استعفای مدیرعامل سومین شرکت طلای جهان

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، این شرکت معدنی که در زمینه استخراج طلا فعالیت می‌کند اعلام کرد که کلوین دوشینسکی پس از تنها دو سال ریاست بر این شرکت کناره‌گیری کرد. کناره‌گیری دوشینسکی در پی تقاضای یکی از سهامداران عمده، شرکت سرمایه‌گذاری عام آفریقای‌جنوبی، مبنی بر تحقیق و تفحص در مورد پرداخت مبلغ ۹۲۶ هزار دلار از شرکت بریک‌گلد، انجام شد.

شرکت سرمایه‌گذاری عام آفریقای‌جنوبی، بزرگ‌ترین شرکت مدیریت مالی آفریقا است که ۱۲ درصد از سهام شرکت آنگلوگلد را دراختیار دارد.

دوشینسکی قبل از به دست گرفتن سکان ریاست شرکت انگلوگلد اشانتی که سومین شرکت معدنی بزرگ استخراج طلا در جهان است، در شرکت بریک‌گلد مشغول به فعالیت بود. وی پس از ریاست بر شرکت انگلوگلد اشانتی شروع به فروش معادن آفریقای‌جنوبی و مالی کرد.

از زمان مدیریت دوشینسکی بر شرکت انگلوگلد اشانتی، با افزایش قیمت طلا، سهام این شرکت پنج‌برابر شده است؛ اما بعداز اعلام خبر کناره‌گیری وی، سهام این شرکت در معاملات ژوهانسبورگ ۹ درصد کاهش یافته است.

پیش از شروع کار در آنگلوگلد، دوشینسکی با شرکت بریک‌گلد توافق کرده بود که مبلغی به عنوان پاداش به وی پرداخت شود. هنگامی که  گزارش سالانه شرکت بریک‌گلد منتشر شد، معلوم شد  هیات‌مدیره از دوشینسکی خواسته تا مبلغ ۸۰۰ هزار دلار را بازپرداخت کند.

در حالی که هیات‌مدیره متوجه شده بود که این مساله نقض اعتماد و یک «اشتباه در قضاوت» است، اقدامات دیگری انجام نداد. منابع آگاه به بلومبرگ گفتند که پس از آنکه شرکت سرمایه‌گذاری عام آفریقای‌جنوبی تقاضای تحقیق در مورد دوشینسکی را ارائه کرد، شرکت آنگلوگلد به مدیرعامل فشار آورد که یا از سمت خود استعفا دهد یا مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرد.

شرکت آنگلوگلد در ایمیلی هرگونه ادعا مبنی بر تهدید دوشینسکی در مورد تحقیق و تفحص درباره پاداش یا تقاضای استعفای ایشان را رد کرد و اعلام کرد که کناره‌گیری مدیرعامل، تصمیم شخصی بوده است و ما به آن احترام می‌گذاریم.