امسال نیاز به واردات گندم نیست

با این حال باسیاست دولت دوازدهم در حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم، این نگرانی وجود دارد که کشور در تامین استراتژیک ترین محصول کشاورزی، وابستگی شدیدی به واردات پیدا کند و پای دولت آمریکا را به شیطنت و کارشکنی در مسیر تامین گندم ایران باز کند.

یکی از ارگان‌های خصوصی که  در بخش گندم فعالیت دارد بنیاد ملی گندم‌کاران ایران  است. این بنیاد به‌عنوان تشکل مردم نهاد  از سال۹۴ با حضور گندم‌کاران بزرگ و خبره از استان‌ها و با حمایت وزارت جهاد کشاورزی ‌به‌ویژه معاونت زراعت و مجری طرح  گندم تشکیل شد. این بنیاد یک دفتر در تهران و۳۲ دفتر در استان‌ها و ۴۶۵ دفتر شهرستان دارد و بیش از یک میلیون گندم‌کار عضو بنیاد هستند؛ مجوز فعالیت این  بنیاد از طریق ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور اخذ شده است.

در همین راستا رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: به‌منظور دستیابی به اهداف مهمی چون استقلال و عدالت اجتماعی در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، تامین امنیت غذایی و خودکفایی بخش کشاورزی در دستور کار سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان قرارگرفته است. برای رسیدن به این اهداف در برنامه‌های توسعه، اهدافی چون افزایش بهره‌وری عوامل تولید، افزایش تولیدات کشاورزی به‌منظور بهبود وضعیت امنیت غذایی و نیز استفاده از توانمندی‌ها و مزیت‌های مناطق در اتخاذ سیاست‌های منطقه‌ای کشاورزی و گسترش و تقویت سیستم‌ها و نظام اطلاع‌رسانی در بخش کشاورزی و ...

منظور شده است. در این راستا اهمیت محصول اساسی و راهبردی مانند گندم که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم عمده‌ترین بخش مواد غذایی جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، موردتوجه خاص قرار می‌گیرد.

عطاالله ‌هاشمی بابیان مطلب فوق افزود: از سال ۸۵ تا ۹۲ ما واردکننده ۸ میلیون تن گندم در هرسال بودیم، اما با تلاش‌های بسیار کشاورزان توانستیم در سال ۹۳ به خودکفایی برسیم و از یک واردکننده بزرگ منطقه به تولیدکننده بزرگ در این محصول استراتژیک برسیم. طی سال‌های ذکرشده بیشترین گندم وارداتی کشور از آرژانتین بود.

وی تاکید کرد: تاکنون حدود ۷ میلیون تن گندم از کشاورزان توسط دولت خریداری ‌شده ضمن اینکه کارخانه‌ها و صنایع نیز مقداری از محصول کشاورزان را خریداری کرده‌اند که بیش از ۵/ ۱ میلیون تن است.

وی بابیان اینکه بزرگ‌ترین عملکرد کشاورزان در سال‌های اخیر ایجاد خودکفایی پایدار در بخش گندم بوده است، خاطرنشان کرد: از سال ۹۳ تا سال ۹۸ کشور نیازی به واردات نداشت و فعلا هم نیاز به واردات نداریم.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران مجموعه‌ای از افراد  دنبال آن هستند که با ایجاد شرایط سال گذشته زمینه را برای واردات گندم به کشور مهیا کنند. چنان‌که باوجود خودکفایی سال گذشته ۳ میلیون تن گندم وارد کشور شد و بخشی از تولیدات کشاورزان به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی هرز رفت.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به میزان ذخایر این محصول نیازی به واردات گندم نیست و از همین رسانه اعلام می‌کنیم برای دفاع از کشاورزان کشور و اشتغال این واردات نباید انجام شود.

این مقام مسوول در ادامه نسبت به قاچاق گندم هشدار داد و تاکید کرد: با توجه به روند فعلی خرید نگرانی‌هایی مبنی بر مصرف گندم به‌عنوان خوراک دام و طیور یا قاچاق آن از مرز‌های کشور وجود دارد که این امر تهدید جدی برای تولید این محصول استراتژیک به شمار می‌رود. به گفته‌ هاشمی واردات گندم به دلیل حاشیه سود و درآمد جانبی شکل می‌گیرد و اگر ارز وارداتی به خود کشاورزان تعلق گیرد این بخش علاوه بر اشتغال می‌تواند ارزآوری نیز داشته باشد. هاشمی ادامه داد: در حال حاضر برای حمایت از تولیدکننده هر کیلو گندم از هزار و ۷۰۰ به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و این رقم مورد قبول کشاورزان است و مطمئنا اتفاق‌های خوبی در زمینه انتفاع و تلاش کشاورزان شکل خواهد گرفت.

این مقام مسوول بابیان اینکه ما در محصولات کشاورزی ازجمله صیفی‌جات، میوه و سبزیجات با مزیت نسبی روبه‌رو هستیم، افزود: کیفیت مطلوب می‌تواند بازار پایداری را برای صادرات ایجاد کند.

وی تاکید کرد: اگر سیاست‌های خارجی با کشورهای دیگر اصلاح شود می‌توانیم کشاورزی را جایگزین صادرات نفت کنیم.

 بی‌توجهی سازمان هدفمندی یارانه به تعهد پرداخت اعتبار خرید گندم

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران بار دیگر بابیان اینکه مشکلی در تولید گندم نداریم، تاکید کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که تولید گندم حداقل به ۱۴ میلیون تن برسد که ۵/ ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن از این میزان وارد چرخه خرید تضمینی دولت می‌شود. وی در نهایت گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها متعهد شده بود که ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش خرید اختصاص دهد، ضمن آنکه قرار بود بخشی از منابع سایر بانک‌ها در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد که متاسفانه این امر محقق نشده است.

p28 (3) copy