علی یکه‌فلاح، رئیس هیات مدیره شرکت چکاد صنعت فلاح به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اولین پلت‌فرم ملی تعاون با کمک دانشگاه‌ها و تیم تحقیق و توسعه چند شرکت از جمله  شرکت  ما طراحی شده و قرار است در آینده تبدیل به چند مدل خودروی ساخت داخل شود.

وی که مایل به ارائه اطلاعات بیشتری از این طرح ملی نبود افزود: در حال حاضر نیز محمد کبیری معاونت تعاون وزارت تعاون ، کار و  رفاه اجتماعی  پیگیر این کار است. این خودرو که با زنجیره تامین داخلی با ۶ درصد وابستگی تولید خواهد شد پلت‌فرمی ‌توامان  بنزینی و برقی خواهد بود و احتمالا  دو سال آینده به تولید انبوه می‌رسد.

بررسی‌های دنیای‌اقتصاد نشان می‌دهد کنسرسیومی ‌از بانک توسعه تعاون، بانک رفاه کارگران و چند قطعه‌ساز داخلی  کارخانه تولید این خودرو را احداث خواهند کرد. این پلت‌فرم کاملا داخلی ، با تکیه بر دانش داخلی و تجربیات خارجی ساخته شده و می‌تواند ۱۱مدل خودروی Cuv، Suv، سدان،‌

 هاچ بک، پیکاپ و ... را پوشش دهد. به نظر می‌رسد تحریم خودرویی سبب شد تا سرمایه‌گذاران داخلی هم پیمان شده تا خودرویی با استانداردهای روز دنیا را طراحی کنند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد،  یک سر این رشته به شرکت چکاد صنعت فلاح می‌رسد. شرکتی از بخش تعاون که در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت دارد، از دیرباز در صنعت خودرو فعال بوده است. حاج‌محمد یکه‌فلاح، پدر علی یکه‌فلاح، نمایندگی شماره ۹ ایران ناسیونال یا ایران‌خودروی فعلی را همزمان با تاسیس این کارخانه گرفت. حاج‌محمد یکه‌فلاح، بنیانگذار موسسه سعادت و اتولباشی است و به گفته وی اتولباشی برند هفتاد ساله است که به نام همین خانواده ثبت شده است.

علی یکه‌فلاح در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره سابقه خودرویی خود توضیح داده و گفت: برند سعادت در دهه ۴۰ در خیابان نظام آباد تهران همزمان با تاسیس شرکت ایران ناسیونال با نام تجاری اتولباشی شروع به کار کرد. بعد از آن با اخذ نمایندگی شماره ۹ ایران ناسیونال سابق (ایران خودرو) در خیابان تهران نو سابق (دماوند) در فروش خودروهای صفر کیلومتر مثل پیکان، استیشن، هیلمن، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت و تمام محصولات ایران ناسیونال فعال شد. همچنین خدمات پس از فروش و قطعات یدکی به کل ایران فرستاده می‌شد. بعد از فوت پدر این رشته را  ادامه دادیم، نمایندگی شماره ۹ ایران ناسیونال با ورود خودروهای دوو، به نمایندگی ۱۱۰ کرمان موتور تبدیل شد. در این نمایندگی به فروش سی‌یلو و بعد هم ماتیز پرداختیم.

رئیس هیات‌مدیره شرکت چکاد صنعت فلاح درباره شکل‌گیری این شرکت گفت: پس از مدتی در سال ۷۸ با شرکت کادک کرمان موتور توافقی انجام شد. این توافق جهت تولید بدنه‌های خودروهای دوو سی‌یلو و ماتیز بود. به دلیل ارزبری بالای اتاق خودرو این توافق انجام گرفت. در آن زمان یک تعاونی با اسم چکاد صنعت فلاح را در منطقه محروم ابهر ثبت کردیم. این واحد جهت ساخت بدنه‌های دوو بود. این طرح از زمانی که آغاز شد تا به بهره‌برداری برسد سه سال طول کشید و در نهایت در سال ۸۱ به بهره‌برداری رسید. در سال ۸۱ که این واحد صنعتی به بهره‌برداری رسید اولین تحریم خودرویی ایران توسط آمریکا اعمال شد. با توجه به اینکه شرکت دوو توسط جنرال موتورز خریداری شد، دیگر نتوانستیم به فعالیت خود در زمینه تولید اتاق‌های دوو ادامه دهیم. حتی در آن زمان سقف ماتیز را هم ساختیم، اما به دلیل تحریم نتوانستیم ادامه دهیم. البته من همیشه به افق‌های دورتر نگاه کردم و پرس‌های ۱۵۰۰ تن را وارد کرده و راه‌اندازی کردم. در آن زمان خودروسازها به ما مراجعه کردند و برای تولید بدنه و قطعات خودروهای تولیدی خود با ما عقد قرارداد کردند. حدود ۹۰درصد بدنه خودروی کاروان سایپا را تولید کردیم. خودروی کاروان یک پروژه بزرگ و تجربه خوبی برای چکاد صنعت شد. در طول این سال‌ها بدنه خودروهای تمام خودروسازهای داخلی را ساپورت کردیم. پراید، تیبا، وانت پراید، کوئیک، سمند، دنا، ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، ۲۰۷ و در حال حاضر پروژه K۱۳۲ ایران خودرو و همین طور خودروی شاهین سایپا را تولید می‌کنیم.