«شورون» بزرگ‌تر می‌شود

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، شرکت شورون  اعلام کرد که برنامه دارد نوبل انرژی، شرکت تولید نفت و گاز را خریداری کند. مایکل ویرث در این باره گفت: «خرید این شرکت به معنای مالکیت بر اموال باکیفیت با قیمتی عادلانه است.» این توافق از نوع خرید تمامی ‌سهام شرکت نوبل انرژی با قیمت ۳۸/ ۱۰ دلار به ارزش پنج میلیارد دلار است و  سهامداران نوبل نیز می‌تواند ۱۱۹۱/ ۰ سهم شورون را دریافت کنند. با در نظر گرفتن بدهی‌ها، ارزش کلی این توافق برابر با ۱۳ میلیارد دلار است.
بنابر اعلام شورون، این خرید موجب می‌شود موضع و عملکرد شورون در مناطقی نظیر پرمین و کلورادو بهبود یابد. شرکت نوبل همچنین دارای دارایی‌هایی در اسرائیل و غرب آفریقا است که می‌تواند بیش از پیش به توسعه نفوذ جهانی شورون کمک کند. این خرید می‌تواند سالانه تا 300 میلیون دلار در صرفه‌جویی هزینه‌ها به شورون کمک کند.  

ویرث افزود: «این توافق موجب افزایش درآمدها، افزایش ورود نقدینگی و رشد بازگشت پول به شرکت می‌شود و واقعا می‌تواند یک شرکت قوی‌تر را ایجاد کند که بتواند در برابر شرایط سخت، استقامت بیشتری داشته باشد و شتاب رشد خود را افزایش دهد.»

از زمانی که سقوط بهای نفت به دلیل پاندمی ‌کرونا در ماه مارس و آوریل رخ داد، این بزرگ‌ترین توافق صنعت نفت جهان است. در این زمان البته جنگ نفتی روسیه و عربستان نیز بر غلظت مشکلات صنعت نفت افزود و در نهایت نفت تگزاس در ماه آوریل به دلیل اشباع انبارهای نفتی خود مجبور شد برای نخستین بار در تاریخ، نفت را با قیمت منفی به فروش برساند. اگرچه قیمت دلار با گذراندن روند بهبود اکنون به 40 دلار در هر بشکه رسیده است، اما هنوز با قیمت 60 دلاری خود در ابتدای سال‌جاری راه‌درازی در پیش دارد.

مدیرعامل شورون دراین‌باره نیز گفت:« ما باید برای اقتصادی آماده باشیم که با پستی و بلندی‌های فراوانی مواجه خواهد شد. این یک توافق خوب حتی در شرایط نامساعد بازارهای نفتی است. در صورت بهبود قیمت‌ها، ارزش این توافق نیز دوچندان خواهد شد.»

پس از اعلام این خبر، ارزش سهام شورون در حالی 18/ 2 درصد کاهش داشت که ارزش سهام نوبل با رشد 44/ 5 درصدی روبه‌رو شد.