چهارده شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر کشور در استان هرمزگان قرار گرفته‌اند. از جمله شرکت‌های برجسته در این استان می‌توان به شرکت فولاد هرمزگان جنوب اشاره کرد که در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران جای گرفته است. در حال حاضر این شرکت رتبه ۴۶ را در بین شرکت‌های بزرگ ایران دارد و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های فولاد هرمزگان، رتبه این شرکت در سال‌های آتی ارتقا یابد. از اواخر سال ۱۳۹۵ شرکت فولاد هرمزگان جنوب با رویکرد مدیریتی جدید، برنامه توسعه همه‌جانبه را تدوین و آغاز کرد و با تهیه نقشه استراتژیک و با هدف‌گذاری خروج از زیان انباشته و دستیابی به سودآوری پایدار، همواره به دنبال بهبود مستمر بوده است.

این شرکت در زمینه سودآوری و تثبیت آن و همچنین در زمینه عملیاتی، پیشرفت قابل توجهی داشته و یکی از پایه‌های اصلی سودآوری را مدیریت هزینه در نظر گرفته تا در شرایط بحرانی بتواند به سود قابل قبولی برسد. فولاد هرمزگان  قریب به چهار سال بهترین عملکرد در زمینه بهای تمام‌شده را در بین شرکت‌های فولادساز هم‌تراز خود داشته و این مساله به عنوان یک هدف استراتژیک در دستور کار شرکت قرار گرفته است. این شرکت توانسته است میزان فروش محصولات ویژه و خاص مورد استفاده در صنایع تولید مخازن تحت فشار، کپسول گاز مایع، سازه‌های پراستحکام و قطعات ماشین‌آلات را در بازارهای داخلی و بین‌المللی به میزان 78 هزار و 652 تن برساند. در راستای اقدامات صورت‌گرفته در زمینه فروش، بازارهای جدید صادراتی در مناطق چین و شمال آفریقا توسعه یافتند. 

در سال 1398 شرکت فولاد هرمزگان مجموعه اقداماتی را به منظور آغاز به کار پروژه‌های افزایش ظرفیت فولادسازی از 5/ 1 میلیون تن به 2 میلیون تن و احداث کارخانه نورد ورق عریض در دستور کار خود قرار داد. افزایش تولید فولادسازی از طریق نصب لنس‌های تزریق اکسیژن، گرافیت و آهک، افزایش نرخ شارژ مواد به کور‌ه‌های قو‌س‌الکتریکی، تهیه و تدوین اسناد قراردادی پروژه‌های تصفیه‌خانه احیا، نصب سولفورزدا در واحد احیا و را‌ه‌اندازی سیستم اطلاعاتی مدیریت بودجه خرید از دیگر دستاوردهای این شرکت در زمینه تکنولوژی بوده است.