اثرات کرونا بر صنعت نفت ماندگار است

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، به نقل از اویل پرایس  بوردن گفت: «این بهبود تقاضا به‌احتمال فراوان با شیب تند رخ نخواهد داد. درحالی‌که تقاضا برای بنزین به دلیل افزایش سفرهای شخصی در حال بهبود است، تقاضا برای انرژی در سطوح کمتر از پیش از کرونا ادامه خواهد داد حتی زمانی که بتوانیم ویروس را پشت سر بگذاریم.»

وی افزود: «آیا این به معنای آن است که تقاضا برای انرژی هرگز بهبود پیدا نخواهد کرد؟ برای این گمانه‌زنی هنوز قدری زود است؛ اما این پاندمی قطعا برای سال‌ها تاثیری ماندگار بر صنعت انرژی خواهد داشت.»

رئیس شل در اواخر ماه آوریل گفته بود که بحران کنونی، بحران ابهام و تردید نسبت به آینده است و این غول نفتی برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم، سود سهام خود را کاهش داد.

او در همان زمان گفت: «ما شاهد از بین رفتن تقاضاهای کلان برای نفت هستیم و حتی نمی‌دانیم که این تقاضاها چه زمانی بازخواهند گشت و اگر این بحران ادامه یابد ما با مشکلاتی در جریان نقدینگی خود مواجه خواهیم بود.»

در بحبوحه شیوع کرونا طی ماه آوریل شل از برنامه خود برای تبدیل‌شدن به یک کسب‌وکار صنعت تولید انرژی با آلایندگی کربنی صفر تا سال ۲۰۵۰ خبر داد تا در این مسیر به غول‌های نفتی دیگری نظیر بریتیش پترولیوم و انی بپیوندد.

فن بوردن در مصاحبه با آی‌اچ‌اس مارکت تاکید کرد که شل قطعا برنامه خود برای بدل شدن به یک کسب‌وکار با آلایندگی صفر اجرایی خواهد کرد و این نهایت نقطه‌ای است که یک شرکت می‌تواند فعالیت‌های خود را با محیط‌زیست هماهنگ سازد.