حیدر گودرزی، مدیرعامل آجر دیرگداز اراک به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: محصولات این شرکت با توجه به دارا بودن مزیت‌هایی همچون چسبندگی مناسب با انواع ملات‌ها، ثبات رنگ تحت هر شرایط، استحکام در برابر سرما، گرما، ضربه، سایش و همچنین با رعایت استانداردهای خاص و با کمترین تلورانس‌های مجاز تولید و در بسته‌بندی‌های منظم به بازار عرضه می‌‌شود از این رو همواره موردتوجه صاحب‌نظران و انبوه‌سازان است و از جمله مهم‌ترین پروژه‌های شرکت می‌توان به مصلای امام خمینی(ره) تهران اشاره کرد.

 افزایش قیمت با تورم همخوانی ندارد

وی همچنین به چالش‌های تولید آجر نسوز اشاره می‌کند و می‌افزاید: مواد اولیه تولید آجر نسوز نسبت به سال گذشته تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و از طرفی کرایه‌های حمل‌ونقل و دستمزد در سال جدید سر به فلک کشیده است. با این وجود نسبت به سال گذشته قیمت آجر ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است. بنابراین افزایش قیمت آجر با تورم و افزایش هزینه نهاده‌های تولید همخوانی ندارد. گودرزی با اشاره به اینکه نوسانات ارز مشکلات بسیاری را به همراه داشته است، می‌افزاید: نمی‌توان برای تولیدکنندگان آجرنسوز نسخه‌ای متفاوت از تولید کشور پیچید. در حال حاضر عمده‌ترین مساله کنترل قیمت ارز است و این مساله دغدغه همه شرکت‌ها به شمار می‌رود. با این وجود به عنوان یکی از برندهای شناخته شده بازار که تامین آجر نسوز پروژه‌های بسیار مهمی ‌را در کشور انجام داده‌ایم، وضعیت بهتری نسبت به اغلب تولیدکنندگان این صنف داریم.

 عراق؛ بازاری که خراب شد

مدیرعامل آجر دیر گداز اراک ادامه می‌دهد: متاسفانه شاهد حضور بسیاری از شرکت‌های تولید آجر دیرگداز در بازار هستیم که به صورت خلق‌الساعه ایجاد شده‌اند و بدون رعایت هیچ‌گونه استاندارد و کنترل کیفیتی محصولات خود را وارد بازار می‌کنند که باعث آسیب جدی به این صنعت به‌ویژه برندهای مطرح در بازار داخلی و خارجی شده‌اند. به طور مثال ما صادرات بسیاری به عراق داشتیم، اما برخی از شرکت‌های مذکور آنقدر محصولات فاقد کیفیت وارد عراق کردند که در حال حاضر  تولیدکننده ایرانی را به عنوان صادرکننده اجناس بی‌کیفیت می‌شناسند و ترکیه جای ما را گرفته است. به هر حال این دیدگاه به تدریج شکل گرفته است. کما اینکه ما هم تصورمان از اجناس چینی، اجناس بی‌کیفیت و فاقد استاندارد است در حالی که برخی از تولیدات چین از نمونه‌های اروپایی هم با‌کیفیت‌تر است، اما واردکننده‌ها این دیدگاه را شکل داده‌اند.

 آجر نسوز بی‌کیفیت چه شاخصه‌هایی دارد؟!

وی با بیان اینکه خریداران آجر نسوز باید تحقیقات لازم را برای خرید انجام دهند، می‌افزاید: نمونه‌های آجر نسوز بی‌کیفیت در نماهای شهری ظرف چند ماه خودش را نشان می‌دهد. تغییر رنگ در برابر تابش خورشید و همچنین کثیف شدن در برابر باران‌های اسیدی از جمله مهم‌ترین نشانه‌های یک آجر بی‌کیفیت به شمار می‌روند.  گودرزی با بیان اینکه انجمن تولیدکنندگان آجرنسوز باید در کشور تشکیل شود، تصریح می‌کند: متاسفانه انجمنی که پیگیر حقوق اعضای خود باشد، تشکیل نشده و این اتفاق باعث آشفتگی وضعیت شده است. در حالی که وجود یک انجمن پویا با حمایت برندهای بزرگ می‌تواند مانع سوءاستفاده تولیدکنندگان سوداگر شود.  مدیرعامل آجر دیر گداز اراک می‌گوید: متاسفانه یکی از عمده‌ترین مشکلات ما در زمینه صادرات خواسته‌های غیرمعقول دولت است. به این معنا که دولت معتقد است که ما باید در قبال صادرات کالا ارز وارد کشور کنیم در حالی که مقاصد صادراتی ما مانند عراق و افغانستان فقط ریال پرداخت می‌کنند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگی که جزو صنایع مادر هستند، از این نظر مورد مواخذه قرار نمی‌گیرند.  وی همچنین با بیان اینکه کیفیت محصولات تولیدی ما بسیار بالاست، عنوان می‌کند: ما قبل از تحریم‌ها به کره‌جنوبی و اروپا هم صادرات داشتیم، اما به خاطر تحریم‌ها مجبور شدیم مقاصد صادراتی را محدود به کشورهای همسایه کنیم. بر ‌این ‌اساس امیدوارم دولت هم شرایط ما را درک کند تا در جهت ارتقای کمی‌ و کیفی تولید حرکت کنیم.