بر همین اساس مواد اولیه مس به‌صورت خام وارد این مجموعه شده و از سالن دیگر این کارخانه، مواد ساخته‌شده‌ای آماده مصرف، کنترل کیفی شده و به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. محصولات تولید شده شرکت دانش پرتو نقش جهان به جز استان اصفهان در استان‌های تهران، کرمان، تبریز، سیرجان و استان‌های صنعتی مانند اراک مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع پشتیبان و خدمات‌رسان به صنایع مادری مثل ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و شرکت‌های بزرگی مانند مس سرچشمه است. «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگو با مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت پرتو دانش نقش جهان آخرین تحولات و اخبار این شرکت دانش‌بنیان را جویا شده است. به گفته رحیمی، واحد ریخته‌گری شرکت پرتو دانش نقش جهان تمرکز خود را در زمینه تولید قطعات خاص بر پایه مس و برنز گذاشته است. او ادامه داد: این شرکت با بهره‌گیری از دانش پیشرفته و به روز متخصصان این صنعت و همچنین دارا بودن کوره‌های سبک و سنگین برای عملیات ذوب مواد اولیه، توانایی ساخت قطعات صنعتی تا ابعاد یک متر مکعب را دارد. رحیمی ‌معتقد است بسیاری از قطعات صنعتی تولید شده در این مجموعه، نمونه داخلی نداشته و از لحاظ کیفیت، کارآیی و قیمت توانسته است از نمونه‌های خارجی موجود پیشی بگیرد. کلیه محصولات این شرکت بر مبنای استاندارد ASTM تولید می‌شود.

به گفته رحیمی، پرسنل واحد ماشین‌کاری تخصص کار با دستگاه‌های مختلف ماشین‌کاری تا قطر هزار میلی‌متر و ابعاد 1000، 600 قابلیت تولید قطعات دقیق را دارند و  وظیفه این واحد تولید قطعات مختلف بر اساس دستور ارائه شده توسط واحد طراحی و مهندسی و برنامه ارائه شده توسط واحد برنامه‌ریزی و کنترل تولید است.

 معرفی محصولات استراتژیک

رحیمی‌ در مورد محصولات تولید شده در شرکت پرتو دانش نقش جهان گفت: این شرکت ابتدا با محصولی به نام KT COOLING فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر هشت محصول دانش‌بنیان در این شرکت تولید می‌شود که به لحاظ دانش فنی در سطح بسیار بالایی قرار گرفته است. همچنین در بخش R&D همزمان با در دستور کار قرار دادن تولید هشت محصول فعلی، به سمت تولید سایر محصولات گام‌هایی برداشته شده است و امیدواریم تا چند سال آینده محصولات‌ بیشتری را تولید کنیم. او ادامه داد: محصول دوم ما پروانه‌هایی هستند که در رانش کشتی‌ها استفاده می‌شوند. 

بر این اساس شوری آب دریا محاسبه شده و براساس آن استانداردی که بتواند در مقابل شوری آب مقاوم باشد در واقع عملیات ریخته‌گری در وزن 2 تن و 800 کیلوگرم انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پرتو دانش نقش جهان در مورد محصول نوع سوم گفت: محصول بعدی ما واتر ژاکت است. این محصول در مجرای خروجی کوره‌های ذوب سنگ مس استفاده می‌شود که در واقع استخراج معدن به عنوان کنسانتره وارد این کوره‌ها می‌شود و طی عملیات گرمایی و حرارتی تبدیل به مذاب و بعد از دهانه واتر ژاکت خارج می‌شود. آنجا ما دمای 1600 درجه را داریم و نقطه ذوب مس روی محصول تولیدی ما، 1060 درجه است، اما با تغییراتی که داده شد موفق به عبور آن از دمای 1800 شدیم. این محصول به عنوان محصول درجه یک به لحاظ تکنولوژی شناخته می‌شود.

رحیمی ‌در ادامه اظهار کرد: محصول چهارم COOLING ELEMENT هست که در دریچه دهانه کوره فلش قرار می‌گیرد و محصولی است با وزن نزدیک به 5 تن که آن‌هم عملیات انتقال کنسانتره و گاز را به داخل کوره‌های فلش انجام می‌دهد. این محصول کاملا بومی‌سازی شده و گروه R&D و گروه فنی و مهندسی‌مان در تولید آن بسیار قوی عمل کرده است و موفق به تولید و بهره‌برداری این محصول در مس سرچشمه و مس شهر بابک هم شده‌ایم. او افزود: محصول پنجم ما به نام الکترو مسی است که در واقع آن‌هم در قسمت کوره‌های قوس فولادسازی استفاده می‌شود. این محصول برای خروج سربالایی ذوب از کوره و به لحاظ COOLING قوی که دارد حائز اهمیت است و کار را آسان‌تر کرده است. در دمای نزدیک به 6 هزار مذاب، این محصول نیاز به تغییر یا تعویض ندارد و کار را برای اپراتورهای کوره‌های سنگین آسان‌تر کرده و کمک کرده است تا میزان تولید را بالاتر ببرند و مشکلات خروج مواد مذاب سربالا را برطرف کرده است. به همین دلیل توانسته در تولید مفید باشد و میزان و حجم تولید را به لحاظ وزنی افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت پرتو دانش نقش جهان اظهار کرد: محصول بعدی ما اکسیژن لانس است که این محصول مدرن روز اروپایی است که در واقع آن‌هم در کوره‌های فوق سنگین فولادسازی استفاده می‌شود. عملکرد آن به قدری حائز اهمیت است که هر ذوبی را نیم ساعت زودتر فرآوری می‌کند، یعنی زمان ذوب و کاهش انرژی را به همراه دارد و در واقع انرژی برق ذخیره می‌شود. به دلیل اینکه این محصول اکسیژن را با سرعت بسیار بالایی وارد مذاب می‌کند و ایجاد حرارت می‌کند، ذوب می‌تواند تا نیم ساعت زودتر به دست بیاید.

 برنامه‌های سال 99

مدیرعامل شرکت پرتو دانش نقش جهان درمورد برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در سال جاری گفت: در واقع امسال بحث قالب‌های مسی را داریم که زمانی که مذاب از کوره قوس خارج می‌شود، عمل‌آوری ذوب انجام و سپس وارد تاندیش می‌شود تا از آنجا این مذاب شکل بگیرد که معمولا به صورت ورقه‌های فولادی درمی‌آید. در واقع شکل‌دهنده مذاب این قالب است که در فولادسازی‌های کشور به شکل‌های مختلفی وجود دارد. این محصول تا قبل از این، تولید کشورهای آلمان، ایتالیا و شرکت‌های آمریکایی بود که به لحاظ تکنیک و تکنولوژی حائز اهمیت است. او افزود: روی این محصول کار شده و  در حال نمونه‌سازی هستیم که به صنایع انتقال دهیم و با بررسی تست‌های آن بعد از تایید به تولید انبوه اقدام می‌کنیم. رحیمی ‌در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات پیش‌روی شرکت متبوعش اشاره کرد و گفت: مشکلاتی که در کشور برای صنایع وجود دارد بسیار متعدد است، اما یکی از مهم‌ترین آنها کمبود نقدینگی است. با توجه به اینکه بازار دارای ثبات نیست، این عدم ثبات بازار و عدم پرداخت به موقع مطالبات ما از شرکت‌های دولتی باعث شده روند حرکت‌مان کند شود. یکی از دغدغه‌های ما این است که مطالبات‌ به موقع پرداخت نمی‌شود و در پیچ و خم بوروکراسی‌های اداری همواره زمان را از دست می‌دهیم.