به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از وب‌سایت آلومینیوم اینسایدر، بر اساس اعلام این شرکت، بررسی‌های اخیر نشان از آن دارند که عملیات در این معدن به احتمال فراوان سودی را در آینده نزدیک نصیب ریو تینتو نخواهد کرد و دلیل اصلی آن نیز هزینه بالای انرژی و وضعیت کلی بازار جهانی آلومینیوم است. سال گذشته، زیان این معدن برای ریو تینتو در حدود ۳۰ میلیون دلار بوده و این شرکت تصریح کرده است با توجه به بالاترین نرخ انرژی در نیوزیلند و پیش‌بینی‌های ناامیدکننده از بازار جهانی آلومینیوم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، قصد کاهش تولید این معدن و تعطیلی آن ظرف ۱۴ ماه آتی را دارد. به‌علاوه ریو تینتو به شرکتی که برق و انرژی آن را تامین می‌کند اعلام کرده است تمایلی به تمدید قراردادش که در آگوست سال آتی به اتمام می‌رسد، ندارد. 

در بیانیه این شرکت آمده است: «ما متوجه هستیم که این تصمیم می‌تواند پیامدهایی را برای کارکنان، جامعه محلی و مشتریان ما داشته باشد. این تصمیمی نیست که بخواهیم آن را بدون در نظر گرفتن ملاحظات لازم انجام دهیم. باعث تاسف است که نتوانستیم راه‌حل بهتری را با شرکای خود برای تامین برق مورد نیاز ایجاد کنیم و این معدن را از نظر مالی به سودآوری بازگردانیم. از این رو ما قرارداد تامین برق را پس از اتمام آن تمدید نمی‌کنیم و در نهایت این معدن را تعطیل خواهیم کرد.»

این شرکت همچنین یادآور شد که متعهد به همکاری با شرکای خود برای برنامه‌ریزی نحوه تعطیلی این معدن است و هر آنچه در توان دارد به کار خواهد بست تا بتواند با کمترین زیان به کارکنان و جامعه محلی این کار را به اتمام برساند. در معدن نیوزیلند ریو تینتو، حدود ۲هزار و ۶۰۰ نفر مشغول به کار هستند.