رِگ‌تک نباید از فین‌تک عقب بیفتد!

تصویب این مصوبه بر حوزه فین‌تک و استارت‌آپ‌های صنعت پرداخت تاثیر بسزایی دارد. در این خصوص شهاب جوانمردی، رئیس هیات‌مدیره‌ شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ما فعالان فین‌تک از امکان به وجود آمدن سندباکس‌های تنظیم‌گر بازار فین‌تک خوشحالیم، زیرا اجرای این ایده در صنعت پرداخت را لازم می‌دانیم و این خبرخوبی برای شرکت‌های نوآوری ا‌ست که تا پیش از این بلاتکلیف گرفتن مجوز بودند. با این حال نباید از توسعه و پیشرفت بازار فناوری قانونگذاری یا رِگ تک، غافل شویم. هر چند که اهمیت سندباکس محصول مشخص است، اما اگر تکنولوژی تنظیم‌گری بازار برای آزمون مقررات و سندباکس محصولات کافی نباشد و بهبود شرایط را تنها محدود به محصولات فین‌تک مستقل از شرایط بانک‌ها و رگولاتوری بدانیم، قطعا در آینده حوزه فناوری قانونگذاری عقب می‌ماند و بین این دو بخش مشکل‌های اساسی پیش خواهد آمد.

 پرداخت الکترونیک پاسارگاد، پیشرو در استفاده از سندباکس

رئیس هیات‌مدیره‌ پرداخت الکترونیک پاسارگاد به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که این شرکت تا پیش از تصویب‌شدن رسمی ‌سندباکس‌ها هم، با ایجاد یک محیط آزمون درون شرکتی برای محصولات نوآورانه خود از این فناوری برای به حداقل رساندن باگ‌ها و مشکلات یک محصول تولیدی، استفاده می‌کردند. جوانمردی اما مزیت تصویب رسمی ‌سندباکس از سوی شورای عالی فضای مجازی کشور را برای محصولات استارت‌آپی سایر شرکت‌های نوآور در عرصه‌ شراکت و عملیاتی کردن این سندباکس برای پرداخت الکترونیک پاسارگاد بسیار مفید دانست.

 جاده‌ کسب‌وکار با سندباکس ایمن شد

 جوانمردی مزایای سندباکس را به اهمیت و مزایای استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی تشبیه می‌کند و به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که استفاده از سند باکس به تامین امنیت همه‌ فعالان این حوزه کمک می‌کند و ما هیچ راه جایگزینی برای سندباکس نداریم. هرچند که هر نوآوری ریسک‌های خودش را دارد باید اجازه بدهیم که خلاقیت و نوآفرینی راه خودش را پیدا کند پیش از آن که فضای کسب و کار کشور متحمل آسیب‌های بیشتری شود. یک محیط مدیریت شده و تحت نظارت بهتر پایش و محافظت از امنیت اطلاعات را انجام می‌دهد تا یک فضای بدون ناظر و مزایای سندباکس آنقدر زیاد است که تمام ریسک‌ها می‌چربد. وجود محیط آزمون دغدغه‌ مشکلات رگولاتوری و حقوقی کسب‌و‌کار‌ها را رفع می‌کند و دیگر لازم نیست نگران رقم خوردن تجربه کاربری بد برای مخاطبانمان باشیم.

 سازوکار نظام کارمزد، چالش تمام فین‌تک‌ها

چالش‌های همه‌ شرکت‌های صنعت پرداخت از نظر جوانمردی؛ سازوکار نظام کارمزد است. جوانمردی به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که پذیرنده‌ها هیچ هزینه‌ای را در مقابل دریافت خدمات، متقبل نمی‌شوند و حتی درصدی از درآمد شرکت را هم طلب می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود عملا توسعه شبکه پرداخت الکترونیک کشور از جهت کیفی، کُند و ضعیف باشد و همواره در معرض آسیب‌ها و تهدیدهای ناشی از افزایش نرخ ارز و کاهش منابع درآمدی خود هستند. همچنین چون هنوز قطعنامه دراز مدتی در خصوص نظام کارمزدی و تعرفه‌ای وجود ندارد، هر شرکتی مداوم با یک علامت سوال مواجه است که علامت‌های تجاری‌اش را تا چه افقی قرار دهد. این فعال فین‌تک و صنعت پرداخت، بی‌ثباتی بازار و تصمیمات ضربتی را یکی دیگر از چالش‌های پرداخت الکترونیک پاسارگاد خواند.

 کوتاه‌آمدن فین‌تکی‌ها برای حل مشکلات

در آخر جوانمردی معتقد است که نه تنها پرداخت الکترونیک پاسارگاد بلکه همه‌ شرکت‌های نوآور صنعت پرداخت در نقطه‌ای مجبور می‌شوند برای اینکه بتوانند خدمات دهی را ادامه دهند، از منفعت خود بگذرند. رئیس هیات‌مدیره پرداخت الکترونیک پاسارگاد در خصوص  این شرکت از تعدیل قراردادها با بانک‌ها و ارائه امکانات بیشتر به مشتریان مانند دادن پوز رایگان، سرویس‌های رایگان و ... گرفت و افزود: این یعنی فشار تنها از صنعت پرداخت صنعت بانکی  این مدل بانکداری منتقل می‌شود و معضلات همچنان بر سر جای خود باقی هستند.