از کشورهای موریانه‌خیز است، اما ۸۴ درصد سازه‌ها در استرالیا چوبی هستند. در واقع سازه‌های چوبی علاوه بر مقاومت بالا در زمان زلزله، تمامی ‌انتظارات را از یک خانه امن برآورده می‌کنند.