شرکت تولیدی صنعتی سینجرگاز با هدف تولید محصولات حرارتی (انواع اجاق گازهای مبله و فردار) در سال ۱۳۷۱ تاسیس و در مدتی اندک توانست در بازارهای داخلی به‌عنوان تولیدکننده پیشرو در صنعت لوازم‌خانگی خود را معرفی کند. در سال ۱۳۸۶ آزمایشگاه‌های مکانیک و الکترونیک (برودت) این شرکت توانست از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گواهی‌نامه تایید صلاحیت دریافت کند و به‌عنوان آزمایشگاه مرجع و همکار موسسه استاندارد معرفی شود تا در ارتباط با آزمون‌های یخچال و فریزر و نیز اجاق گازهای فردار و اجاق گازهای صفحه‌ای فعالیت کند.

در حال حاضر گروه صنعتی سینجرگاز در چهار گروه انواع اجاق گاز‌های فردار و انواع محصولات biltin، انواع محصولات برودت، انواع لباسشویی تمام اتوماتیک و ظرفشویی با ۴۰۰ قلم کالا تولید می‌‌کند. امسال نیز با ارائه مدل‌های جدید در زمینه تولید کالاهای برودتی، حرارتی و شوینده‌ها قصد دارد انقلابی در این صنعت ایجاد کند. درحال حاضر ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم در زمینه تولید به صورت ثابت در این مجموعه مشغول به کار هستند و با احتساب پیمانکاران و خدمات بعد از فروش، این آمار به بالای هزار نفر می‌رسد.

صمد رحیم‌تبریزی، رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی سینجرگاز درباره تاریخچه این شرکت در گفت‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: سینجر گاز به‌صورت رسمی تولید خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز و در ابتدای کار اجاق گاز فردار پنج شعله و اجاق چهار شعله تولید کرد. پس از آن دو کالای برودتی برای تولید انتخاب کردیم که شامل یخچال فریزر و آبگرمکن دیواری بود که هر دو این کالاها به مرحله تولید رسیدند. البته پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که تولید آبگرمکن را متوقف کنیم. از آنجا که جای وسیعی در اختیار نداشتیم، ترجیح دادیم از این دو محصول، تنها یخچال فریزر را تولید کنیم و از ۱۵ سال پیش تاکنون به حیطه تولید یخچال فریزر نیز ورود پیدا کرده‌ایم. در زمینه محصولات biltin نیز وارد مرحله تولید شده‌ و در زمینه لباسشویی اتوماتیک نیز از سال ۱۳۸۸ ورود پیدا کرده‌ایم.

 جایگاه سینجرگاز در بازار

تبریزی با اشاره به جایگاه سینجرگاز در بازار داخل عنوان کرد: در بازار لوازم خانگی از اوایل کار در زمینه اجاق گاز در رده اول و دوم بازار قرار داشتیم، اما هم‌اکنون به دلیل رقبایی که به بازار ورود پیدا کرده‌اند، در مجموع تولیدات شرکت در ردیف سوم و چهارم قرار گرفته است.  

وی  با اشاره به اینکه درآمد شرکت در سال ۹۸  مناسب بود، تاکید کرد: اگر هم‌اکنون مواد اولیه ما تامین شود، فروش امسال ما نسبت به سال گذشته ۵۰درصد افزایش خواهد یافت، این در حالی است که در حال حاضر برای تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستیم. البته علاوه بر تامین‌نشدن مواد اولیه، تولیدکنندگان با بسته بودن ال‌سی و اختصاص نیافتن ارز نیز روبه‌رو هستند.

تبریزی ادامه داد: در کل تولیدکنندگان با عدم ثبات قیمت‌ها مواجه بوده و این رویه، کار را برای ‌آنها با مشکل روبه‌رو کرده است، چراکه با روند افزایش قیمت‌ها قادر به برنامه‌ریزی دقیقی برای خود نیستند.

در حالی که با روند ثبات قیمت‌ها می‌توان به صورت سالانه برنامه‌ریزی کرد، اما  هم‌اکنون قیمت ارز روز به روز در حال گران شدن است و حتی این روند صعودی به صورت ساعتی در حال افزایش است.

  استانداردسازی اولویت نخست

رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی سینجرگاز درباره رعایت استانداردهای این مجموعه عنوان کرد: برای واحد مهندسی برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌ و واحد مهندسی شرکت برمبنای واحد تحقیق و توسعه است که در این واحد مهندسی و قالب‌سازی و واحد آزمایشگاه و کنترل کیفیت به خوبی کار می‌کنند. این واحد اولویت نخست ما به‌شمار می‌رود  و اگر خط تولیدی با مشکل روبه‌رو شود، واحد کنترل کیفیت از تولید آن پیشگیری به عمل خواهد آورد.

تبریزی با اشاره به این موضوع که وی از سال‌ها پیش با لوازم‌خانگی آشنایی داشته است، گفت: من قبل از کار تولید، از ۵۰ سال پیش بازرگان لوازم‌خانگی بوده‌ام، از این‌رو با لوازم‌خانگی ‌‌آشنایی کامل داشته  و با دید مثبتی وارد این حوزه شده‌ام، زیرا پیش از این فروشنده و صادرکننده این لوازم بودم، بنابراین اینک که تولیدکننده شده‌ام، سیستم کیفیت جزو اولویت‌های من است.  

 وضعیت بازار لوزام خانگی

رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی سینجرگاز درباره وضعیت بازار لوازم‌خانگی عنوان کرد: وقتی اقتصاد حالش خوب نیست، برای همه مشکل‌آفرین می‌شود. البته اقتصاد وابسته به یک تولیدکننده نیست و زمانی که اوضاعش خوب نباشد، تمام تولیدکنندگان را با مشکل روبه‌رو می‌کند. برای نمونه شرکت ما اگر از فولاد مبارکه ورق مورد نیاز خود را تامین می‌کند، این واحد نیز در تولید خود با مشکلاتی روبه‌رو است و احتمالا مشکلات تامین مواد اولیه و سنگ آهن را پیش‌ روی خود دارد. قیمت ورق چند وقت پیش کیلویی ۷هزار و ۵۰۰ تومان بود، در حالی که چند روز پیش ما به قیمت هر کیلو ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان آن را خریداری کردیم. در لوازم‌خانگی نیز مواد اولیه موردنیاز ورق فولادی است. از سوی دیگر، قیمت ورق چند برابر شده است البته ما نیز افزایش قیمت داشته‌ایم و بازار این افزایش قیمت را قبول کرده است. اما تولید به دلیل کمبود مواد اولیه به حد اسمی خود نرسیده است.

تبریزی ادامه داد: مشکل دیگر سیستم بانکی است و تا زمانی که تحریم‌ها پابرجاست، به مرور دچار پسروی  و عقبگرد می‌شویم. در کل سیستم بانکی و بانک مرکزی تحریم است و تولیدکنندگان نمی‌توانند صادرات داشته باشند و معامله کنند. نوسانات نرخ ارز نیز کار را مشکل کرده و کمبود مواد اولیه روند تولید را کند کرده است.  وی با اشاره به این موضوع که در لوازم‌خانگی از نظر کیفیت مشکلی وجود ندارد، گفت: در کشور کیفیت لوازم‌خانگی بعد از خودروسازی توانسته رشد قابل توجهی داشته باشد. برای نمونه یخچال فریزری که در ایران تولید می‌شود همپای محصولات کره‌جنوبی است. یخچال فریزر ایران براساس سیستم آمریکایی است و سیستم اروپایی ندارد، زیرا  کیفیت یخچال فریزر در اروپا نسبت به آمریکا پایین‌تر است. به جرات می‌توان ادعا کرد که در محصولات برودتی تولیدات چین هم به پای تولیدات ایران نمی‌رسد. تنها موضوع آن است که در کشور ما فناوری و قالب‌هایی که برای تولید انبوه مورد نیاز است را نداریم. از نظر کیفیت هم در اجاق، هم فر و هم یخچال فریز به رشد کامل رسیده‌ایم و حتی اگر بتوانیم تولید انبوه داشته باشیم، قادر به صادرات به کشورهای اروپایی نیز خواهیم بود.

 قیمت‌های رقابتی

رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی سینجرگاز در پاسخ به این پرسش که قیمت محصولات شما تا چه اندازه رقابتی است، بیان کرد: قیمت‌ محصولات ما نسبت به عمده تولیدکنندگان رقابتی‌تر  است، هم تنوع کالا داریم و هم برای همه نوع بودجه کالا تولید می‌کنیم. از نظر کیفیت و لوکس بودن نیز با خارجی‌ها می‌توانیم رقابت کنیم. در کالاهای برودتی و یخچال فریز سیستم نوفراست را به کار گرفته‌ایم که برخی مدل‌های اروپایی نیز آن را ندارند و سیستم آنها همچنان دفراست است. در حالی که در ایران سیستم تولید نوفراست و بدون برفک است. البته برخی کشورها مانند عراق ترجیح می‌دهند یخچال فریز آنها با برفک باشد چون برق این کشور قطع می‌شود و خود برفک از مواد داخل فریز نگهداری می‌کند. در صورتی در ایران  یخچال بدون برفک مشتری بیشتری دارد.

تبریزی در پاسخ به این پرسش که خط تولید شما داخلی است یا خارجی عنوان کرد: بیشتر خطوط تولید ما خارجی هستند البته تا حدودی هم از ماشین‌آلات ایرانی استفاده کرده‌ایم. البته تمام ماشین‌سازی‌ها ی داخلی هم برخی اجناس خود را از خارج وارد می‌کنند. اسکلت آن را در داخل می‌سازند، برخی قطعات مانند پرس و دستگاه تزریق پلاستیک را در داخل ساخته و برخی قطعات را نیز وارد می‌کنند.  رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی سینجرگاز در پاسخ به این پرسش که خط لباسشویی شما چرا متوقف شده است، عنوان کرد: بیشتر قطعات این خط در داخل تولید می‌شود و تلاش ما این است که قطعات آن را تا ۹۰درصد ایرانی کنیم، البته هم‌اکنون ۵۰ درصد قطعات آن ایرانی است. روند تولید و کار به دلیل شیوع بیماری کرونا عقب افتاد، برخی قطعات خارجی به دلیل شیوع بیماری به دست ما نرسیدند. البته هم‌اکنون اجناس ما در گمرک است و ترخیص خواهد شد.

 تولیدکنندگان اجاق گاز با تمام ظرفیت کار می‌کنند

رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی سینجرگاز در پاسخ به این پرسش که آیا واحدهایی که برای اجاق گاز مجوز دریافت کرده‌اند، بیش از نیاز بازار داخل است، گفت: در ایران در زمینه لوازم‌خانگی تولیدات انبوه نداریم مانند کشورهای اروپایی که هم نیاز داخل را تامین می‌کنند و هم صادرکننده هستند. در ایران نیز ممکن است که برای تولید اجاق گاز مجوزهای بسیاری را در نظر گرفته باشند و البته برخی نیز بدون مجوز اجاق و هود  بدون نام و مارک تولید می‌کنند، اما در کل ظرفیتی که در ایران تولید می‌شود به میزان تامین نیاز داخل نیست، از این‌رو هم‌اکنون شرکت‌ها تمام شیفت کار می‌کنند و با وجود این نمی‌توانند نیاز داخل را تامین کنند. در مجموع تعداد واحدهایی که اجاق گاز تولید می‌کنند فکر نمی‌کنم به ۱۰ کارخانه برسد.  تبریزی درباره واردات و قاچاق لوازم خانگی نیز عنوان کرد: در حال‌حاضر به دلیل افزایش نرخ ارز  واردات لوازم‌خانگی کاهش یافته  است؛ قیمت گران‌ترین اجاق گازی  که ما تولید می‌کنیم، حدود ۵ تا ۶ میلیون است؛ در صورتی که  اگر همپای این اجاق وارد شود، کمتر از ۳۰ میلیون تومان نخواهد بود و افرادی خاص در جامعه ممکن است که با این قیمت‌ها خرید کنند. بنابراین اجاق خارجی جایگاهی در بازار ندارد و مانعی برای تولید به‌شمار نمی‌رود. واردات زمانی مانع تولید می‌شود که برای مثال کشور عراق اجاق گاز تولید کند و اگر قیمت گاز ایرانی ۴ میلیون تومان باشد، تولیدکننده عراقی آن را یک‌سوم این رقم  به ما صادر کند.

 مسیر صادرات از گذشته تا هم‌اکنون

رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی سینجرگاز در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات دارید؟ گفت: در حال‌حاضر صادرات نداریم، البته تا پیش از این به کشور عربستان صادرات داشتیم و در این کشور نمایندگی داشته و به یمن و جمهوری آذربایجان نیز صادر می‌کردیم، اما هم‌اکنون به دلیل تحریم‌ها دیگر این کشورها از ما کالا نمی‌خرند، در حالی که عربستان یکی از مشتری‌های ما بود. البته به صورت محدود به عراق و افغانستان صادرات داریم،  اما بیشتر به صورت غیررسمی است. عراق سیستم بانکی ندارد و از جهت حمل و نقل مشکلی با این کشور نداریم، منتهی موضوع آن است که وقتی ما در کشور تولید انبوه نداریم، دیگر به صادرات نمی‌رسیم. در حقیقت موضوع آن است که در لوازم‌خانگی به خودکفایی نرسیده‌ایم که بخواهیم صادرات داشته باشیم.  

تبریزی ادامه داد: اگر تبلیغات لوازم‌خانگی ترکیه را مشاهده کنید، یک تخت‌خواب و یک لحاف و تشک را در ۱۲ قسط می‌فروشند، یا بدون پیش قسط پس از چند ماه بقیه به صورت ۱۲ قسط می‌فروشند. این کشور در تولید لوازم‌خانگی به تولید انبوه رسیده است و صادرات هم دارد، اما ما در کشور به این مرحله نرسیده‌ایم. در بازار تقاضا وجود دارد و این تعداد تولیدکننده جوابگوی کل بازار نیست.

 نمی‌توانیم فهرست قیمت بدهیم

این تولیدکننده لوازم‌خانگی درباره قیمت‌گذاری محصولات لوازم‌خانگی عنوان کرد: یک زمانی می‌شد برای یک سال برنامه‌ریزی کرد و قیمت را برای یک سال مشخص کرد و برای یک سال نیز فهرست قیمت داد اما هم‌اکنون با این نوسان قیمت ارز و تورم اگر قیمت‌ها را اعلام کنیم، ماه بعد حسابداری عنوان می‌کند که ضرر داده‌ایم. در حقیقت به دلیل افزایش قیمت‌ها دیگر نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کرده و ثبات قیمت درستی داشته باشیم.

تبریزی در جواب این پرسش که آیا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در قیمت‌گذاری دخیل هستند، گفت: بله این سازمان نیز بر قیمت‌ها نظارت دارد، اما بهتر است اجازه داده شود که تولیدکننده و تجار آزاد باشند و خود قیمت‌گذاری کنند. بدون‌شک تولیدکننده به دلیل رقابت در بازار قیمت‌ها را بالا اعلام نمی‌کند. ممکن است برخی سوءاستفاده‌ کرده یا برخی نماینده‌های ما به درستی نفروشند، اما سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر سه قیمت شرکت، قیمت بنکدار و قیمت مصرف‌کننده نظارت دارد.

وی در ادامه توضیح داد: ممکن است که تولیدکننده ادعا کند که قیمت‌ مواد اولیه او نسبت به گذشته تغییر کرده باشد، باید برای این موضوع اسناد ارائه کند، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی می‌کند و در صورت تایید، اجازه گران‌شدن کالا را به تولیدکننده می‌دهد.  رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی سینجرگاز در پایان تصریح کرد: در توسعه کار خود، مدل‌های جدیدی را طراحی کرده‌ایم و با وضعیت اقتصادی فعلی ساخته شده که با کیفیت خوب همراه با قیمت‌های مناسب‌تر آن را ارائه می‌کنیم. تغییراتی هم در کالاهای برودتی داریم و هم در حرارتی  و شوینده‌ها. در شوینده‌ها امسال قصد داریم که محصول شیک با قیمت مناسب وارد بازار کنیم.

p29 (2)

p29 (1) copy