رقابت ،کیفیت سامانه‌های نظارتی ساختمانی را افزایش می‌دهد

عضو هیات‌مدیره شرکت پرشیا سیستم با بیان اینکه شرکت پرشیا سیستم در زمینه توزیع و واردات سیستم‌های نظارت تصویری یا دوربین‌های مدار بسته همچنین زیرساخت شبکه شامل شبکه‌های کامپیوتری active و passive  فعالیت می‌کند، گفت: این شرکت از ۱۶ سال پیش در حوزه IT شروع به کار کرده و در حال حاضر توزیع برخی برندهای داخلی و همچنین ارائه خدمات، طراحی و مهندسی پروژه‌ها را برعهده دارد.  مهرداد گودرزی گفت: شرکت پرشیا سیستم تنها در زمینه فروش محصولات و کالا فعالیت نمی‌کند؛ بلکه بخشی از فعالیت‌های این شرکت معطوف به ارائه خدمات و راه‌حل‌هایی به مشتریان است که بتواند در مجموعه موردنظر آنها نقش موثری ایفا کند. در واقع این شرکت نوعی راه‌حل‌های هوشمند را به مجموعه‌هایی از قبیل مجتمع‌های تجاری، بیمارستان‌ها، بانک‌ها و… ارائه می‌کند که نقش کمک کننده در مدیریت آن مجموعه ایفا می‌کند. به این صورت که بتوانند هزینه‌های خود را کاهش دهند و در عین حال رویدادهای مجموعه خود را به واسطه نصب دوربین‌های مداربسته کنترل کنند که در نهایت منجر به کاهش ضریب خطای آنها می‌شود. همچنین سرعت دسترسی آنها به مواردی که در نظر دارند با دوربین مداربسته کنترل کنند، کاهش می‌یابد.

به گفته گودرزی به طور قطع شرایط اقتصادی کنونی بر حرفه خیلی از شرکت‌ها از جمله شرکت ما  بی‌تاثیر نبوده، اما سعی کرده‌ایم همکاری خود را با شرکت‌های تولیدی فعال در این حوزه که وابستگی ما را نیز به واردات کاهش می‌دهد، همسو با اهداف کلان کشور افزایش دهیم. براین اساس هم‌اکنون توزیع مودم‌های تولید داخل به نام «یوتل»، تولید رک، تولید کابل و همچنین توزیع دوربین‌های چند مجموعه تولیدکننده داخلی را برعهده داریم. بخشی از فعالیت ما نیز مربوط به ارائه خدمات، طراحی و مهندسی پروژه‌ها است که درواقع جدا از بحث واردات و مسائل مربوط به واردات کالا است.

وی گفت: بیشترین موضوعی که مجموعه تولیدی‌ها  را تحت تاثیر قرار داده، نوسانات قیمت‌ها و کمبود کالا است که تاثیر مستقیم و بسزایی روی حرفه ما دارد؛ چراکه ثابت نبودن قیمت‌ها موجب می‌شود تا مشتریان ما نتوانند به بودجه‌بندی مناسب دست پیدا کنند. همچنین سخت‌شدن شرایط واردات بعضی از کالاهای موردنیاز، اثر مخربی روی خدمات پس از فروش و سرعت تکمیل پرونده‌های جاری داشته است.

گودرزی ادامه داد: نسبت به گذشته واردات به دلیل تحریم‌ها و مسائل اخیر درخصوص کالاهای وارداتی، محدودتر شده است. ما از سال‌های گذشته نمایندگی چند محصول آلمانی را در کشور داشته و یکی، دو محصول دیگر ما نیز از کشورهای چین و تایوان وارد می‌شود. همچنین با رویکرد به تولید محصولات خارجی در داخل کشور و استفاده از پتانسیل‌های موجود تنها به واردات صرف بسنده نکرده‌ایم. وی در پاسخ به این سوال که با چه مسائلی در زمینه واردات این محصولات مواجه هستید، خاطرنشان کرد: در زمینه واردات با مسائل بسیاری از جمله پروسه طولانی ثبت سفارش‌ها یا ممنوعیت واردات برخی گروه‌های کالایی درگیر هستیم. همچنین تخصیص ارز یکی از مشکلات بزرگ و زمانبر ما است و بعضا تا جایی پیش می‌رود که امکان واردات و تخصیص ارز به آن کالا از بین می‌رود.

گودرزی در خصوص برنامه آینده شرکت گفت: برنامه روزهای آتی شرکت  ارائه چند محصول در بخش‌های مختلف شامل ترافیک شهری، پلاک‌خوانی، ساختمان هوشمند، هوش‌مصنوعی و بینایی ماشین است و در حال کار در این زمینه‌ها هستیم که بتوانیم این محصولات را به بازار معرفی و عرضه کنیم. همچنین در حال توسعه کار خود با تولیدکنندگان برندهای ایرانی هستیم تا نقش فعال‌تری در این حوزه داشته باشیم. وی در ادامه با بیان اینکه تولید کالاهای داخلی باید در حدی باشد که پاسخگوی ظرفیت بازار باشد، تصریح کرد: در این خصوص  درخواست حذف رقبا را نداریم، اما دیدگاه مجموعه این است که اگر شرکت ایرانی محصول داخلی تولید می‌کند، باید رقیب خارجی آن کالا نیز در کشور وجود داشته باشد و امکان واردات آن فراهم شود. در واقع واردات کالاهایی که تولید آنها در داخل کشور فراهم نیست، امکان‌پذیر شود تا از این طریق رقابت سالم در بازار وجود داشته باشد. در این صورت تولیدکنندگان داخلی نیز می‌توانند خود را به واسطه این رقابت به روز کرده و کیفیت کالاهای خود را روزبه‌روز بالاتر ببرند. به بیان دیگر نباید به سمت انحصارگرایی برویم که مشتریان صرفا ملزم به خرید کالاهای داخلی باشند.