خودکفایی در تولید 400 محصول غذایی

این شرکت در ۶۰ سال فعالیت تولید بی‌وقفه دلار ۷۵ تا ۲۲۰ هزار ریالی را به خود دیده  و در تمام ‌روزهای تلخ و شیرین، همراه با تمام فرازوفرودهای ایران، بدون حتی یک روز تعطیلی  با ۷ هزار نیروی انسانی به کار مشغول بوده است. در حال حاضر گروه صنعتی مینو ۱۸ شرکت دارد که از این تعداد ۶ شرکت آن‌ بورسی هستند و بنا به گزارش رسمی سالانه‌ سازمان مدیریت صنعتی ایران، سه شرکت از گروه صنعتی مینو در ردیف ۱۰۰ غول بزرگ صنعتی ایران قرار دارند.

شاید عموم مردم ایران گروه صنعتی مینو را صرفا با خوشمزه‌های نوستالژیکی بشناسد؛ اما مجموعه‌ای از تولید داروهای کمیاب و انحصاری در کشور تا اجرای پروژه‌های راهسازی، عمرانی، سدسازی و کارخانه‌ تمام مدرن آرد و سیلوهای نگهداری گندم و کارخانه روغن را بر عهده دارد و این روزها و در شرایطی که بیشتر شرکت‌های تولیدی ایران با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند در حال تکمیل زنجیره تامین و رسیدن به خودکفایی در تامین مواد اولیه است و طی ۶ ماه گذشته کارخانه بزرگ تولید روغن در شهرستان بهشهر استان مازندران را با نام مینو کاسپین و کارخانه مینو قند فسا به‌عنوان با قدمت ترین کارخانه تولید شکر ایران که ۷ درصد از نیاز کشور به شکر را تامین می‌کند خریداری کرده است و در مرداد امسال کارخانه استحصال دانه‌ کاکائو برای تولید و فرآوری پودر و کره کاکائو را افتتاح خواهد کرد و همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کارخانه کارتن‌سازی تندیس مینو را به بهره‌برداری خواهد رساند تا با این اقدامات صورت گرفته برای تولید بیش از ۴۰۰ محصول غذایی بیش از ۹۵درصد از نیاز خود به مواد اولیه را به خودکفایی برساند و صرفا در زمینه تولید آدامس بدون قند متکی به خارج از گروه صنعتی مینو باشد و عملا زنجیره‌ تامین مواد اولیه را در تولید صنایع غذایی به‌استثنای آدامس تکمیل کند.

 راز ماندگاری ۶۰ ساله‌ گروه صنعتی مینو

مدیرعامل گروه صنعتی مینو در این خصوص به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ما در گروه صنعتی مینو استانداردها و فرمولاسیون‌های خاصی داریم و از هر ماده‌ اولیه‌ای برای تولید محصول استفاده نمی‌کنیم. به همین خاطر است که همچنان به گواه بسیاری از مصرف‌کنندگان طعم و مزه‌ بسیاری از محصولات تولیدی گروه صنعتی مینو همان طعم و مزه ماندگار همیشگی است و به همین دلیل است که سهم بازار این مجموعه صنعتی باگذشت سال‌ها فعالیت و رشد تصاعدی نسبت به رقبا همچنان سهم تعیین‌کننده‌ای است.

علیرضا عباسیانفر در ادامه می‌افزاید: گروه صنعتی مینو دارای بزرگ‌ترین شبکه‌ پخش و فروش مویرگی محصولات غذایی و دارویی کشور است و نه‌تنها بالغ‌بر ۴۰۰ محصول غذایی و ۲۰۰ محصول دارویی، آرایشی و بهداشتی این گروه را توزیع می‌کند؛ بلکه بالغ‌ بر ۲ هزار محصول دیگر صنایع کشور را هم وارد بازار مصرف کرده است و در این خصوص فروش تضمینی داریم.

به گفته وی روزانه صدها تن محصول توسط گروه صنعتی مینو تولید و از طریق شرکت قاسم ایران روانه‌ بازار مصرف می‌شود. در همین زمینه شاید بیان این نکته ضروری است که قیمت‌گذاری منصفانه با در نظر گرفتن حفظ و ارتقای کیفیت محصولات خط قرمز گروه صنعتی مینو است.

عباسیانفر می‌گوید: از سوی دیگر گروه صنعتی مینو، دانشگاه صنعت شیرینی و شکلات ایران است و تجربیات نیروی انسانی آن به‌واسطه انتقال دانش بین نسلی صورت گرفته و برگزاری دوره‌های آموزشی به‌روز داخلی و خارجی جزو برنامه‌های اصلی این گروه است؛ و به جرات می‌توان گفت بازنشستگان این صنعت که بعد از ۳۰ سال خدمت از مجموعه خداحافظی می‌کنند از مفاخر صنایع دیگر هستند.

 بی‌نیازی در تامین مواد اولیه

مدیرعامل گروه صنعتی مینو بابیان اینکه بین کیفیت محصول و مواد اولیه‌ مرغوب رابطه مهم و حیاتی وجود دارد و هر چه کیفیت مواد اولیه بالاتر باشد به همان اندازه مرغوبیت کالای تولیدی بالا و بالاتر می‌رود. خاطرنشان می‌کند: در گروه صنعتی مینو به خاطر اینکه بسیاری از محصولات تولیدی حاصل تحقیق و توسعه واحدهای R&D است دارای فرمولاسیون خاص هستیم که در آن نوع ترکیبات مواد اولیه و اجزای تشکیل‌دهنده هرکدام از آنها تعیین ‌شده است. به‌طور مثال برای محصولی مانند ساقه طلایی که امروزه نه‌تنها لیدر بازار بیسکویت‌های دایجستیو ایران است، بلکه به گواه آمارهای منتشرشده در مراجع رسمی صاحب‌ سهم کلیدی در صنعت بیسکویت کشور است از مواد اولیه‌ تشکیل‌دهنده خاصی بهره می‌بریم اگرچه عنصر اصلی این محصول روغن، آرد و شکر است، اما برای هرکدام یک فرمول خاص را تعریف کرده‌ایم.

شاید شهروندان اطلاع نداشته باشند که ساقه طلایی در دمای ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد با حرارت غیرمستقیم و فرهای ۷۰ متری و سرعت تعریف‌ شده حرکت نقاله پخت می‌شود؛ اگر محاسبات فنی، مواد اولیه و دقت عمل به هم بریزد، بی‌تردید کیفیت محصول نهایی دچار آسیب خواهد شد. ازاین‌رو با دقت و وسواس خاصی در تامین مواد اولیه، نحوه‌ پخت، بسته‌بندی، نگهداری و حتی حمل‌ونقل و انبارداری محصول تا عرضه به فروشگاه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

عباسیانفر در ادامه می‌افزاید: در جریان افزایش قیمت ارز و تاثیر بسیار سهمگینی که برافزایش نهادهای اولیه داشت گروه صنعتی مینو مانند بسیاری از شرکت‌های تولید با چالش تامین مواد اولیه روبه‌رو بود اگر در سال‌های گذشته مواد اولیه را با وسواس خاصی تهیه می‌کردیم در دو سال گذشته به دست آوردن این مواد به‌خودی‌خود چالش بود. جدای از این مبحث وجود استانداردهای متعدد داخلی و نوسانات بی‌وقفه‌ اقتصاد قدرت انتخاب را مانند تمام شرکت‌های تولیدی کشور از گروه صنعتی مینو گرفته است. ازاین‌رو ما در جهت صیانت از برند مینو که تمام اعتبار آن به خاطر کیفیت و قیمت‌گذاری قابل‌رقابت است تصمیم گرفتیم در یک حرکت  بنیادی زنجیره‌ تامین مواد اولیه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکمیل کنیم.

 اقدامات گروه صنعتی مینو در مسیر خودکفایی مواد اولیه

به گفته‌ عباسیانفر آرد از بنیادی‌ترین مواد اولیه تولید شرکت‌های صنایع‌غذایی است. گروه صنعتی مینو در گذشته سیلوهای نگهداری گندم و کارخانه تمام مکانیزه‌ آرد را در شهرستان خرمدره استان زنجان داشت و هم‌اکنون در زمینه‌ تامین آرد موردنیاز شرکت‌های تولیدی گروه به خودکفایی رسیده‌ایم و با انتخاب بهترین گندم‌های مزارع کشور و بر اساس فرمولاسیون‌های مدنظر برای هر محصول آرد موردنیاز شرکت‌های تولید گروه را تامین می‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: حال تمرکز خود را برای خریداری کارخانه روغن گذاشتیم و کارخانه روغنی را با ظرفیت تولید روزانه ۴۰۰ تن روغن در شهرستان بهشهر استان مازندران خریداری کرده‌ایم. این کارخانه در حال حاضر به‌صورت سه نوبت در حال تولید روغن موردنیاز گروه صنعتی مینو است و به‌زودی در کنار روغن صنعتی، انواع روغن موردنیاز خانوار را هم تولید و روانه بازار خواهد کرد.

وی می‌گوید: سومین خرید اساسی گروه صنعتی مینو، کارخانه قند فسا با مساحتی حدود ۱۹ هکتار عرصه کارخانه و ۲۱۳ هکتار مزارع و باغ در شهرستان فسا است. این کارخانه ۷ درصد از نیاز کشور به شکر را تامین می‌کند و با این کار عملا نه‌تنها نیاز گروه صنعتی مینو به شکر به‌طور کامل تامین می‌شود، بلکه بخش قابل‌توجهی از نیاز داخلی کشور را نیز پاسخ می‌دهد.

مساله تعیین‌کننده دیگر در شرکت‌های تولیدی با ظرفیت بالا، مساله بسته‌بندی کارتن و مقوا است؛ گروه صنعتی مینو در حال حاضر روزانه بالغ ‌بر صدهاتن محصول تولید می‌کند و باعرضه محصولات روغن، قند و شکر به بازار این عدد بیشتر هم خواهد شد. به‌منظور پاسخ دادن به این نیاز مهم و کلیدی اقدامات خوبی صورت گرفته است و در نظر داریم تا پایان سال کارخانه تندیس مینو را با هدف تامین نیاز گروه صنعتی مینو به بسته‌بندی و کارتن افتتاح کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی مینو اعلام می‌کند: در حال حاضر ساختمان کارخانه استحصال دانه کاکائو با تولید انواع مشتقات کاکائویی به پایان رسیده و تمام ماشین‌آلات و تجهیزات این کارخانه نصب و در آستانه‌ افتتاح و بهره‌برداری است؛ و به‌محض ترخیص دانه کاکائو از گمرک این کارخانه هم در مراسمی افتتاح خواهد شد. این کارخانه نه‌تنها تمام نیاز گروه به مشتقات کاکائویی را تامین خواهد کرد، بلکه نسبت به عرضه این ماده اولیه اساسی در محصولات شکلاتی و کاکائویی به دیگر رقبا و صنایع غذایی گام برخواهد داشت. البته در کنار این اقدامات اساسی ما در بحث نوسازی و بهسازی خطوط هم دو خط جدید تولید بیسکویت، خط جدید تافی، چند خط روباتیک بسته‌بندی خط جدید کیک را هم خریداری کرده‌ایم که به افزایش ظرفیت تولید و تنوع محصول کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۰ درصد از نیاز شرکت‌های تولیدی گروه صنعتی مینو به مواد اولیه را در داخل خود گروه تامین کنیم، می‌افزاید: گروه صنعتی مینو ذخیره بسیار خوبی از مواد اولیه دارد و در پایان سال ۹۸ نسبت به پایان سال ۹۷ ذخیره این گروه ۶۰ درصد افزایش داشته است و این عدد نسبت به سال ۹۶ بالغ ‌بر ۴۰۰ درصد است و ما در طول این دو سال ذخایر خود را به دلیل شرایط خاص کشور به شکل مطلوبی مدیریت کردیم و با شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم و افزایش‌های بسیاری که در نرخ مواد اولیه صورت گرفته است توانسته‌ایم در این حوزه ذخایر خوبی از سال گذشته داشته باشیم.

 از داروسازی تا ساخت‌وساز

مدیرعامل گروه صنعتی مینو در ادامه می‌گوید: شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی مینو که بیش از نیم‌قرن فعالیت مستمر را در کارنامه‌ خود دارد، یکی از شرکت‌های موفق گروه صنعتی مینو است. میزان سود این شرکت در پایان سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ نسبت به پایان سال مالی ۱۳۹۷ بالغ‌بر ۱۰۰ درصد و نسبت به سال ۹۶ بالغ‌بر ۲ هزار درصد افزایش داشته است. این شرکت ۲۰ دارو را به‌صورت انحصاری در کشور تولید می‌کند. از طرف دیگر قرص‌های جوشان تولید این شرکت استانداردهای بین‌المللی از کانادا و مجوز صادرات به کشورهای اروپایی و آمریکایی را دارند.

نکته‌ دیگر در ارتباط با این شرکت داشتن خطوط تولید داروهای ژلاتینی است که به جرات می‌توان گفت خطوط تولید داروهای ژلاتینی مینو تولید کمپانی‌های آمریکایی است و حدودا ۱۵ سال پیش وارد کشور شده‌اند و خطوط به‌روزی هستند. این گروه در سال گذشته سرمایه‌گذاری چشمگیری را در حوزه آرایشی و بهداشتی انجام داد که با حضور شانه‌ساز، معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت خطوط جدید آرایشی و بهداشتی ما که مطابق با استانداردهای GMP ساخته ‌شده‌اند به بهره‌برداری رسید و به‌زودی خبرهای مطلوبی در ارتباط با محصولات این حوزه که از تجارت‌های بسیار پرسود با گردش مالی بالاست به اطلاع خواهد رسید.

به گفته عباسیانفر شرکت رسا ازجمله شرکت‌های گروه صنعتی مینو است که در زمینه ساخت‌وساز ابنیه، راهسازی، سدسازی و ساخت‌وسازهای صنعتی فعالیت می‌کند. در حال حاضر این شرکت تمامی پروژه‌های صنعتی گروه صنعتی مینو را عملیاتی می‌کند و همین موضوع باعث شده که در جریان طرح‌های توسعه‌ای که با قوت و شدت در گروه مینو در حال انجام است از این شرکت بهره بگیریم. این شرکت به دلیل داشتن تجهیزات و ماشین‌آلاتی همچون پاورکرین، بیلبکو، جرثقیل، بچینگ، باب کت و... نه‌تنها باعث گردش مالی در داخل خود گروه می‌شود، بلکه باعث کاهش هزینه‌های اجرای پروژه‌ها نیز می‌شود.

وی در نهایت می‌گوید: این شرکت در حال حاضر اجرای طرح ملی مسکن در استان‌های مختلف کشور، پروژه‌های مسکونی ـ تجاری ۲۰ هزار متری پیامبر اعظم قم، ۷۹ واحدی فردیس، برج مسکونی ـ تجاری ۱۳ طبقه‌ای ارومیه و چندین پروژه‌ مسکونی دیگر را در دستور احداث و اجرا دارد. همچنین از اقدامات این شرکت می‌توان به راهسازی قطعاتی از آزادراه قم ـ گرمسار، سد خاکی بندرعباس و بیمارستان‌الزهرا قشم اشاره کرد.

p29 (1) copy