برنامه افزایش 150 درصدی شعب طی یک‌سال

«مهرداد افراز» برند «هالیدی» را سال ۱۳۷۴ با هدف تولید پوشاک راحتی و اسپرت ایرانی تاسیس کرد، اما پیش از آن تغییر اساسی در مسیر زندگی خود به‌وجود آورد. وی که لیسانس علوم آزمایشگاهی از دانشگاه علوم پزشکی ایران را دارد تا سال ۱۳۷۴ در رشته تخصصی خود اشتغال داشته است، اما به‌ناگاه در این سال با خواندن کتاب «به‌‌سوی کامیابی» اثر آنتونی رابینز در یکی از شیفت‌های خود در بیمارستان به این نتیجه می‌رسد که جایگاه کنونی، چیزی نیست که می‌خواسته است. افراز تصمیم خود را برای شروع بیزینس و کارآفرینی گرفته بود، بنابراین از کارش استعفا داد و حوزه تولید پوشاک را برگزید. برای اینکه با زیروبم این حوزه آ‌شنا شود و برند خود را با قدرت راه‌اندازی کند، مدتی در یک تولیدی پوشاک پادویی کرد. پس از آن توانست مغازه‌ای در خیابان شادمان تهران اجاره و به‌طور رسمی فعالیت مستقل خود را در این زمینه شروع کند.

 یک جلد عقدنامه، سرمایه اولیه ورود به عرصه پوشاک

موسس و مدیرعامل پوشاک هالیدی (تعطیلات) با بیان اینکه قصد راه‌اندازی مغازه پوشاک داشت، اما هیچ پولی نداشت، می‌گوید: تازه عقد کرده بودم و همه دارایی‌ام یک جلد عقدنامه بود که با آن ۱۰۰هزار تومان وام ازدواج گرفتم و مغازه‌ای کوچک اجاره کردم؛ اجناسی را که به‌صورت چکی از یکی از تولیدکنندگان پوشاک می‌خریدم را نقدی در مغازه می‌فروختم.‌

اما شروع فعالیتم همزمان با شب عید شد و کاسبی خوبی را تا فروردین تجربه کردم و توانستم با پولی که به دست آورده بودم، شعبه دوم مغازه خود را در پونک راه‌اندازی کنم.

افراز که تصمیم داشت تبدیل به تولیدکننده پوشاک شود، همزمان به مطالعه کتاب‌های موفقیت همچون «سنگ‌فرش هر خیابان از طلاست» اثر کیم وو چونگ موسس کمپانی دوو، «زندگی‌نامه لی کان هی» مدیرعامل سامسونگ و... پرداخت و به این نتیجه رسید باید تیم بسازد و کار خود را گسترش بدهد. به این ترتیب تولید پوشاک را شروع کرد و با مطالعه در زمینه چرخه تک‌فروشی، تولید، توزیع یا بنکداری پوشاک سعی کرد باوجود نداشتن سرمایه این سیکل را به دست بگیرد. وی با تلاش و انگیزه قوی خود و تکمیل تحصیلات در مقطع دکترای مدیریت کسب‌وکار، برند هالیدی (تعطیلات) را تبدیل به برندی در عرصه پوشاک کرد که جایگزین مناسبی در رقابت با برندهای وارداتی شده است.

 هر ۶ ماه ۳۰۰ مدل پوشاک با ۱۶ رنگ در هالیدی تولید می‌شود

موسس و مدیرعامل پوشاک هالیدی با بیان اینکه سعی کرده است از ابتدا استانداردهای لازم را برای تبدیل شدن به یک برند رعایت کند، می‌گوید: همزمان با لحاظ این استانداردها ابتدا در بخش پوشاک اسپرت و راحتی زنانه وارد شدیم و سال را به دو فصل گرم و سرد تقسیم کرده و کارهای متناسب با هر فصلی را در ۱۰ رنگ تولید و عرضه کردیم؛ پس از اینکه کارها با استقبال روبه‌رو شد تولید پوشاک اسپرت و راحتی مردانه را نیز شروع کرده و با به دست گرفتن بازار آن، بخش بچگانه هم اضافه شد.

به‌گفته وی اکنون هر ۶ ماه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مدل پوشاک با ۱۰ تا ۱۶ تنوع رنگی تولید و در ۲۰۰ فروشگاه این برند در سراسر کشور عرضه می‌شود و برنامه‌ دارد تا فروشگاه‌های خود را تا سال ۱۴۰۰ به ۵۰۰ شعبه برساند.

بااین‌حال موسس و مدیرعامل پوشاک هالیدی که سابقه ۲۴ ساله در عرصه تولید پوشاک دارد، یکی از دشوارترین تجربه‌های این دوران را مربوط به تحریم‌های سال‌های ۸۹ تا ۹۱ بیان و تصریح می‌کند: ۲۸۵ نمایندگی و شعبه در ایران داشتم، اما به واسطه تحریم‌های این سال‌ها، ۸۵ شعبه خود را از دست دادم که شکست بزرگی برایمان بود.

گویا در این مقطع زمانی، تحریم‌ها مشکلاتی را برای تامین مواد اولیه ایجاد کرده بود زیرا بخشی از این مواد همچون پنبه را از ازبکستان و موارد تخصصی پارچه را از کره وارد می‌کردیم. افراز با اظهار اینکه از این شکست این درس را گرفتند که تنه برندشان نسبت به اتاق فکر شرکت بسیار بزرگ‌تر شده است، می‌گوید: به‌سرعت اقدام به بازنگری رویکرد خود کردیم و اتاق فکر شرکت را توسعه داده و ترکیبی از افراد ایده‌پرداز، عملگرا و متفکر را تشکیل دادیم و با راهکارهایی توانستیم این بحران را جبران کنیم و اکنون در پی‌ فرصتی برای جهش هستیم.

 رویکرد مدیریتی که مانع تعدیل نیرو در هالیدی شد

تجربه دیگری که هالیدی به‌واسطه تحریم‌ها و لغو برجام به دست آورد، مدیریت بحران بود. وی با بیان اینکه اوایل سال ۱۳۹۷ با لغو برجام توسط ترامپ، تقریبا همه کارخانه‌های صنایع مختلف برای جبران هزینه‌ها به فکر تعدیل نیرو افتادند، اما من برای جلوگیری از چنین اقدامی سه پیشنهاد به مدیران ارشد کارخانه دادم.

مدیرعامل پوشاک هالیدی، تعطیلی کارخانه و تعدیل نیرو را دو پیشنهادی عنوان کرد که بیشتر صنایع در پیش گرفته بودند، اما پیشنهاد متفاوت سومی نیز برای نیروهایش داشت؛ اینکه برای جلوگیری از تعدیل نیرو، برای زنده ماندن برند، اقتصاد کشور و خانواده‌هایشان، هر روز به‌مدت یک ساعت رایگان کار کنند.

آن‌گونه که افراز می‌گوید، پیشنهاد سوم با رای مثبت همه مدیران عملیاتی شد و به‌این‌ترتیب چالش تعدیل نیرو ناشی از لغو برجام در هالیدی با همراهی نیروها تبدیل به فرصت شد. هرچند برنامه‌هایی که برای سال ۱۳۹۷ در نظر داشتند به‌دلیل لغو برجام عملیاتی نشد، اما در پایان سال با همراهی مدیران و نیروهای هالیدی و صرف‌نظر کردن آنها از دریافت مزد یک ساعت در روز خود، شاهد افزایش ۳۰ درصدی فروش و راندمان شرکت بودند.

 برنامه ورود به بازار صادراتی پس از توسعه بازارهای داخلی

با همه این برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها، مدیرعامل پوشاک هالیدی تاکنون برنامه‌ای برای ورود به عرصه صادرات نداشته است. وی در توضیح در پیش گرفتن چنین رویکردی اظهار می‌کند: اعتقادی به انجام صادرات ندارم، زیرا ایران بیش از هزار و ۳۰۰ شهر دارد که با ایجاد شعبه در هر شهری می‌توان ۲ هزار شعبه ایجاد کرد؛ به‌ویژه اینکه حوزه پوشاک راحتی و اسپرت گنجایش چنین توسعه‌ای را دارد.

افراز با تاکید بر اینکه باید واقعیت‌ها را پذیرفت، توضیح می‌دهد: شاید داشتن صادرات امر خوبی باشد و بتوان به یکی، دو کشور نیز محصولات را صادر کرد، اما واقعیت این است که از نظر سیاسی حتی در کشورهای اطراف موقعیت خوبی نداریم و پوشاک تولید ایران را قبول ندارند.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که این شرایط و جو سیاسی منفی تحمیلی از سوی غرب وجود داشته باشد، تمایلی به صادرات تولیدات برند هالیدی به کشورهای معمولی را  ندارد، می‌گوید: پوشاک هالیدی این قابلیت را پیدا کرده است که با کشورهای بزرگ و مطرح وارد مبادلات تجاری شود چه‌بسا که در دو سال گذشته دو شرکت متفاوت ایتالیایی از کارخانه هالیدی بازدید کردند و پیشنهاد شراکت دادند.

به‌باور مدیرعامل پوشاک هالیدی، اکنون زمان ورود به بازارهای صادراتی نیست، زیرا برنامه کنونی این مجموعه تولیدی، توسعه در بازارهای داخلی کشور است،‌ اما درصورت باز شدن مرزها و ورود به بازار جهانی قادر به رقابت با برندهای مطرح دنیا هستند.

 تولید و عرضه محصول باکیفیت، مشتریان را به برند وفادار می‌کند

افراز درباره کیفیت محصولات تولیدی هالیدی تاکید می‌کند: پرداختن به کیفیت محصول به‌عنوان رسالت تولیدکننده، ادا کردن حقوق مشتری است؛ البته باید کیفیت متناسب با قیمت محصول باشد به این معنی که نه‌تنها نباید کیفیت را فدای قیمت کم کرد بلکه نباید به‌هر قیمتی محصول باکیفیت تولید کرد.

وی درعین‌حال اذعان می‌کند: سعی کرده‌ایم محصولات خود را با کیفیتی تولید کرده و به مشتری سرویس بدهیم که از خرید خود راضی باشد و تبدیل به مشتری وفادار شود؛ اما اگر مشتری از جنسی که خریده است، ناراضی بود حاضر به پس گرفتن کالا و رفع ایراد موجود هستیم.