یک فرصت قانونی برای راکبان موتورسیکلت

اما سوال اینجاست که «چرا دارندگان موتورسیکلت با وجود تمامی ‌این واقعیت‌ها، چندان تمایل به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند و از خرید این بیمه‌نامه مهم سر باز می‌زنند؟»بی‌تردید پاسخ این پرسش به عوامل متعددی وابسته است، اما دراین بین آنچه مهم جلوه می‌کند شاید فرهنگ نامناسب بیمه‌ای در کشور، اطلاع‌رسانی نامناسب درباره خدمات و مزایای بیمه‌ای،  کاهش قدرت معیشتی افراد جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم برکشور و ... باشد که باعث شده هر روز بر تعداد دارندگان موتورسیکلت فاقد بیمه‌نامه افزوده شود.

در این میان، شیوه فروش موتورسیکلت‌های داخلی و وارداتی در کشور را نیز می‌توان یکی از عوامل اثرگذار در بروز این شرایط عنوان کرد. دراین راستا اگر به فروشگاه‌های موتورسیکلت در سطح شهر مراجعه کنید، خواهید دید که تعداد قابل‌توجهی از موتورسیکلت‌ها، چه به‌صورت صفرکیلومتر، چه غیر صفر کیلومتر فاقد پوشش بیمه‌نامه شخص ثالث هستند  که در زمان نقل‌وانتقال، در صورت لزوم ارائه بیمه‌نامه در دفترخانه رسمی، بیمه‌نامه شخص ثالث خریداری می‌شود. مطلب مهم این است که تعداد قابل توجهی از دارندگان موتورسیکلت از لحاظ اقتصادی از اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه به شمار می‌آیند که از موتورسیکلت برای تردد یا جابه‌جایی مسافر استفاده می‌کنند و به عبارتی از این طریق امرار معاش می‌کنند. پایین بودن قدرت خرید این افراد سبب شده تا خرید بیمه‌نامه شخص ثالث جایگاه چندانی در سبد خریدشان نداشته باشد و تمایل چندانی برای خرید این بیمه‌نامه از خود نشان ندهند.

البته در این بین نباید از این موضوع غافل شد که در جامعه ما در تمامی‌این سال‌ها، آن‌طور که به موضوع اهمیت تهیه بیمه‌نامه شخص ثالث در اتومبیل تاکید شده، در رابطه با خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است. این شرایط سبب شده ضریب نفوذ بیمه در بخش بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت، همپای اتومبیل پیش نرود و در نهایت راکبان این وسیله نقلیه بدون توجه به عواقب ناشی از ترددشان در سطح شهر، در صورت بروز تصادفات احتمالی و صدمات راکب یا شخص ثالث، مشکلات و گرفتاری‌های زیادی را برای خود و خانواده‌شان به وجود آورند و در نهایت تاثیر منفی آن در جامعه احساس شود.

اما برای رفع این مشکل و دغدغه، صنعت بیمه تلاش کرده با برخی اقدامات، این چالش را تاحدی رفع و گامی ‌در جهت بهبود این وضعیت بردارد.

از آنجا که متوسط حق بیمه پرداختی برای بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت بدون لحاظ کردن تخفیفات یا جریمه، کمتر از ۵۰۰هزار تومان است و در صورت داشتن تخفیفات سوابق بیمه‌ای، تا ۷۰درصد مبلغ مذکور می‌تواند مشمول تخفیف شود، با این حال بیمه مرکزی مدتی است در تلاش است با ارائه طرح‌های بخشودگی جرایم، در راستای حمایت و تشویق دارندگان موتورسیکلت فاقد پوشش بیمه‌نامه، اقدام کند و شرایط خرید بیمه‌نامه شخص ثالث را از این طریق تسهیل ببخشد.

در واقع براساس این طرح بیمه مرکزی، دارندگان موتورسیکلت می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و بدون پرداخت جریمه دیرکرد و با پرداخت حق بیمه اصلی، بیمه‌نامه شخص ثالث تهیه کنند. آخرین طرح مذکور از تاریخ اول تیرماه ۹۹ تا ۳۱ شهریور ۹۹ در حال اجرا است که پیشنهاد می‌شود دارندگان موتورسیکلت از این فرصت استفاده کنند و نسبت به اخذ بیمه‌نامه شخص ثالث بدون جریمه دیرکرد اقدام کنند.

طرح بخشودگی جرایم، طرح کامل حمایتی و مناسب برای دارندگان موتورسیکلت است که با زمینه‌سازی مناسب و ایجاد انگیزه می‌تواند مفید واقع شود. بی‌تردید در کنار این اقدام، اگرحمایت همزمان و موازی از سوی سایر ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط از جمله راهنمایی و رانندگی با این طرح انجام گیرد و پیگیری، کنترل و شناسایی موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه از سوی این نهاد انجام شود، می‌توان امیدوار بود با هدایت آنها برای اخذ بیمه‌نامه شخص ثالث، در نهایت شاهد کاهش آمار موتورسیکلت‌های فاقد پوشش بیمه‌نامه در کشور باشیم.

در این راستا شرکت بیمه تعاون هم با داشتن رتبه یک توانگری مالی در صنعت بیمه، در تمامی ‌رشته‌های بیمه‌ای از جمله بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت تلاش کرده دراین مسیر گام‌های موثری بردارد. از این رو با اطلاع‌رسانی مناسب به بیمه‌گذاران خود درخصوص بهره‌مندی از طرح بخشودگی جرایم بیمه‌نامه شخص ثالث در موتورسیکلت و ماشین‌آلات کشاورزی و در شعب این شرکت در سراسر کشور اقدام کرده و همچنین با انعقاد قرارداد با دو شرکت ارزیاب خسارت مالی بیمه‌های اتومبیل امکان ارائه خدمات سیار ارزیابی خسارت مالی بیمه‌های اتومبیل را برای تمامی ‌بیمه‌گذاران و زیان‌دیدگان فراهم آورده است. با اقدامات در دستور کار، این شرکت امیدوار است بتواند گامی ‌در جهت افزایش تعداد بیمه‌شدگان بیمه شخص ثالث موتورسیکلت بردارد و ریسک موجود در این بخش را تا حدی کاهش دهد.