کاهش دغدغه  مالی بیمه‌گذاران با «مهر دانا»

به هرحال از آنجا که مبلغ حق بیمه در شرایط فعلی اقتصادیک دغدغه مهم برای خرید بیمه تلقی می‌شود، برای کاهش این معضل بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای همواره تلاش کرده‌اند تا با اعمال سیاست‌های تشویقی و ارائه طرح‌ها و خدمات مختلف، گامی‌برای ترغیب افرادجامعه به ویژه دارندگان خودرو و موتورسیکلت‌های فاقد پوشش بیمه‌ای بردارند. 

در این میان، شرکت بیمه دانا با همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با هدف افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور و رفع نیاز بیمه‌ای افراد جامعه، در بیش از یک سال گذشته، تلاش کرده در قالب طرح مهم بیمه دانا، گامی ‌برای کاهش دغدغه مالی بیمه گذاران  بردارد که به گفته مدیرعامل بیمه دانا، این طرح توانسته دراین مدت از اقبال بسیارخوبی برخوردار شود و بسیاری از افرادی که فاقد پوشش بیمه‌ای بوده‌اند را ترغیب به خرید بیمه نامه کند.

ابراهیم کاردگر با بیان اینکه این اولین طرحی است که با همکاری بانک در حال انجام است، افزود: بیمه دانا با ارائه تسهیلات دراین طرح، خرید و پرداخت حق بیمه‌های بدنه، شخص ثالث، بیمه حوادث انفرادی، بیمه مسوولیت و آتش‌سوزی منازل مسکونی را که در شرایط فعلی اقتصاد دغدغه تلقی می‌شود ‌تسهیل کرده است.

به گفته وی از آنجا که افزایش حق بیمه‌های شخص ثالث ممکن است خرید بیمه‌ها را برای برخی از افراد دشوار کند، ازاین رو اقشارمختلف جامعه می‌توانند با استفاده از وامی‌که در این طرح پرداخت می‌شود، پرداخت حق بیمه را راحت‌تر انجام دهند و اقدام به خرید بیمه‌های ضروری و مورد نیاز خود کنند.

 افزایش سهم بازار از مسیر درست

وی با بیان اینکه  برخی از شرکت‌های بیمه برای اینکه بتوانند سهم بازار بیمه شخص ثالث را حفظ کنند، در نحوه فروش، شیوه‌های نامتعارفی را لحاظ می‌کنند که این موضوع یک رقابت ناسالم را در صنعت بیمه‌ایجاد کرده است، گفت: به عنوان مثال  براساس قانون بیمه شخص ثالث، افراد می‌توانند با پیش پرداخت ۵۰ درصد کل حق بیمه و ۶ قسط، بیمه نامه خریداری کنند، اما این درحالی است که برخی از شرکت‌ها این قانون را رعایت نمی‌کنند و با عدم دریافت پیش پرداخت، بیمه را در ۱۲ قسط می‌فروشند که این موضوع می‌تواند سهم بازار را از شرکت‌های قانونمند بگیرد.

کاردگر افزود: شرکت بیمه دانا برای اینکه بتواند قانون را رعایت کند و سهمش را در این بازار حفظ کند، طرح مهر بیمه دانا را تولید و وارد بازار کرد که افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر فروش و نمایندگی‌های شرکت بیمه دانا، اقدام به خرید بیمه‌نامه‌های ضروری با شرایط آسان کنند.

مدیرعامل بیمه دانا با تاکید براین موضوع که استقبال بسیار خوبی ازاین طرح در این مدت شده است، گفت: از آنجا که این روند می‌تواند به نفع کشور باشد و ایمنی خانواده‌ها را بالا ببرد، در تلاش هستیم که این طرح را توسعه و زمینه گسترش هرچه بیشتر آن را فراهم کنیم. ضمن اینکه اجرای این طرح به نفع شرکت بوده و توانسته از این بابت سهم بیمه دانا را در بازار بیمه‌ای افزایش دهد و قدرت نقدینگی شرکت را بالا ببرد.

وی تصریح کرد: بیمه دانا با ارائه این طرح، ‌از ‌طریق افزایش تعداد ماه‌های پرداخت اقساط، خرید قسطی را برای بیمه‌گذاران شخص ثالث راحت‌تر کرده است؛ همچنین به دلیل آنکه اغلب شرکت‌های بیمه، بیمه‌های مسوولیت و حوادث انفرادی را به صورت  قسطی ارائه نمی‌دهند، این طرح امکان خرید این بیمه‌ها را به صورت قسطی نیز فراهم کرده است. 

 تسهیل شرایط خرید بیمه‌نامه‌ها

به گفته این مسوول بیمه‌ای، با اجرای این طرح اتفاق خوبی در اقتصاد کشور رخ داد، به طوری که  اقشار مختلف مردم توانستند از تسهیلات مالی ۱۲ ماهه مهردانا بدون سود، کارمزد و مراجعه به بانک، برای تامین نیازهای بیمه‌ای خود استفاده کنند. وی با بیان اینکه این طرح برای بیمه‌ بدنه، بیمه شخص ثالث، بیمه حوادث انفرادی، بیمه مسوولیت و آتش‌سوزی منازل مسکونی عرضه می‌شود، اظهار کرد: از آنجا که وام پرداختی به طورمستقیم به بیمه‌گذار اعطا نمی‌شود، از این رو فرد برای استفاده از این طرح نیاز به مراجعه حضوری به بانک ندارد و حق بیمه‌های او تا سقف پرداختی از طرف بانک به شرکت بیمه پرداخت می‌شود.  

کاردگر با بیان اینکه افراد با مراجعه به نمایندگی‌ها و شبکه‌های فروش بیمه دانا می‌توانند درخواست خود را برای خرید این طرح ارائه کنند، افزود: پس از درخواست مشتری، استعلام‌های لازم از بانک اخذ می‌شود که در صورت صلاحیت و اهلیت فرد، پوشش بیمه‌ای مورد نیاز ارائه می‌شود. با توجه به مشکلات اقتصادی و بالا بودن نرخ حق بیمه‌های شخص ثالث، این دغدغه ایجاد شده است که برخی دارندگان خودرو و موتورسیکلت از خرید بیمه‌نامه اجباری شخص ثالث سرباز می‌زنند که با وجود آمارهای نگران‌کننده‌ای که همچنان وجود دارد، اما طرح مهر دانا توانسته یک گام مثبت جهت افزایش تعداد افراد تحت پوشش بیمه بردارد.

 حمایت خوب از اقشار مختلف جامعه

مدیرعامل بیمه دانا ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که برای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث در طرح مهر دانا مراجعه می‌کنند، افرادی هستند که خودرو یا موتورسیکلت آنها فاقد پوشش بیمه‌نامه بوده است وبه نظر می‌رسد این طرح توانسته حمایت خوبی از اقشار مختلف جامعه داشته باشد و مزایای زیادی را شامل این افراد کند.

وی در ادامه به برخی از مزایای این طرح اشاره کرد و یادآور شد: اقساط  ۱۲ ماهه و بدون پیش پرداخت، عدم نیاز به ضامن، پرداخت وام بدون سود و کارمزد، عدم نیاز به مراجعه حضوری به بانک از مزایای مهم این طرح است. به گفته وی، بهره‌مندی از ۱۰ درصد تخفیف نقدی در بیمه بدنه قسطی  از دیگر مزایای مهم این طرح به شمار می‌آید؛ همچنین  به دلیل آنکه که در شرکت‌های بیمه هنگام صدور بیمه‌نامه اقساطی، این تخفیف از بین می‌رود، بنابرین با استفاده از این طرح افراد می‌توانند به شکل قسطی، بیمه‌نامه بدنه را با قیمتی پایین‌تر خریداری کنند.

کارگرد در ادامه تاکید کرد: علاوه براین بیمه‌گذارانی که اقدام به خرید بیمه شخص ثالث قسطی یا خرید بیمه بدنه قسطی می‌کنند، هر زمان که دچار حادثه شوند، این شرکت تمامی‌خسارت را به صورت کامل پرداخت می‌کند و هیچ‌گونه تفاوتی در طرح فروش بیمه اقساطی و فروش بیمه نقدی چه در شخص ثالث و چه در بیمه بدنه و سایر رشته‌های بیمه‌ای در شرکت بیمه دانا وجود ندارد. وی ادامه داد: درحالی که درشرکت‌های بیمه، اگر شما همه اقساط بیمه‌‌‌نامه خود را پرداخت کرده باشید و فقط چند قسط آن باقی مانده باشد، دراین بازه زمانی، اگر دچار حادثه شوید، تا زمانی که آن چند قسط را پرداخت نکنید، بیمه به شما خسارتی پرداخت نمی‌کند. 

 باید متناسب با نیاز جامعه حرکت کرد

مدیرعامل بیمه دانا با بیان اینکه در این طرح دغدغه مالی بیمه‌گذاران را برای خرید بیمه‌، رفع کرده‌ایم، افزود: مشکلات مالی از جمله عوامل مهمی‌ هستند که باعث می‌شوند، تمایل به خرید بیمه در کشور کم شود. مردم به دلیل مشکلات مالی و کاهش قدرت خرید، بیمه را جزو آخرین اولویت در فهرست خریدشان قرار داده‌اند که برای رفع این دغدغه نیاز است، شرکت‌های بیمه با ارائه طرح‌های مناسب، باعث تشویق افراد برای خرید بیمه‌نامه شوند که شرکت بیمه دانا با اجرای طرح مهر، گامی‌ در این جهت برداشته که اقبال مردم برای استفاده از این طرح خود نشان از موفقیت آن دارد. کاردگر با بیان اینکه برای توسعه شاخص بیمه در کشور، ریسک را باید بیمه کرد که در این راستا نیاز است شرکت‌های بیمه به بخش‌ها و زیربخش‌های اقتصادی  ورود کنند افزود: شرکت‌های بیمه باید ریسک‌های موجود در بخش‌های مختلف را شناسایی و آن را تحت پوشش قرار دهند. به عبارتی اگر متناسب با این نیاز، بیمه‌نامه وجود دارد که باید در راستای توسعه آن گام برداشته شود و اگرهم نیاز به ارائه طرح‌های جدید بیمه‌ای است که باید خدمات و طرح‌های نوینی  ارائه شود تا صنعت بیمه متناسب با نیاز جامعه حرکت کند و زمینه رشد ضریب نفوذ بیمه را فراهم کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در رشد فروش محصولات بیمه‌ای، قیمت نقش مهمی ‌دارد گفت: از آنجا که میزان تقاضا با نرخ حق بیمه‌ها رابطه معناداری دارد، از این رو با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور، اگر قیمت محصول بالا باشد، در نهایت فرد، بیمه را به عنوان یک کالای لوکس از سبد خرید حذف می‌کند.

مدیرعامل بیمه دانا معتقد است: در چنین شرایطی لازم است برای اینکه محصولی با نرخ مناسب به بازارعرضه شود، دولت حمایت‌های لازم را ازاین بخش داشته باشد که البته با مشکلات مالی که دولت نیز با آن روبه‌رو است این موضوع کار را تاحدی برای صنعت بیمه سخت کرده است، اما به هرحال می‌توان در همین شرایط هم با برخی اقدامات، اعمال سیاست‌های تشویقی و تخفیفی گامی ‌در جهت تحقق این هدف برداشت.