هرچند فعالان این حوزه از سال ۹۶ از سوی نهاد‌های نظارتی به رسمیت شناخته شدند، اما هنوز بخشی از زیرشاخه‌های فین‌تک‌ مثل پی‌تک‌ها و خدمات پرداخت الکترونیک از سوی نهاد‌های قانون‌گذار، هدایت نشده‌اند و این نهاد‌های نظارتی هنوز نتوانسته‌اند سندی دقیق برای ضابطه‌مند کردن استارت‌آپ‌های این حوزه خصوصا کیف پول‌های الکترونیک ارائه کنند. در تاییدیه این ادعا اخیرا پیش‌نویس چهارمین نسخه سند «پرداخت‌بانی» معروف به دستورالعمل کیف پول الکترونیکی  که از سال ۹۵ قرار بر تدوین آن بود، منتشر شد. بعضی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر نهایی بودن این نسخه، مطرح شده است. با این حال فعالان این حوزه معتقدند هنوز هم این سند کارآمد نیست و نقص‌های زیادی دارد. از همین رو خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» با احمد وطنی یکی از بنیان‌گذاران پولیتو گفت‌وگو کرد:

 ارائه پیش‌نویس «پرداخت‌بانی» قدمی رو به جلو برای فین‌تک‌ها

وطنی یکی از بنیان‌گذاران پولیتو گفت از زمان شروع فعالیت انجمن فین‌تک در سال ۱۳۹۶، فضا برای فعالیت استارت‌آپ‌های فین‌تکی مجموعا بهتر شده است. هرچند این فعال حوزه فین‌تک معتقد است پیش‌نویس‌های پرداخت‌یاری و پرداخت‌بانی همواره با نقد‌های جدی رو به رو بودند اما  با وجود چالش‌ها به هر حال همواره یک قدم رو به جلو برای فین‌تک‌ها به حساب می‌آیند. 

البته وطنی در ارتباط با نسخه فعلی این پیش‌نویس گفت اگر این دستورالعمل نهایی شود فضا به شدت بسته خواهد شد و سرویس‌های جالبی که می‌توان روی کیف پول ارائه داد از جمله کیف پول برای کسب‌وکار‌ها به شکل API و همچنین ارائه سرویس‌های جدید مثل شارژ، دشاررژ، دریافت و پرداخت و تسویه از گردونه خارج خواهند شد و کیف پول الکترونیکی  تنها به ابزاری برای دریافت پول و تسویه آن تقلیل می‌یابد.

 بزرگ‌ترین چالش کیف پول الکترونیکی: احراز هویت و نسخه‌پیچی برای استارت‌آپ‌ها 

بنیان‌گذار پولیتو به «دنیای‌اقتصاد» گفت بزرگ‌ترین چالش کسب‌وکارها و انجمن فین‌تک در حوزه کیف پول الکترونیکی آن است که به نظر می‌آید بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی برای تدوین سند پرداخت‌بانی منتظر حضور اپلیکیشن‌های پرچم‌داری مثل آپ که با بانک ملی قرارداد دارد، هستند تا براساس شکل فعالیت آنها، پیش‌نویس را طراحی کنند. 

این در حالی است که چنین رویه‌ای امکان‌پذیر نیست زیرا هر استارت‌آپی به فراخور اهدافش، رویکرد خاص خود را دارد و نمی‌توان با یک رویکرد خاص با تمام استارت‌آپ‌ها برخورد کرد. همین موضوع سبب می‌شود نیاز‌های واقعی استارت‌آپ‌ها دیده نشود و در آینده مشکلات زیادی برای آنها پیش خواهد آمد. 

وطنی همچنین یکی دیگر از بزرگ‌ترین چالش استارت‌آپ‌ها را رگولاتوری می‌داند. وجود نهاد‌های متعدد در نظارت بر فعالیت‌ها از جمله بانک مرکزی، شاپرک، پلیس ‌فتا و سایر دستگاه‌های نظارتی پیچیدگی‌های خاصی را در فعالیت فعالان این حوزه ایجاد کرده است. 

چالش دیگری که این فعال حوزه فین‌تک به آن اشاره کرد نیز مساله احراز هویت کاربران است که به دلیل نبود زیرساخت مناسب و عدم‌دسترسی به دیتابیس‌های ثبت احوال و مباحث  مرتبط با این حوزه، تبدیل به بزرگ‌ترین چالش هر استارت‌آپی شده است. وطنی در توضیح برنامه‌های شرکت پولیتو گفت: این استارت‌آپ در راستای ایجاد کیف پول الکترونیک به دنبال ارائه سرویس‌ها و خدماتی برای سایر کسب‌وکار‌هایی ا‌ست که  به این نیاز دارند. او همچنین گفت که پولیتو در تلاش برای اتصال  به سایر کیف پول‌های این اکوسیستم است. بنیان‌گذار این شرکت امسال و سال گذشته را سال خوبی برای پولیتو دانست زیرا این استارت‌آپ فین‌تکی توانسته بود قراردادهای خوبی را به امضا برساند همچنین با تعدادی از کسب‌وکارهایی که نیازمند کیف پول بودند؛ همکاری کرده‌اند. مجموعا وطنی این دستاورد‌ها را نشان بلوغ جامعه می‌داند. 

 بوروکراسی ناتمام بانکی و رشد حلزونی پولیتو  

وطنی شراکت با بانک‌ها را چاقوی دولبه می‌داند. این فعال حوزه فین‌تک علت عدم رشد کافی استارت‌آپ  پولیتو را بوروکراسی کند و بی‌پایان بانکی دانسته، اما از طرفی هم وجود بانک به عنوان شریک تجاری برای پولیتو را  علت به رسمیت شناختن این کسب‌وکار معرفی می‌کند. 

بنیان‌گذار پولیتو در خصوص خلق ارزش افزوده این شرکت  گفت: وجود بانک انصار به عنوان شریک تجاری به پولیتو کمک کرده است که بستر B۲B را فراهم کنند و وی همچنین گفت که به زودی در پی ادغام بانک‌های سپه، انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر  قرار است جامعه مشتریان بانک‌های ادغامی به پولیتو برای استفاده از سرویس‌های این کیف پول الکترونیکی متصل شوند.