گسترش فعالیت‌های «پیک بادپا» به مناطق‌ آزادکشور

 خدمات پیک بادپا در چند سطح ارائه می‌شود؟

در حال حاضر مجموعه بادپا دو نوع خدمت شامل خدمات سنتی که از ابتدای تاسیس مجموعه شکل گرفت و خدمات نوین ارائه می‌دهد؛ در تحلیل رفتار مشتریان متوجه شدیم که در ارائه خدمات سنتی همچنان پیشرو هستیم و با وجود کاهش ابعاد آن،‌ رقیبی در این زمینه ورود نکرده است. در محدوده‌هایی مانند بازار تهران،‌ رفتار و روش مشتریان همچنان سنتی است و مشتریان تمایل ندارند که   جا‌به‌جایی بار را از طریق فضای فناوری انجام دهند. پیک بادپا متناسب با خواسته مشتری، خدمات خود را منعطف کرده و  این موضوع وجه تمایز ارائه خدمات ما نسبت به مشتریان است. رقبای ما این انعطاف را ندارند و تنها خدمات در لحظه را انجام می‌دهند. خدمات حمل‌ونقل غیرعجله‌ای (سفارش بار برای حمل بار در ساعات و روزهای دیگر) یکی از مطالبات اصلی مجموعه‌ها است که رقبا نمی‌توانند آن را ارائه دهند؛ به همین دلیل توانستیم بازار مهمی‌ را برای خود داشته باشیم. ضمن اینکه مشتریان عمده ما سازمان‌هایی در زمینه کسب‌وکارها و خرده‌فروشی‌های آنلاین، شبکه‌های توزیع و تامین‌کنندگان، اتحادیه‌ها، سازمان‌های آموزشی و پژوهشی و سازمان‌های خدماتی ارائه‌دهنده قبوض هستند.

 از نظر گستردگی خدمات در سطح کشور در چه وضعیتی قرار دارید؟

در شهر تهران نزدیک به 170 نمایندگی داریم. در شیوع کرونا (اسفند، فروردین و اردیبهشت) حدود 15 تا 20 درصد در این زمینه کاهش داشتیم و در تیر ماه دوباره به همان میزان قبلی بازگشتیم. در شهرستان‌ها و مرکز استان یک استراتژی را در سال 96 برای  ایجاد و توسعه لجستیک ملی برای ایفای نقش در زمینه زنجیره تامین داشتیم. اکنون در 20 مرکز استان نمایندگی فعال و مستقر داریم که خدمات B2C و B2B را از تهران به شهرستان انجام می‌دهند. 

 آیا از شیوه‌های حمل ترکیبی در حمل محموله‌ها استفاده می‌کنید؟

در زمینه حمل هوایی یکسری خدمات جابه‌جایی مرسولات اکسپرس داریم که به‌صورت خرده‌بار هستند و در مجموعه‌های فرودگاهی مهرآباد، پیام و فرودگاه امام‌خمینی مستقر هستیم. در زمینه حمل جاده‌ای هم از ظرفیت حمل جاده‌ای به‌صورت                     برون‌سپاری بسته به نوع بار استفاده می‌کنیم.  یک تفاهم‌نامه با راه آهن جمهوری اسلامی‌ایران داریم که بر اساس آن در ایستگاه راه‌آهن انبار توشه تهران مستقر هستیم و قرار است در سه یا چهار محور دیگر راه‌آهن هم مستقر شویم.

یکی از برنامه‌های ما فعالیت در مناطق آزاد بود تا بتوانیم اثرگذاری بیشتری در زنجیره تامین کشور داشته باشیم که با استفاده از ظرفیت‌های لجستیکی راه‌آهن، بارها را به جای حمل با جاده با هزینه کمتر و ایمنی بیشتر از طریق ریل و به صورت B2B  و در تناژهای بالا حمل می‌کنیم.

 در زمینه راه‌اندازی اپلیکیشن و ارائه خدمات نوین چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

از آذر ماه سال 98 خدمات نوین را در قالب اپلیکیشن راه‌اندازی کرده و به سمت خدمات در محل (LBS) حرکت کردیم. در طراحی مدل جدید خدمات بادپا بعد اقتصادی مشتریان و حفظ کرامت افرادی را که مجریان خدمات هستند، مدنظر قرار دادیم. این مدل خدمات شامل هفت خدمت است که اولین خدمت که به‌صورت پایلوت آغاز کرده‌ایم خدمات بادپا سلامت است؛ در این قسمت خدمات بیست‌گانه پاراکلینیکی که طبق مجوز وزارت بهداشت و هیات وزیران در محل قابل انجام بوده، ارائه می‌شود. خدماتی مانند تست‌های آزمایشگاهی، باز کردن بخیه و گچ، تعویض پانسمان، تزریقات، شست‌وشوی گوش و... در اپلیکیشن آورده شده و قابل ارائه است. خدمت بعدی مامور خرید و بادپا خرید نام دارد؛ مامور خریدهای ما در دو دسته خرید عمومی‌ و تخصصی هستند و انواع خرید‌ها را بسته به سفارش‌های مشتری روی اپلیکیشن از فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های فیزیکی که به فروش مجازی روی آورده‌اند، انجام می‌دهند.  

مورد بعدی، بادپا خدمت نام دارد. در این مدل مشاغل محلی مانند لوله‌کشی، برق‌کاری، خشکشویی و ... را حمایت کرده و به محض ثبت سفارش خدمات، مشاغل محلی متناسب با محدوده سفارش به محل اعزام می‌شوند. 

خدمت  بعدی، بادپا امانات نام دارد که جزو خدمات سنتی ما بوده که به فضای اپلیکیشن آورده شده است؛ مشتریان عمده ما در این خدمت تقاضای جابه‌جایی کالاهای با ارزش را دارند. با شرکت بیمه‌ای در این زمینه قرارداد بسته‌ایم و چند شرکت انتظام هم در این زمینه با ما مشارکت می‌کنند. خدمت بعدی، «کادوبر» نام دارد که متناسب با خواست مشتری کادوی موردنظر خریداری شده و در محل مورد درخواست به مشتری تحویل داده می‌شود. موضوع بعدی که جزو مسوولیت اجتماعی ما است، موضوع سفیر (پیک پیاده) است. با مجموعه بهزیستی، امور بانوان شهرداری تهران و خیریه‌ها مکاتباتی کرده و سفارش‌هایی برای جابه‌جایی به زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست، دانشجویان غیربومی ‌ساکن تهران و افراد نیازمند کار که توان مالی خرید خودرو یا موتورسیکلت را ندارند، انجام می‌شود. این خدمت جزو موارد غیر عجله‌ای است و هزینه آن به‌طور کامل به این سفیران پیاده تعلق می‌گیرد.

 چه برنامه توسعه‌ای را در دست اقدام دارید؟

قصد داریم وارد مدل توزیع ارزان شویم. یکی از مولفه‌های اصلی قیمت‌گذاری برای محصولات این است که  عدد قابل توجهی را بابت حمل‌ونقل روی قیمت تمام‌شده کالا می‌آورند. در این موضوع تحلیل کرده‌ایم تا ارزان‌ترین شیوه جا‌به‌جایی را داشته باشیم و به فرآیند قیمت‌گذاری در حوزه لجستیک کمک کنیم. برنامه بعدی موضوع حمل‌ونقل پاک است که در این موضوع یک تفاهم‌نامه با شهرداری تهران برای ارائه تسهیلات 50 هزار دستگاه موتوربرقی در شهر تهران داریم. ما برای موتوربرقی یک بازارگاه هستیم و به تعداد حدود 30 تا 40 هزار راکب موتور سیکلت پیک بادپا می‌توانیم درخواست تعویض یا تبدیل موتور سیکلت به برقی داشته باشیم. شهرداری تهران بر اساس تبصره 18 این تفاهم را با ما منعقد کرده که 30 درصد آن تبدیل از کاربراتور به انژکتور بوده و بقیه موتور سیکلت‌های زیر سال 95 را گرفته و علاوه بر قیمت کارشناسی موتور، 13 میلیون تومان هم بابت تسهیلات می‌دهیم. مشکل ما این است که برای این کار با چند تولیدکننده موتورهای برقی داخلی وارد مذاکره شده‌ایم، ولی آنها درگیر تولید باتری هستند که باتری‌های تولیدی گران‌قیمت‌تر بوده و کیفیت مشابه خارجی را ندارد. 

 میزان جابه‌جایی بار توسط پیک باد چه میزان است؟

به صورت میانگین از خرداد ماه امسال به بعد 40 تا 50 هزار جابه‌جایی در روز در کل کشور داریم. در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت به جز  خدمات فروشگاهی که مشمول رشد بود بقیه خدمات کاهش 60 تا 70 درصدی داشته است، اما فضا از تیرماه بهتر شده است. 

 موانع و مشکلات پیش ‌رو چیست؟

معضل اصلی ما نبود مدیریت یکپارچه شهری است؛ طبق قانون از طرف شهرداری مجوز داریم، ولی باید به نهادهای مختلف مانند اتحادیه نیز پاسخگو باشیم؛ در صورتی که طبق قانون تنها شهرداری متولی حمل‌ونقل شهری است. بر اساس آمار رسمی ‌اتحادیه صنف وانت بار و موتور سیکلت در شهر تهران بیش از 900 واحد صنفی حمل‌ونقلی وجود دارد که بدون هماهنگی و با سوءاستفاده از برند بادپا فعالیت می‌کنند. از لحاظ حقوقی اقدام و نزدیک به 150 واحد را شناسایی کرده‌ایم و آنها را از طریق قانونی مجاب کردیم که یا حذف لوگو کنند یا از ما نمایندگی فعالیت بگیرند.