شرکت نیلپر تا  پایان سال وارد بورس می‌شود

تاریخچه‌ای از تاسیس شرکت

رضا جوشقانی، مدیرعامل هلدینگ نیلپر درباره ایده شکل‌گیری این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: سال ۱۳۷۱ بود که به فکر راه‌اندازی یک صنعت افتادم، البته تا پیش از این در حرفه‌هایی چون قالب‌سازی و مدل‌سازی تجربه‌هایی را کسب کرده بودم، اما ایجاد یک واحد صنعتی جزو دغدغه‌های همیشگی من شده بود تا اینکه با ایده گرفتن از صندلی‌های خارجی موجود در بازار به طراحی صندلی رسیدم؛ در آن زمان تصمیم به طراحی صندلی برای استفاده در دندانپزشکی گرفته و شروع به قالبسازی آن کردم و بعد از دو سال ایده ابتدایی، صندلی قالبسازی و ساخته شد. جوشقانی در ادامه توضیح داد: پس از ساخت نخستین صندلی، در سال ۱۳۷۳ با ایده طراحی و تولید صندلی اداری، شرکت نیلپر به ثبت رسید. البته از آنجا که صندلی دندانپزشکی به صورت تک محصول و خاص بود، چندان مناسب بازار نبود. فروشندگان و مصرف‌کنندگان بازار بازخوردهایی درباره عملکرد قسمت‌های مختلف صندلی به ما می‌دادند، بازخوردهای بازار را می‌گرفتیم و به تدریج شکل آن را تغییر می‌دادیم. پس از مدتی به طراحی و تولید صندلی‌های اداری رسیدیم تا اینکه مجموعه‌ای از خانواده صندلی اداری را در مجموعه تکمیل کردیم. پس از خانواده صندلی اداری به سمت تولید مبل اداری پیش رفتیم. پس از آن نیز  حدود ۷ تا ۸ سال پیش به مبل خانگی رسیدیم.

طراحی، تولید و بازاریابی مبل خانگی با مبل اداری متفاوت بود، هر چند مبل خانگی در بازار با اقبال روبه‌رو شد، اما مبل به تنهایی جای گسترش چندانی نداشت و همواره با خلأهایی همراه بود؛ چراکه مردم همراه مبل به‌دنبال میز یا زیرتلویزیونی هم بودند. از این‌رو در ادامه مسیر مبل خانگی به فکر تکمیل خانواده آن برآمدیم و به سمت تولید وسایل اتاق خواب از جمله تختخواب و دراور و... نیز پیش رفتیم و هم‌اکنون با سبدی از محصولات مبل و صندلی اداری و خانگی مشغول فعالیت هستیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا به تولید صندلی کودک هم راه پیدا کرده‌اید، گفت: از حدود ۶ تا ۷ سال پیش به صندلی کودک نیز راه پیدا کردیم؛ زمانی به این نتیجه رسیدیم که صندلی کودک مناسبی در بازار وجود ندارد و از این رو به سمت تولید این صندلی پیش رفتیم. در نتیجه با استفاده از قطعات صندلی و قالب‌سازی به چند مدل صندلی کودک رسیدیم که برای کودکان ۷ سال به بالا طراحی شده است. فرهنگ کار در مجموعه ما به‌گونه‌ای است که هر زمان که بخواهیم به تولید جدیدی برسیم، درباره آن تحقیقات بازار انجام می‌دهیم و زمانی که به این نتیجه رسیدیم که آن کالا را وارد سبد تولید خود کنیم، اقدام به طراحی و تولید می‌کنیم، در زمینه صندلی کودک هم همین گونه بود.

اشتغال‌زایی هزار نفری در مجموعه هلدینگ نیلپر

نیلپر یک هلدینگ با چند زیرمجموعه است. مدیرعامل هلدینگ نیلپر درباره واحدهایی که در زیرمجموعه این هلدینگ فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: مجموعه هلدینگ نیلپر شامل شرکت‌های تولیدی نیلپر، شرکت فروش با نام شرکت نیلوفرآبی، شرکت انفورماتیک با نام شرکت نیلرام تولیدکننده نرم‌افزارهای ERP و شرکت تولید قطعات چوبی با نام تاک، است. همچنین  شرکت بازرگانی خارجی با نام وین‌ورد زیرمجموعه ما است که دو دفتر در تایوان و چین دارد و علاوه بر اینکه نیاز تمام شرکت‌های هلدینگ را فراهم می‌کند، نیاز سایر مشتریان خود در بازار ایران را نیز تامین می‌کند. همچنین شرکت حمل ونقل نیلگون ترابر تحت پوشش هلدینگ نیلپر مشغول به فعالیت بوده و در کل این مجموعه‌ها حدود هزار نفر به‌صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

تولیدات جدید نیلپر تا آذر ماه سال‌جاری

وی در ادامه یادآور شد: یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نیلپر، ایجاد و توسعه فرهنگ کاری و کار تیمی ‌مناسب در کنار نگرش و تفکر استراتژیک و سیستمی ‌آن است. در نیلپر منابع انسانی متخصص و توانمند با بهره‌گیری از ابزارهای مناسب و با نگرش و تفکر استراتژیک و سیستمی ‌نهادینه شده با سرعت صنایع مختلف را در نیلپر طراحی و تولید می‌کنند. به عبارت دیگر ما در این سیستم یاد گرفته‌ایم که چگونه یک صنعت را راه‌اندازی کنیم. به همین دلیل هم‌اکنون وارد صنعت ریلی و مبلمان قطاری نیز شده‌ایم. همچنین قصد داریم وارد صنعت چمدان‌سازی نیز بشویم و تولید چمدان‌های جدید و ساک و کیف ورزشی را آغاز کنیم. صنعت دیگری که قصد داریم به آن ورود پیدا کنیم، صنعت کامپاند مواد پلیمری است، البته این صنعت جزو صنایع پتروشیمی ‌نیست، از پتروشیمی ‌مواد اولیه گرفته و با سایر مواد و افزودنی‌ها ترکیب می‌کنیم و در نهایت مواد جدید تولید می‌کنیم.

p28 (2)

نیلپر در مسیر صادرات

وی ادامه داد: نیلپر چندین سال است که به کردستان عراق صادرات داشته و در این منطقه 4 نماینده دارد، ولی طی چند وقت اخیر به دلیل کرونا صادرات متوقف شده است، اما همچنان نماینده‌های ما آنجا حضور دارند. در ترکیه نیز آخرین بار در نمایشگاه بین‌المللی این کشور  شرکت کردیم.   جوشقانی توضیح داد: برای تداوم صادرات دو موضوع بسیار مهم است، یکی بحث بررسی و تحلیل صحیح از بازار هدف و موضوع دوم توسعه زیرساخت‌های موردنیاز آن صنعت است.

وی با اشاره به این موضوع که بزرگ‌ترین مشکل برای صادرات بلاتکلیفی تولیدکننده برای ادامه کار است، عنوان کرد: موضوع این است که آیا تعرفه‌ها و قوانین برای فردا یا فصل بعد یا یک سال دیگر باقی خواهد ماند؟ موضوع دیگر این است که ایران در صادرات خوشنام نیست. کشورهای هدف صادراتی برند ایران را برند خوشنامی ‌نمی‌دانند و ما نیز برای اینکه این پیش‌فرض ذهنی را برطرف کنیم نیاز به زمان و اثبات خود در بازار داریم. برای نمونه سال گذشته در نمایشگاه ترکیه کالاهای ترک تنها به دلیل نامش 30 درصد گران‌تر از کالاهایی ایرانی به فروش می‌رسیدند. شرکت‌کنندگان مختلفی از اقصی نقاط جهان از آفریقا، کشورهای عربی، کشورهای ارمنستان، گرجستان و قزاقستان و حتی کشورهای اروپایی‌ و چین در این نمایشگاه حضور داشتند و رقابت تنگاتنگی وجود داشت، اما در ایران زمانی که نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌‌شود نه شرکت‌کننده خارجی و نه بازدیدکننده خارجی حضور ندارد.  جوشقانی ادامه داد: در صادرات علاوه بر ثابت نبودن قوانین، نوسان نرخ ارز نیز مشکل‌ساز شده است. این عدم ثبات، کار صادرات را بسیار مشکل می‌کند.

مدیرعامل نیلپر درباره تهیه مواد اولیه عنوان کرد: با توجه به تکنولوژی و دانش فنی بالای نیلپر عمده فرآیندهای تولیدی موردنیاز صنعت را در داخل کارخانه نیلپر تولید می‌کنیم. اقلام خاصی مانند چرم و پارچه و... را از شرکت‌های دیگر خریداری می‌کنیم و در حال حاضر عمده خرید‌های ما خرید مواد اولیه مانند مواد پلیمری و ورق و آهن‌آلات است که از بورس کالا تهیه می‌شود، اما چند ماهی است که نتوانستیم به دلیل کارهای اداری و تغییر قوانین خرید کنیم که این موضوع قیمت تمام‌شده ما را افزایش داده است. نکته‌ای که قابل توجه است و مشکلات متعددی پیش‌روی شرکت کیفیت محوری مثل نیلپر قرار می‌دهد، این است که معمولا با توجه به ضعف در تولید داخل و عدم کنترل کیفی مناسب اقلام وارد شده به کشور، مواد اولیه به لحاظ کیفی یکنواخت و یکسان نیستند، از این‌رو ما مجبور هستیم با صرف زمان زیاد مواد اولیه را تست و آزمایش کنیم که این کار هزینه ما را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر خیلی وقت‌ها مواد اولیه در بازار نیست و با وجود اینکه اقلامی ‌مثل ورق و پروفیل یک محصول داخلی است، اما ممکن است در بازار نباشد.

تفکر کیفی‌ در شرکت نیلپر فرهنگ شده است

مدیرعامل نیلپر همچنین در پاسخ به این پرسش که برای حفظ ارتقای کیفیت محصولات خود چه اقدام‌هایی انجام داده‌اید و چه برنامه‌ای برای آینده دارید، عنوان کرد: در شرکت نیلپر، برای حفظ کیفیت محصولات واحد طراحی ایجاد شده است، البته بخشی از فعالیت‌های این واحد، تولید ایده و دانش است. در این واحد قبل از هر اقدامی ‌برای طراحی و تولید هر محصولی، مطالعات درباره محصول و بازار داخل و خارج آن انجام می‌گیرد. در بلندمدت در واحد طراحی، بحث‌های کیفی‌سازی و استانداردسازی کاملا در نظر گرفته می‌شود و وجود آزمایشگاه مجهز شرکت نیلپر که مورد تایید و همکار موسسه استاندارد ایران است به حفظ و کنترل و ارتقای این کیفیت کمک می‌کند یا در بخش آبکاری ما از جهت کیفی و رعایت مسائل زیست‌محیطی جزو برترین آبکاری‌های ایران هستیم، آزمایشگاه مخصوص آبکاری دایر است و هر نوع مواد اولیه‌ای که قرار باشد مورد استفاده قرار گیرد، در آزمایشگاه آبکاری آزمایش می‌شود و پس از تایید اجازه تولید صادر می‌شود. در واحد طراحی تمام محصولات از نظر کیفی مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرد و ما در شرکت محصولی را نمی‌سازیم، مگر اینکه مطابق استانداردهایمان باشد. همه این کنترل‌ها و آزمایش‌ها در ابتدای ورود مواد اولیه و کالا به شرکت است، در حین فرآیند تولید و در انتهای خط تولید کل پرسنل آموزش دیده تولید با اجرای نظام خود کنترلی در کنار بازرسان حرفه‌ای QC نسبت به کنترل و تطبیق جزئیات اقدام می‌کنند، می‌توانیم بگوییم که طراحی و کیفی‌سازی در شرکت نیلپر فرهنگ شده است و اگر قرار باشد که هر صنعت دیگری را راه‌اندازی کنیم با همین تفکر و نگرش پیش می‌رویم.

حضور در بازار سرمایه تا پایان سال

مدیرعامل نیلپر در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای حضور در بازار سرمایه دارید، گفت: ما حدود یک سال گذشته برای ورود به بازار سرمایه اقدام کرده‌ایم، هم‌اکنون در حال انجام مراحل قانونی هستیم و پیش‌بینی ما این است که تا آخر سال وارد بورس و بازار سرمایه شویم.

خدمات پس از فروش

جوشقانی همچنین درباره تمهیدات خدمات پس از فروش شرکت نیلپر عنوان کرد: نیلپر 27 سال سابقه تاسیس دارد و نکته قابل توجه سابقه خدمات 25 ساله خدمات پس از فروش نیلپر است. یکی از وجه تمایز‌های نیلپر در بازار ایران ارائه قدرتمند خدمات پس از فروش بوده، زیرا رویکرد ما در نیلپر همیشه پاسخگویی مناسب به مشتری در ارائه محصولات با کیفیت و همچنین خدمات پس از فروش آن بوده است، به همین دلیل خدمات پس از فروش را به صورت سیستماتیک ساماندهی کرده‌ایم. نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ما در سراسر کشور در این زمینه فعال هستند، در این زمینه به کلیه پرسنل خدمات پس از فروش آموزش لازم را داده‌ایم و حتی سمینار تخصصی در این زمینه در سال‌های متوالی برگزار کرده و بسیار سیستماتیک پیش رفته‌ایم.