با این وجود باید توجه کرد که محصولات بی‌کیفیتی با عنوان آجر نسوز در بازار وجود دارند که با وجود شبیه بودن به این آجرها، فاقد مشخصات فنی و استانداردهای لازم هستند. به طور مثال روش ساخت این آجرهای نامرغوب در بعضی از کارخانه‌ها به این شکل است که به‌خاطر نوسانات حرارتی در بخش‌های مختلف کوره، محصول با اختلاف رنگ شدید مواجه می‌شود و عیوبی مانند تلورانس ابعادی، خوب پخته نشدن، تاب پیدا کردن و ریزش در لبه‌ها مشهود است.

 کرونا آسیبی به کسب و کار ما نزد

امیرحسین اعتضادی، مدیر فروش شرکت آجرنما چین با بیان اینکه  شرکت ما با ۵۰ سال سابقه فعالیت، ۵۰۰ نوع محصول آجری تولید می‌کند، به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: واقعیت این است که قیمت نهاده‌های تولید و حمل‌ونقل روز‌به‌روز در حال افزایش است و از طرفی کرونا هم شرایط را بر بخش تولید سخت‌تر کرده است. با این وجود به واسطه اینکه ما یک برند بین‌المللی هستیم، با اتخاذ تدابیر لازم به شکلی عمل کرده‌ایم که خللی در سفارش‌ها و میزان تولید ما وارد نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۲۰ نمایندگی فروش فعال در سراسر کشور داریم، می‌افزاید: به منظور حاکم شدن رویه قیمتی موردنظر، ضمن اینکه نمایندگی‌های ما باید از تخصص و تجربه لازم برخوردار باشند، ملزم هستند که محصولات را با قیمت مصوب شرکت آجر نما چین و در محدوده تعیین شده بفروشند. این نمایندگی‌ها تحت نظارت ما قرار دارند و با تخطی‌کنندگان برخورد می‌شود. به طور مثال چنانچه کسی در حریم سایرین اقدام به فروش محصولات کند، بخشی از سود را باید به نمایندگی شهر مربوطه پرداخت کند.

 استفاده از بانوان در رنگ‌شناسی

اعتضادی خاطرنشان می‌کند: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده آجرنما چین تبدیل به یک برند بین‌المللی شود، کنترل کیفی در تمامی‌مراحل تولید اعم از مواد اولیه، فرآوری، پرسینگ، خشک‌کردن، پخت و بسته‌بندی است. جالب است بدانید برای اینکه رنگ‌های مدنظر کاملا منطبق بر سلیقه مشتریان تولید شود، از بانوان متخصص استفاده کرده‌ایم، چرا که قطعا رنگ‌شناسی و دقت در جزئیات آنها به مراتب از آقایان قوی‌تر است.

مدیر فروش شرکت آجر نما چین تصریح می‌کند: متاسفانه تولیدکننده‌هایی در بازار حضور دارند که با عدم رعایت استانداردها و دستورالعمل‌ها، مشتریان را به دردسر می‌اندازند. جا دارد همین جا از فرصت استفاده کنم و از مشتریان بخواهم که حتما از تولید کننده گواهی کیفیت بخواهید. البته انجمن صنفی آجر نسوز هم این موضوعات را زیر نظر دارد و با متخلفان برخورد می‌کند.

اعتضادی با اشاره به اینکه مدیریت شرکت آجر نما چین با برنامه‌ریزی درست هیچ گاه به دنبال اخذ تسهیلات بانکی نبود، می‌گوید: با توجه به مشکلات اقتصادی مشتریان، مدیریت شرکت تصمیم گرفته تخفیف‌هایی را برای برخی محصولات در نظر بگیرد تا سازنده و تولیدکننده دلگرم شود.

وی خاطرنشان می‌کند: ما در زمینه تولید این محصول در سطح دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن داریم؛ چرا که کشور ما از نظر منابع معدنی بسیار غنی است و حدود ۷ هزار معدن مناسب برای تولید آجر نسوز شناسایی شده است. در سطح اروپا آلمان در زمینه تولید آجر نسوز فعالیت می‌کند، اما بر خلاف آجر‌های شرکت ما که رنگ طبیعی دارند، آنها از رنگ‌های مصنوعی در تولید آجر نسوز استفاده می‌کنند.

 مزیت آجر نسوز نسبت به نمای سنگی

این مقام مسوول شرکت آجر نما چین در ادامه به مهم‌ترین مزیت‌های محصولات شرکت اشاره می‌کند و می‌افزاید: آجر نسوز استاندارد علاوه بر سبک سازی نما و مقاومت بسیار بالا، تا ۳۵ درصد مصرف انرژی را در ساختمان کاهش می‌دهد و از طرفی منطبق بر فرهنگ ایرانی – اسلامی ‌است. در همین حال آجر نسوز بر خلاف سنگ به دلیل جذب و چسبندگی بیشتر، مساله سقوط را بدون نیاز به اسکوپ مرتفع می‌کند.

 صادرات به کشورهای گرمسیر و سردسیر

مدیر فروش شرکت آجر نما چین با بیان اینکه بر خلاف آجر سنتی برای تولید آجر نسوز از خاک استفاده نمی‌شود، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه قرن‌ها برای تولید یک‌سانتی‌متر خاک قابل کشاورزی زمان‌نیاز است، مواد اولیه تولید این آجر بر پایه سنگ است و از طرفی با تمام شرایط آب و هوایی منطبق است. همچنان که آجر‌های نسوز شرکت ما در سرما و گرمای بالا و کشورهایی همچون روسیه، آذربایجان، استرالیا، عراق، عربستان و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی در خصوص مساله شوره‌زدگی برخی از آجرهای نسوز می‌گوید: قطعا چنانچه تولید و پخت آجر براساس استاندارد انجام شود، شوره‌زدگی اتفاق نمی‌افتد. ذکر این نکته هم ضروری است که سازندگان برای ساختمان‌های نمای آجری باید از سیمان تیپ ۲ و ۵ که ضدسولفات است، استفاده کنند. در مواردی هم که استادکاران به دلیل عدم تخصص در اجرا باعث شوره‌زدن آجر می‌شوند، این مشکل توسط شرکت ما با استفاده از مواد نانویی که ۳ تا ۵ میلی‌متر به آجر نفوذ می‌کند، به راحتی قابل رفع است.

اعتضادی با بیان اینکه بر اساس ذائقه معماران اقدام به تولید آجر نسوز در طرح‌ها، ابعاد و رنگ‌های مختلف می‌کنیم، خاطرنشان می‌کند: علاوه بر تولید آجر‌های سنتی و مدرن، معاونت آموزشی شرکت توانسته به معماران و سازندگان آموزش‌های لازم را ارائه کند.